حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

هرمزگان بهشت کاشت محصولات خارج فصل کشاورزی؛

بوی مطبوع سبزی تازه در فضا پیچیده است

بوی مطبوع سبزی تازه در فضا پیچیده است

این روزها مردان و زنان هرمزگانی دوشادوش یکدیگر به برداشت نوبرانه‌های محصولات خود می‌پردازند؛ یکی از این نوبرانه‌هایی که بسیار خوش‌طعم و بو است، سبزی‌های هرمزگان است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی هرمز؛ هرمزگان به‌عنوان جنوبی‌ترین استان کشور، بیشتر ماه‌های سال، گرما آن را فراگرفته و تنها چهار الی پنج ماه از سال دارای آب‌وهوای مطلوب بهاری است؛ فصل پاییز و زمستان که اکثر مناطق کشور را سرما فراگرفته هرمزگان از هوای بهار گونه برخوردار است.

اواخر پاییز تا پایان زمستان در اکثر مناطق کشور درختان و گیاهان به خواب زمستانی می‌روند؛ اما در هرمزگان بهار محصولات خارج فصل به شمار می‌رود و کشاورزان این منطقه با توکل به خداوند به کاشت و برداشت محصولات زراعی و کشاورزی می‌پردازند.

پیاز، گوجه، فلفل‌دلمه‌ای، فلفل‌سبز، بادمجان، خیار سبز و سبزیجات از جمله محصولات خارج فصل هرمزگان به شمار می‌رود که در دشت‌های پهناور استان در فصل پاییز و زمستان کشت و برداشت می‌شود.

 

بوی مطبوع سبزی تازه در فضا پیچیده است

مردان و زنان هرمزگان دوشادوش یکدیگر به برداشت سبزی می‌پردازند

این روزها مردان و زنان هرمزگانی دوشادوش یکدیگر به برداشت نوبرانه‌های محصولات خود می‌پردازند؛ یکی از این نوبرانه‌هایی که بسیار خوش‌طعم و بو است، سبزی‌های هرمزگان است.

سبزی که در دشت‌‌های پهناور هرمزگان کشت می‌‌شود این روزها برداشت آن آغاز شده و بوی معطر سبزی فضاهای کشت و زمین‌های اطراف آن را فراگرفته است.

گرگا، شوید، نعناء، جعفری، گشنیز، تربچه، تره، چغندر و اسفناج از مهم‌ترین سبزی‌های هرمزگان به شمار می‌رود که علاوه بر اینکه در بیش از ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان کشت می‌شود؛ دریادلان هرمزگانی در حیاط خانه‌هایشان نیز کشت می‌کنند.

 

بوی مطبوع سبزی تازه در فضا پیچیده است

هرمزگان در پاییز و زمستان ۶۰ درصد سبزی و صیفی‌جان کشور را تأمین می‌کند

بندرعباس، میناب، رودان، بندرعباس، بندرلنگه و سیریک از مهم‌ترین شهرستان‌های هرمزگان در حوزه کشت سبزی محسوب می‌شود که بنا بر اعلام کارشناسان هرمزگان در پاییز و زمستان ۶۰ درصد سبزی و صیفی‌جات کشور را تأمین می‌کند.

حاج علی، پیرمردی از تبار گرما و شرجی که در شهرستان بندرعباس، روستای ایسین به کشت سبزی پرداخته است در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: روزی‌دهنده تنها خداست و با توکل به رحمت بی‌شمارش هر ساله در زمین کشاورزی که از پدرم به ارث برده‌ام به کشت سبزی می‌پردازم.

 

بوی مطبوع سبزی تازه در فضا پیچیده است

 پخش سبزی در هرمزگان تا ارسال آن به سایر استان‌ها

این کشاورز هرمزگانی که به همراه همسرش مشغول چیدن سبزی‌های خود بودند، گفت: سبزی‌ها به میدان بار بندرعباس می‌بریم و از آنجا مقداری در استان توزیع و بخشی دیگر به استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی ارسال می‌شود.

وی مطرح کرد: گروهی از خانواده‌های هرمزگانی نیز به‌صورت مستقیم به زمین‌‌های کشاورزی می‌آیند و خرید یک‌ساله سبزی‌های خورشتی خود را خریداری می‌کنند.

حاج علی خاطرنشان کرد: از اواخر تابستان کشت دانه‌های سبزی را آغاز می‌کنیم و برداشت آن را از آبان‌ماه آغاز و تا اوایل بهار ادامه پیدا می‌کند.

سبزی یک‌ساله خود را در فصل پاییز و زمستان تهیه می‌کنیم

مریم شجاعی، بانوی هرمزگانی که برای خرید سبزی به زمین کشاورزی مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: هر ساله برای لذت‌بردن از هوای مطلوب و دلچسب بهار گونه فصل پاییز به همراه خانواده به دشت‌های ایسین برای گردش می‌آییم.

‌این بانوی هرمزگانی تصریح کرد: از کشاورزان زحمت‌کش این منطقه سبزی خریداری می‌کنیم و به همراه خواهرم در گوشه‌ای در دل طبیعت سبزی‌های خود را پاک می‌کنیم و هنگامی که به منزل رسیدیم آن‌ها را شسته و بعد از خورد کردن برای یک سال خود فریز می‌کنیم.

شجاعی با تأکید بر اینکه سبزی هرمزگان دارای عطروطعم بی‌نظیر است، عنوان کرد: بوی مطلوب سبزی از چند فرسخی زمین‌های زراعی به مشام می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پاییز پیازچه برگ‌های تازه سیر نیز به‌راحتی پیدا می‌شود و همراه با سبزی‌ ماهی آن‌ها را خرد می‌کنیم و برای پخت قلیه‌ماهی استفاده می‌کنیم که عطر و طعم بی‌نظیری به دست می‌آید.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از