حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

کارستان انقلاب اسلامی با بانوان؛

استعداد زنان ایرانی با انقلاب اسلامی شکوفا شد

استعداد زنان ایرانی با انقلاب اسلامی شکوفا شد

زنان تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، از جایگاه مناسبی در حوزه‌های مختلف برخوردار نبودند اما به برکت انقلاب اسلامي، این جایگاه در حد بسیار بالایی ارتقا یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ نقش زنان در این برهه از زمان، در عرصه‌های گوناگون از قبیل پزشکی، مهندسی، صنایع دستی و... بسیار حائز اهمیت است، آمارها حاکی از آن است که در دوران انقلاب اسلامی به شان و شخصیت زنان احترام ویژه‌ای قائلند. 

تقریبا نیمی از زنان این مرز و بوم با اراده‌ای مستحکم و تکیه بر باور قلبی، در پست‌های مدیریتی به نحو مطلوب ایفا نقش کردند.

در مناطق روستایی کشور به ویژه مناطق محروم هرمزگان و جزایر استان نیز شاهد تلاش روزافزون زنان موفق و نجیب استان هستیم.

تاکنون در خصوص زنان صیاد جزیره هنگام و زنان ملوان چیزی شنیده ا‌اید؟ جای بسی خوشحالی است که زنان غیور هرمزگانی با تمام قوا در راستای کسب روزی حلال همچون مردان شان، در زیر گرمای شرجی هرمزگان آب سوخته شده اند اما باز هم از تلاش بی‌وقفه دست بر نمی دارند.

نظام اسلامی ایران علی رغم نظام شاهنشاهی همواره جایگاه زنان را محترم شمرده و قدردان زنان و مادران این مرز پر گوهر است.

متاسفانه وضعیت زنان در دوران پهلوی اول و دوم به لحاظ جایگاه اجتماعی بسیار اسفناک بود.

رژیم مستبد پهلوی به تقلید از متحدان به ظاهر دوست «آمریکا و انگلیس»، زنان را به پوشیدن لباس متحدالشکل و بر سر نهادن کلاه فرنگی وادار کردند و پوشش زنان ایرانی را زیر سوال برده و به طرز اسفناکی بر عفت، حیا و آبروی یک زن ایرانی خدشه اساسی وارد کردند و صفحه سیاهی بر تاریخ کهن ایران در دوران قبل از انقلاب نوشته شد. 

نگرش‌های مختلفی از باب نویسندگان کتب تاریخی دوران پهلوی وجود دارد اما آنچه که برایمان باطل بودن این رژیم را محرز می‌کند، صحبت کردن بزرگان‌مان در رابطه با این نظام فاسد است.

هم اینک بیش از ۴۰ سال، از عمر بابرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، با هوشیاری کامل در یافته ایم که دشمن با ترفندهای جدید از طریق جنگ ترکیبی و جنگ تبلیغاتی در صدد است تا دستاوردهای این نظام به ویژه هویت زنان ملت ایران را به نابودی بکشاند.

رشد ۴۹ درصدی حضور زنان در دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 

خسرو معتضد، تاریخ‌نگار ایرانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه زنان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عده‌ای سعی‌شان بر این بود که جایگاه زن را به پایین‌ترین حد تنزل دهند به عنوان مثال؛ هنر یک زن ایرانی را در رقص یا کارهای خیلی کوچک‌تر از آن می‌دیدند در حالی که تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جایگاه زنان در حوزه‌های مختلف ارتقا یافت و به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کردند.

زنان ایرانی همان روستاییانی بودند که علیه رژیم پهلوی قیام کردند 

وی افزود: یک قشر از زنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، زنانی شیک و شهری مثل شهناز افخمی بودند، یا دختر شایسته که در رژیم منحوس پهلوی تأکید داشتند این دسته از دختران باید رقص و پیانو بداند، اما زن ایرانی همان زنی بود که در روستا زندگی می‌کرد، زنانی که در راهپیمایی علیه رژیم منحوس پهلوی شرکت کرد و انقلاب را به رهبری امام راحل به پیروزی رساندند.

وی در ادامه افزود: اگر این دسته از زنان، در رژیم‌ شاهنشاهی، خوشبخت بودند، چرا بر علیه این رژیم منحوس قیام کردند و آن را سرنگون کردند؟!

زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی به جایگاه واقعی خود دست یافتند

تاریخ‌نگار ایرانی ادامه داد: برپایی تظاهرات حدود ۵۰ هزار نفری مردم در خیابان تخت جمشید بیانگر نالایقی رژیم منحوس پهلوی بود و به همگان ثابت کرد اگر مردم در رژیم شاهنشاهی، احساس خوشحالی و خوشبختی داشتند چرا مخالف این رژیم بودند؟؟

معتضد همچنین به جایگاه زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افزود: تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی یکی از برکات این انقلاب اسلامی است، درحال حاضر ۴۹ درصد بانوان در دانشگاه‌ها فعالیت دارند، به برکت انقلاب اسلامی، زنان ایرانی به جایگاه واقعی خود دست یافته‌اند.

زن ایرانی غرور و حیثیت دارد

وی تأکید کرد: زن ایرانی غرور و حیثیت دارد، زنان در دوران ناصرالدین شاه، قلیان‌ها را شکستند، هرجا مراجعه می‌کنم، حتی در شرکت‌های خارجی شاهد حضور پرافتخار بانوان ایرانی هستم. اینها همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

 زنان ایرانی لایق عزت و احترام هستند

این تاریخ‌نگار ایرانی همچنین تأکید کرد: زنان ایرانی لایق عزت و احترام هستند، هیچ‌گونه بی‌احترامی نسبت به زنان ایرانی را نمی‌پسندم، برای همه مسئله‌ای راه‌های خوبی وجود دارد لذا نباید هر مسئله‌ را برجسته کرد چون دشمن از همان مورد، بر علیه خودمان سوءاستفاده می‌کند.

فعالیت ۶۰ هزار پزشک متخصص زن در کشور

سردار قاسم قریشی جانشین رئیس سازمان بسیج نیز با مقایسه وضعیت بانوان در قبل و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گفت: در قبل از انقلاب، ۵۰ درصد از پزشکان کشور از کشورهای بنگلادش، هند، فیلیپین و پاکستان آمده بودند که اغلب دانشجویان پزشکی و پرستاری بودند و حتی اطلاعات اولیه پزشکی را نداشتند ما در ۹۷ درصد از داروها وابسته بودیم. امروز افتخار می‌کنیم در حوزه پزشکی و همچنین در سطح دارو، بیش از ۹۷ درصد دارو در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامي ايران، ۲۰ درصد از اعضای هیئت علمی از اساتید زن بودند، افزود: تعداد پزشکان متخصص زن تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامي، ۵۹۷ نفر بود، درحالی که امروز، ۶۰ هزار پزشک متخصص در کشور عزیزمان مشغول به خدمت هستند.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: کشوری که در ابعاد مختلف وابسته بوده امروز خوشبختیم که اعلام کنیم بر اساس منابع رسمی دنیا، رتبه دوم فناوری سلول‌های بنیادین، رتبه سوم فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی عمران و رتبه ششم در تولیدات فناوری نانو را کسب کرده است.

ایران جزو چهار کشور برتر در درمان ناباروری است

قریشی در ادامه افزود: کشور ایران جزو چهار کشور برتر درمان ناباروری و چهار کشور برتر پیوند اعضا است، امروز ایران اسلامی جزو کشورهایی است که کمترین خودکشی را دارد.

ایران جزو کشورهای برتر در حوزه بهداشت و درمان است

وی بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان امروز از کشورهای برتر هستیم و توانستیم با کشت‌های بنیادی یک جهش فوق العاده به وجود بیارویم و در پیوند اعضای جراحی قلب و کبد و امثال آن جزو کشورهای برتر هستیم.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در زمینه تولید علم قبل از انقلاب، یک مورد مقاله تألیف شده بود که این رقم بعد از انقلاب اسلامي ايران به ۴۱۸ مقاله افزایش یافته است، قطعا بانوان در این موفقیت سهیم هستند.

فعالیت ۲۵۰۰ مربی ورزشی زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 

قریشی بیان داشت: نویسندگان قبل از انقلاب انگشت شمار بودند، امروز ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نویسنده و مولف داریم، مدال‌آوران زن قبل از انقلاب پنج نفر بودند امروز نزدیک به ۲۰۰ نفر نفر می‌رسند، مربیان ورزشی را بانوان قبل از انقلاب ۹ نفر عمدتا در سطح آسیا بودند که این آمار امروز به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است، داوران قبل از انقلاب هشت نفر بودند اما امروز به ۱۶ هزار نفر رسیده است.

کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر مادران باردار 

جانشين رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گذشته امید به زندگی را ۵۴ سال و امروز به ۷۸ سال رسیده است، تعداد مرگ و میر مادران در هنگام زایمان نسبت به قبل از انقلاب، ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از