حالت تاریک

امروز : جمعه, 1403/04/15 | 2024/07/05

Logo

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس:

سیاست خارجی نقش هموارکننده اقتصاد بر عهده گیرد

سیاست خارجی نقش هموارکننده اقتصاد بر عهده گیرد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: سیاست خارجی نقش هموارکننده اقتصاد را بر عهده دارد و اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید سعی کنیم سیاست در خدمت بخش اقتصادی قرار گیرد.

مهران افراسیابی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، اظهار کرد: در ارتباط با بخش مسکن در بعد تقاضا با رشد جمعیت روبرو هستیم و از طرفی بخش عظیمی از تقاضا گذشته که پاسخ داده نشده است؛ بنابراین در حوزه عرضه بایستی سیاست‌های جدی پیگیری شود، از جمله با کنترل تورم مانع از افزایش هزینه‌های مسکن در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: دولت باید سهم بیشتری از منابع بانکی را به‌سوی مسکن هدایت کند و نرخ بهره را کاهش دهد تا مردم از عهده سرمایه‌گذاری در این بخش برآیند از همین رو دولت بایستی حقوق کارکنان خودش را متناسب با نرخ تورم افزایش تا قدرت خرید و ساخت مردم بالاتر رود و از عهده پرداخت تسهیلات بر آیند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، با بیان اینکه برای ساخت مسکن تعاونی توجه بیشتری صورت گیرد، بیان کرد: تأمین زمین با قیمت مناسب در اختیار مردم و سرمایه‌گذاران بخش مسکن قرار گیرد و ورود تکنولوژی‌های ساخت مسکن که امکان ساخت سریعتر را تسهیل می‌کند در این بخش فراهم شود.

افراسیابی در بخش دیگر به سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی نقش راه بازکن و جاده‌صاف‌کن و هموارکننده اقتصاد را بر عهده دارد و اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید سعی کنیم سیاست در خدمت بخش اقتصادی قرار گیرد و نباید در زمینه حوزه سیاست خارجی اقتصاد را معطل کنیم.

وی اظهار کرد: سیاست خارجی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در سریع‌تر به نتیجه برسد و این موضوع باید موردتوجه سیاستمداران ما قرار گیرد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: کشورها در واقع در صدد این هستند که سهم خود را از زنجیره ارزش جهانی بگیرند و این رو به‌صورت جدی دنبال کردند و موفقیت‌های عظیمی دست‌یافته‌اند و کشور بزرگ مسلمان مانند اندونزی با حفظ استقلال منتهاباسیاست‌های که در زمینه انجام داد سهم‌خواهی خود را در زنجیره ارزش جهانی را دنبال کرد و موفق هم شد.

افراسیابی عنوان کرد: امروز عربستان در واقع در جنگی که بین روسیه و اوکراین پیش‌آمده است و آمریکا خواستار افزایش نفت عربستان شد و اجازه نداد که آمریکا مداخله کند و دید بازی باید داشته باشیم که بتوانیم سهم در عرصه زنجیره ارزش جهانی بگیریم .

وی همچنین تأکید کرد: دولت به‌عنوان یک حکمران می‌تواند نردبان ترقی توسعه کشور را به نحوی طراحی کند که بخش خصوصی اعتماد به این نردبان کند وبا اطمینان و اعتماد از آن بالا رود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ابراز کرد: برای اینکه بخش مردمی اعتماد و مشارکت در همه عرصه‌ها از جمله انتخابات و در زمینه مصرف آب، برق، گاز و حفظ محیط‌زیست و دیگر همراه باشد باید امتیازات و سهمیه‌ها از راه قانونی و دوری از رشوه‌خواری و کارهای که زمینه‌ساز مفسده باشد حاصل شود و اعتماد مستحکم‌ترین پایه این نردبان است.

افراسیابی ادامه داد: نردبان توسعه باید دو گفتمان داخلی و خارجی داشته باشد و برای کاهش فقر و فساد و رانت‌جویی برنامه داشته باشد و در برخی موارد گفتمان‌ها نیز اصلاح شود.

وی اضافه کرد: برای اینکه گفتمان داخلی اصلاح شود باید فرهنگ، سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی دولت نباید در اقتصاد مداخله کند و ثبات در اقتصاد ایجاد کند و از تعیین قیمت و در حوزه‌های مختلف در بنگاه تولیدی و نرخ سود بانکی و ارز و امتیازات دولت خودداری کند و که بخش تولید و سرمایه‌گذاری ببیند که داخل سرمایه‌گذاری و به نتیجه برسد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ادامه داد: در حوزه فرهنگ و اقتصاد دولت فرصت‌های برابر برای همگان به وجود بیاورد تا همه بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و خودی و نا خودی کردن و دولت اجازه بده که در واقع آن چیزی که در فصل سوم قانون اساسی پیش‌بینی‌شده است اینها را فعال کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از