حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

مدیر شبکه دامپزشکی رودان:

شهروندان رودانی بیماری تب کریمه‌کنگو را جدی بگیرید

شهروندان رودانی بیماری تب کریمه‌کنگو را جدی بگیرید

مدیر شبکه دامپزشکی رودان با تأکید بر جدی‌گرفتن رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط شهروندان رودانی هشدار داد.

 حمیدرضا محبی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز» اظهار کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی قابل‌انتقال میان انسان و دام است و ویروس بیماری توسط گزش کنه آلوده یا از طریق تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده در زمان کشتار دام و یا خردکردن گوشت پیش سرد نشده به انسان منتقل می‌شود؛ لذا باتوجه‌به اینکه ویروس در برابر حرارت حساس است به افراد توصیه می‌شود از مصرف جگرخام و نیم پخته خودداری کنند.


 وی افزود: این بیماری می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد موجب مرگ‌ومیر در افراد مبتلا شود.


 مدیر شبکه دامپزشکی رودان تصریح کرد: شهروندان جهت تهیه گوشت به مراکز معتبر که تحت نظارت دامپزشکی است مراجعه نمایند و اطمینان رو داشته باشند تمامی گوشت‌هایی که آرم دامپزشکی درج شده از سلامت بالایی برخوردار هستند.


 محبی گفت: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی مذکور شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سم‌پاشی و حمام دادن دام‌ها، سم‌پاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی خودداری کنند.


 وی عنوان کرد: از له کردن کنه و کندن با دست از روی بدن دام خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن نظیر چشم و دهان با ترشحات و خون دام آلوده خودداری از کشتار دام در منزل مسکونی نگهداری گوشت تازه دام به‌صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد قابل‌کنترل است و لذا با رعایت نکات بهداشتی این بیماری به‌سهولت قابل‌پیشگیری است.


 مدیر شبکه دامپزشکی رودان خاطرنشان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو cchf اولین‌بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد از جمله روش‌های انتقال ویروس می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیماری مبتلا به تب کریمه کنگو بر شمرد.


 لازم به ذکر است؛ تاکنون ۱۱ مورد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در استان هرمزگان شناسایی شده و رودان، میناب، بندرعباس، قشم و جاسک از مناطقی هستند که این بیماری در آن‌ها دیده شده است.


 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از