
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:
افزایش بهرهوری شبکه ریلی و کاهش هزینههای حملونقل
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: توسعه شبکه ریلی هرمزگان با هدف افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای حملونقل مسافری و باری در دستور کار قرار دارد و اقدامات متعددی برای ارتقای سرعت و ایمنی قطارها در حال اجرا است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ جبارعلی ذاکری سردرودی، امروز در مراسم افتتاح قطار ۵ ستاره بندرعباس – مشهد، ضمن تقدیر از همکاری مسئولان استانی، بر ارتقای خدمات مسافری و اهمیت توسعه شبکه ریلی استان هرمزگان تأکید کرد و با اشاره به اهمیت خدمات عمومی ریلی گفت: ما در هرمزگان و شهر بندرعباس هستیم و قطارهای پنج ستاره سطح خدمات بالاتری دارند که شایسته مردم عزیز کشورمان است.
وی در ادامه افزود: تلاش همه شرکتهای حمل و نقل بر این است که خدمات در شأن شهروندان ارائه شود. امیدوارم سفر زیارتی همشهریان بندرعباس و دیگر عزیزان استان هرمزگان مورد رضایت قرار گیرد و این سفرها تداوم داشته باشد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از پیگیری مسئولان و مجموعههای مرتبط افزود: تشکر ویژه دارم از سردار سالاری و بنیاد تعاون بسیج که از طریق شرکت ریل ترابر صبا، واگنهای نور و واگنهای پنج ستاره جدید را آماده بهرهبرداری کردند. بدون پیگیری این عزیزان، تأمین و راهاندازی این واگنها به این سرعت میسر نمیشد.
ذاکری سردرودی در ادامه جایگاه راهآهن بندرعباس را بهعنوان دروازه ورودی شبکه ریلی کشور در کریدور شمال–جنوب و جنوب–شمال تشریح کرد و گفت: این مسیر، گزینهای مطمئن برای کشورهای جنوب شرق آسیا است که کالاهای خود را به کشورهای محصور در خشکی ارسال میکنند. پیش از جنگ اوکراین، حمل دریایی استفاده میشد اما اکنون به دلیل مسائل امنیت دریایی، بهترین گزینه عبور از خاک ایران است.
وی به تجربه موفق حمل بار آزمایشی از بمبئی به مسکو طی ۱۸ روز اشاره و خاطرنشان کرد: حمل دریایی همین مسیر حدود ۵۴ روز طول میکشید و این موفقیت انگیزهای برای فعال کردن کریدور ریلی شد. سال گذشته پنج میلیون تن بار بینالمللی از این مسیر عبور کرد و امیدواریم با توسعه شبکه ریلی استان هرمزگان، ظرفیت ترانزیت به ۱۵ میلیون تن افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات توسعهای افزود: بندر خشک آپرین در اسلامشهر فعال شده و امکان انتقال بارهای ترانزیتی به بندرعباس بدون نیاز به گمرک فراهم شده است. همچنین کمربندیهای شهر بندرعباس و توسعه اسکلهها در شرق و غرب بندر، مطالعات و طرحهای اجرایی خود را پشت سر گذاشته و در حال پیگیری با سازمان برنامه کشور هستیم. پیشبینی میکنیم ظرف سه سال آینده ظرفیت بندرعباس به ۱۰ میلیون تن برسد.
ذاکری سردرودی در خصوص خدمات مسافری گفت: افزایش سرعت قطارها و کاهش زمان سفر در محور تهران – مشهد در برنامه است. از بهمن سال گذشته سرعت قطارها به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رسید و اقدامات بهرهوری و رفع مشکلات شبکه ادامه دارد.
وی آمار شش ماهه اول امسال را ارائه کرد: در استان هرمزگان ۱۴ درصد افزایش بار و ۱۶ درصد افزایش تخلیه نسبت به سال قبل ثبت شده است و این روند صعودی ادامه دارد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مزیت ایمنی راهآهن تأکید کرد: طی چهار–پنج سال گذشته تعداد سوانح به طور مستمر کاهش یافته و امسال نیز نسبت به سال قبل شاهد کاهش بیشتری بودهایم که نویدبخش حملونقل ریلی ایمن است.
ذاکری سردرودی در پایان، توسعه شبکه ریلی و کریدور چابهار–زاهدان را مکمل ظرفیتهای موجود دانست و خاطرنشان کرد: این توسعه، ضمن افزایش کارایی و کاهش هزینهها، آینده روشنی برای حملونقل ریلی هرمزگان رقم خواهد زد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!