حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

یادداشت؛

بررسی ابعاد اهداف دشمن از اغتشاشات در دانشگاه‌ها

بررسی ابعاد اهداف دشمن از اغتشاشات در دانشگاه‌ها

تغییر نگرش آن‌ها و تغییر افکار و ارزش‌های دانشگاهیان و به دنبال آن تغییر مسیر جامعه و نظام سیاسی بسیار موردتوجه دشمن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛  امروز پس از گذشت چندین دهه از جنگ فرهنگی و جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مرکز تولید اندیشه فکر و آرمان و ایدئولوژی به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی بسیار موردتوجه و طمع دشمن قرار گرفته است. چرا دانشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مرکز اغتشاشات و درگیری‌ها موردتوجه دشمن است و دشمن تمام توان خود را صرف ناامنی و ناآرام کردن دانشگاه‌ها و مشغول کردن اذهان دانشگاهیان به حواشی مختلف و دوری از متن و رسالت اصلی دانشگاه نموده در این یادداشت مختصراً به آن پرداخته می‌شود.
 
 بدون تردید دانشگاه مرکز انسان‌سازی و تربیت نیروی انسانی متخصص در اکثر جوامع و همچنین در کشور ما است و مدیریت کشور اکنون و در آینده در دست تحصیل‌کردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است. تغییر نگرش آن‌ها و تغییر افکار و ارزش‌های دانشگاهیان و به دنبال آن تغییر مسیر جامعه و نظام سیاسی بسیار موردتوجه دشمن است. نظام سلطه به رهبری ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی‌اش چندین هدف را در قبال راه‌اندازی اغتشاشات در دانشگاه‌ها در ایران دنبال می‌کنند:
 
 ۱-ناامیدی دشمن از رسیدن به اهدافش در حوزه‌های سخت مثل: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و ترورهای کور علیه مسئولین و مردم و دانشمندان در ایران و همچنین تحریم‌های به قول خودشان فلج‌کننده .
 
 ۲-هراس دشمن از برتری علمی و فناوری ایران باتوجه‌به رشد روزافزون علم و فناوری و تکنولوژی و علوم مدرن و گسترش دانشگاه‌ها و رشته‌های علمی مختلف و کسب رتبه‌های برتر علمی توسط دانشمندان و دانشجویان در ایران به که یمن انقلاب اسلامی و فرصت‌هایی که در کشور و مراکز علمی ایجاد شده است.
 
 ۳- سو استفاده دشمن از نقاط ضعف و شکاف‌هایی که در لایه‌های مختلف اجتماعی و نقش‌های اجتماعی به‌ویژه در مراکز علمی و فرهنگی و آموزشی در دانشگاه‌های ما وجود دارد. دشمن برنامه بلند مدتی را جهت استفاده از این شکاف‌ها صورت داده که از این طریق بتواند رشد و سرعت علمی و فناوری در ایران را کند یا متوقف کند. شکاف‌هایی که دشمن در طول مدت‌ها روی آن برنامه‌ریزی کرده عبارت‌اند از: شکاف‌های عقیدتی، شکاف‌های قومی و قبیله‌ای، شکاف‌های سیاسی، شکاف‌های مذهبی، شکاف سنت و تجدد، شکاف‌های طبقاتی و... هستند. چون در دانشگاه‌های ما از گروه‌های مختلف اجتماعی با نگرش‌های مختلف و بعضاً متضاد وجود دارد، این فضا و فرصت برای دشمن وجود دارد که بتواند مقاصد خود را در پوشش‌های علمی و روشنفکری در فضای دانشگاه به‌پیش ببرد.
 ۴-برنامه ریزی و امید دشمن به نسل جوان، چرا که از منظر جامعه‌شناسی جوان دارای ویژگی‌هایی چون مظهر غرور و هیجان و اعتراض و کمتر محافظه‌کار بودن است و دانشگاه نیز مملو از جوان است چشم طمع دشمن را بیشتر به خود جلب می‌کند. متأسفانه ما در برخی موارد نتوانسته‌ایم آن طور که بایدوشاید برای جوانان در دانشگاه‌ها زمینه‌ها و فضای مساعد گفتگو و نقدهای منصفانه و تخصصی، فراهم کنیم و جوان دانشجوی ما به‌جای اینکه کنش سیاسی و فرهنگی و اجتماعی‌اش را در دانشگاه و در محلی امن و تخصصی قابل همکاری اجرا کند به بیرون و کف خیابان رانده می‌شود و به خشونت کشیده شده و در عمل نیز جز خسارتی برای خود و جامعه و حاکمیت هیچ آورده دیگری ندارد و این همان چیزی است که دقیقاً دشمن پیگیری می‌کند و خواست دشمن است که در سطح جامعه اتفاق بیفتد.

 ۵-شریک دزد و رفیق قافله:
 متأسفانه برخی از مسئولین در نظام اداری کشور ما مصداق همین ضرب‌المثل فوق هستند «هم شریک دزد هستند و هم رفیق قافله» این طیف از مسئولین که از بودجه بیت‌المال ارتزاق کرده و امروز به نام و نشانی رسیده‌اند و اکنون به‌جای اینکه به رسالت تخصصی خود در امور محوله‌ای که برای آنها تعریف شده بپردازند به ناامید کردن جوانان و تشویق به مهاجرت و پاشیدن بذر نفاق و کینه در دل دانشجو و نسل جوان مشغول‌اند. این افراد در قالب هر کسوتی که باشند چه استاد یا چه مدیر و مسئول دانشگاه خواسته یا ناخواسته هیزم آور آتش دشمن هستند که باید نظام برای آنها فکری اساسی کند. چرا که اینها مصداق این فرمایش امام علی علیه‌السلام در نامه ۵۳ به مالک در نهج‌البلاغه هستند که فرمودند: «خواص و نزدیکان کسانی هستند که به هنگام فراخی و آسایش بر دوش والی باری گران‌اند و چون حادثه‌ای پیش آید کمتر از هر کس به یاری‌اش برخیزند و خوش ندارند که به انصاف درباره آنان قضاوت شود. اینان همه چیز را به اصرار از والی می‌طلبند و اگر عطایی یابند، کمتر از همه سپاس می‌گویند و اگر به آنان ندهند، دیرتر از دیگران پوزش می‌پذیرند. در برابر سختی‌های روزگار، شکیبایی‌شان بس اندک است. اما ستون دین و انبوهی مسلمانان و سازوبرگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس، باید توجه تو به آنان بیشتر و میل تو به ایشان افزون‌تر باشد»
 نتیجه‌گیری و پیشنهادها:

چه به جنگ فرهنگی و نرم دشمن علیه جامعه و نسل جوان و اهمیت دانشگاه‌ها در این زمینه لازم است هم مسئولین و هم دست‌اندرکاران مختلف در کشور برای حل مشکل جوانان و دانشگاه‌ها و جلوگیری از نفوذ دشمن در قالب‌های مختلف فکری جدی و اساسی صورت گیرد که در غیر این صورت در آینده‌ای نزدیک لطمات جبران‌ناپذیری به‌نظام سیاسی و جامعه و تمدن اسلامی وایرانی وارد خواهد آمد. در پایان نیز چند پیشنهاد برای اصلاح امور ارائه می‌گردد:
 الف) رسیدگی جدی به خواسته‌های منطقی و معقول نسل جوان از قبیل: اشتغال، ازدواج، مسکن و...
 ب) ایجاد فضای مناسب نقد دلسوزانه و گفتگو و گفتمان در دانشگاه‌ها و مطالبه‌گری نسل جوان در جامعه و کم‌کردن فاصله و شکاف نسل جوان و جامعه با نظام سیاسی
 ج) تصحیح و بروز رسانی مبانی درسی و محتوایی در رشته‌های مختلف علوم‌انسانی در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی و دانشگاه‌ها که متناسب با اهداف و رسالت و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی باشد چرا که از دل ارائه همین محتواها است که دانشجو و استاد متناسب با الگوی انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی وایرانی تربیت می‌شود .
 
یادداشت به قلم دکتر قاسم امینی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی
انتهای یادداشت/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از