گفتگو با دانشآموز موفق هرمزگانی؛
دختری که مدیریت زمان را خوب بلد است
راحیل اشرافی جاسکی، دانشآموز ۱۷ ساله دوازدهم تجربی، با تلفیق تحصیل و پژوهش در رشته نجوم، به نماد بلندپروازی و خودباوری نسل جوان هرمزگان تبدیل شده است؛ دختری که حالا صدای دانشآموزان منطقه خود در شورای آموزش و پرورش نیز هست.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ راحیل اشرافی جاسکی، دانشآموز ۱۷ساله پایه دوازدهم تجربی، مصداق بارز این حقیقت است که بلندپروازی حدومرز نمیشناسد. او نهتنها توانسته است با مدیریت زمان بینظیر، حجم سنگین دروس تجربی را با فعالیتهای پژوهشی متعدد در رشته نجوم تلفیق کند، بلکه بهعنوان نماینده دانشآموزی در شورای آموزشوپرورش، صدای مطالبات همسنوسالان خود نیز باشد.
جرقه علاقه او به نجوم، از یک نقاشی ساده در پایه ششم زده شد و امروز او را به سمت آرزوهای بزرگتر سوق داده است و در این مصاحبه اختصاصی، با این نخبه جوان هرمزگانی همراه میشویم تا از راز مدیریت زمان، اولویتبندی، شکستن کلیشهها و تلاش برای توانمندسازی دانشآموزان جاسکی بشنویم.
خبرنگار: راحیل اشرافی جاسکی عزیز، ضمن خوشامدگویی، لطفاً خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.
راحیل اشرافی جاسکی: راحیل اشرافی جاسکی هستم، ۱۷ سال دارم و دانشآموز پایه دوازدهم رشته تجربی هستم.
خبرنگار: شما اولین رتبه رشته نجوم را با یک نقاشی در پایه ششم کسب کردید. چطور شد که یک نقاشی نجومی این افتخار را برای شما به ارمغان آورد و به جرقه علاقهتان تبدیل شد؟
راحیل اشرافی جاسکی: نقاشی نجوم به نظرم در واقع جرقهای برای آینده بود و کسب رتبه استانی، انگیزه و علاقه مضاعفی به سمت رشته نجوم و گرایشهای مختلفش ایجاد کرد. درحالیکه قبل از آن، صرفاً علاقه من به نقاشی بود و بعدش دید گستردهتری نسبت به نجوم به من داد که این بار علاقه فقط شامل نقاشی نجومی نبود و فراتر رفته بود. دلیل رتبه آوردنش هم به شخصه فکر میکنم که نتیجه علاقه و وقتگذاشتن بود که آن را به اثر منتخب تبدیل کرد.
خبرنگار: چه چیزی باعث شد که به طور خاص به رشته نجوم علاقهمند شوید و این حوزه را برای فعالیتهای پژوهشی انتخاب کنید؟
راحیل اشرافی جاسکی: من بهخاطر روحیه کنجکاوم از کودکی، یعنی دقیقاً از زمانی که شرایط شرکت در مسابقات را داشتم، فعالیت خودم را شروع کردم و هر سال رشتهها و گرایشهای مختلف را امتحان میکردم تا زمانی که تجربه نسبتاً خوبی به دست آوردم و توانستم توانایی و علایق خودم را کشف کنم.
خبرنگار: در مورد سه اثری که سال گذشته در رشته نجوم ارائه دادید، بهویژه شرکت در گرایش رصد و استهلال، توضیح دهید. چطور توانستید اولین تیم شرکتکننده در این گرایش باشید؟
راحیل اشرافی جاسکی: خرید تلسکوپ پژوهشسرا اتفاق شیرینی بود که انتظارها رو پایان داد و این امکان رو به ما داد. توانستیم رؤیاهای چندینسالهمان را اجرایی کنیم و برای تکمیل پروژهها نهایت علاقه و تلاش خودمان را بگذاریم و از فرصت پیشآمده نهایت استفاده را بکنیم.
خبرنگار: مراحل کار برای آمادهسازی یک اثر پژوهشی برای جشنواره پژوهشسراها چگونه است؟ چطور ایده اولیه را به یک اثر کامل تبدیل میکنید؟
راحیل اشرافی جاسکی: مراحل آمادهسازی متناسب با رشته و گرایشی که شرکت میکنید متفاوت است. اما اگر از لحاظ کلی بخواهیم بگوییم، اولازهمه مطالعه کامل شیوهنامه رشتهها و گرایشهاست و طبق قالب استاندارد و شرایط عمومی، ایده اولیه خودمان را طرح میکنیم و در مرحله دوم با استاد راهنما درباره ایده اولیه بحث میشود که در این مرحله کارهای لازم، اصلاحیههای ایده و نقشه کلی راه مشخص میشود و بعد وارد فاز انجام پروژه میشویم و با تکمیل پروژه، مستندات و آزمونها، اثر ثبت میشود.
خبرنگار: باتوجهبه اینکه شما با بیشترین اثر در جشنواره علمیپژوهشی پژوهشسراها شرکت کردهاید، مدیریت زمان و انرژی برای تولید این تعداد اثر در کنار درسهای دوازدهم تجربی چطور بوده است؟
راحیل اشرافی جاسکی: مدیریت زمان واقعاً همیشه یکی از مسائل حیاتی و دغدغه آور بوده و هست، چرا که برقراری تعادل نیازمند یک برنامهریزی قوی است. برنامه شما باید به صورتی باشد که اولویت با دروس اصلی شما باشد و بتوانید با تکمیل برنامه درسی خود، وقتی را اختصاص دهید برای فعالیت پژوهشی یا حتی ورزشی و دیگر علایق شخصی. این برنامه باید استادانه و پیگیرانه دنبال شود تا این اتفاق ممکن شود.
خبرنگار: باوجود حجم بالای دروس رشته دوازدهم تجربی و فعالیتهای فوقبرنامه، چطور بین درس و پژوهش تعادل برقرار میکنید؟
راحیل اشرافی جاسکی: من همیشه اولویتم دروسم بوده و هست و قریب به هشتاد درصد از تمرکزم و وقتم را صرف آنها میکنم. اما از بیست درصد باقیمانده نهایت استفاده را میکنم و به چشم یک پاداش به آن نگاه میکنم. درواقع مثل یک چالش است اینکه بتوانم هم علایقم را دنبال کنم هم اهداف اصلیام را که از آن بهشدت لذت میبرم.
خبرنگار: برای یک هفته یا یک روز معمولی، برنامه مطالعاتی و کاری شما چگونه است؟ آیا از یک روش برنامهریزی خاص استفاده میکنید؟
راحیل اشرافی جاسکی: برنامههای من به طور معمول طولانیمدت هستند، برای همین یکچرخه مستمر و متوازن است. گاهی ممکن است شرایطی پیش بیاید مثل بیماری و... که این امکان را به من میدهد که برنامه را منعطف و بازنویسی کنم.
در حالت عادی در طول یک روز اول در کلاسهای درسی صبح حضور پیدا میکنم، بعد از برگشت به خانه حدوداً یک الی دو ساعت استراحت و استارت خواندن درسها را شروع میکنم که به طور میانگین در طول هفته هفت ساعت میشود و آخر هفته به دوازده و چهارده ساعت هم میرسد. اما در ادامه روز فارغ هستم و به تفریحات و فعالیتهای روزمره خودم میپردازم.
خبرنگار: تحصیل در شبانهروزی هما چه نقشی در موفقیتهای شما داشته است؟ مزایای این محیط برای شما چه بوده است؟
راحیل اشرافی جاسکی: من با انتخاب مدرسه هما و فعالیتهایم همیشه در تلاش بودم برای شکستن این کلیشه که فقط دانشآموزهای یک مدرسه نمونه یا تیزهوشان میتوانند بهمراتب بالادست پیدا کنند. درواقع به نظرم اینکه مدرسهای را عامل موفقیت یا شکست دانشآموزهای آن مدرسه بدانیم بیشتر کلیشهای قدیمی است و دانشآموزی که توی دبیرستان هما تحصیل میکند هم میتواند عملکرد برتری داشته باشد.
خبرنگار: بزرگترین چالشی که در مسیر تحصیل یا پژوهش با آن مواجه شدهاید چه بوده و چطور آن را مدیریت کردید؟
راحیل اشرافی جاسکی: به نظرم گاهی مدیریت زمان خود بزرگترین چالش هست. زمانی که شما وقت تنگی دارید و بین دوراهی فشرده کار کردن و گذر از یک چیز گیر میکنید، به شخصه همیشه رویکرد فشرده کردن را پیش گرفتم و حاضر به گذر از چیزی نشدم.
خبرنگار: باتوجهبه علاقه به نجوم و تحصیل در رشته تجربی، هدف نهایی شما برای انتخاب رشته و شغل چیست؟
راحیل اشرافی جاسکی: همانطور که قبلاً اشاره کردم بنده بسیار روحیه کنجکاوی دارم و این دلیلی محکم برای این هست که علاقه من به نجوم ختم نشود، چرا که من از یادگیری لذت میبرم حتی اگر بهاندازه یک فکت جالب راجع به یک آهنگ باشد! حتی گاهی ترس نفهمیدن یک سری چیزها من را کلافه میکند. ازآنجاییکه تمام دانشآموزانی که وارد رشتههایی مثل تجربی و ریاضی میشوند به پزشکی و مهندسی فکر میکنند، بنده هم فارغ از این دوستان نیستم و حتی گاهی بلندپروازیهای فراتری دارم، انشاءالله که توفیقی باشد.
خبرنگار: بهعنوان نماینده دانشآموزی در شورای آموزشوپرورش، وظیفه شما چیست و چگونه صدای دانشآموزان را به گوش مسئولین میرسانید؟
راحیل اشرافی جاسکی: وظیفه بنده اولازهمه شنیدن و مهمتر از آن پیداکردن مشکلات حوزه آموزشی و دانشآموزان است. من قبل از هر جلسه تمامی موارد را بررسی میکنم، با دانشآموزان و مدیران مشورت میکنم و مشکلاتشان را جویا میشوم و نهایت تلاشم را برای رفع آنها طبق اولویتبندی انجام میدهم.
خبرنگار: مهمترین پیشنهادی که به شورا ارائه دادهاید یا مهمترین تأثیری که در این شورا داشتهاید، چه بوده است؟
راحیل اشرافی جاسکی: مهمترین پیشنهاد بنده در حوزه توانمندسازی دانشآموزان برای آزمونهای نهایی و کنکور بود و با پافشاری و بیان کمبود دبیر و نیروی متخصص موفق به دریافت حمایت شدیم که طبق گفته استانداری قرار بر این شد که برای جاسک یک پانسیون مطالعاتی و اعزام نیروی متخصص برای آموزش دانشآموزان جاسکی صورت بگیرد.
خبرنگار: فکر میکنید چه تفاوتی بین فعالیت در یک پژوهش علمی و فعالیت در یک نهاد اجتماعی مانند شورای آموزشوپرورش وجود دارد؟
راحیل اشرافی جاسکی: مهمترین تفاوتی که در این مسئله وجود دارد این است که فعالیت پژوهشی بیشتر در راستای موفقیت فردی شماست اما فعالیت در یک نهاد میتواند باعث موفقیت یک جامعه آماری باشد.
خبرنگار: آیا فرد یا افرادی بهعنوان الگو در زندگی شما وجود دارند؟ و اگر بخواهید به دانشآموزان جوانی که رؤیاهای بزرگی دارند، یک پیام کلیدی بدهید، آن پیام چیست؟
راحیل اشرافی جاسکی: بنده فرد خاصی رو همیشه و به طور مستمر دنبال نمیکنم؛ اما همیشه زندگی و تجربههای افراد موفق برایم جالب است و به نظرم میشود از هرکدام بهعنوان هدیه استفاده کرد. تجربههای آنها برای شما هدیه است چرا که نیازی نیست تا دقیقاً همان راه بروید و تجربه را کسب کنید، شما آماده آنها را تحویل میگیرید!
پیام کلیدی من این است: هرگز اجازه ندید محیط و یا افراد اطراف، شما را از بلندپروازی وادارند، شما قادرید به هرآنچه که میخواهید.
خبرنگار: از نظر شما، مهمترین ویژگی یا راز موفقیت «راحیل اشرافی جاسکی» در این مسیر پربار چیست؟
راحیل اشرافی جاسکی: شاید کنجکاوی من محرک اصلی برای این مسیر بوده باشد، اما یقیناً میگویم که اگر برنامهریزیهای مرتب و برقراری توازن بین هر بخش نبود، قطعاً بیش از نیمی از این نتایج به دست نمیآمدند و همچنین وجود مشوق همیشگی من، مادرم و مهمترین و اصلیترین عامل هم که قطعاً ایزد منان است که من شکرگزارم بابت توفیقشان به من.
خبرنگار: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم و برای شما در
ادامه مسیر آرزوی موفقیت داریم
راحیل اشرافی جاسکی: من هم از شما متشکرم.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!