حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1402/12/07 | 2024/02/26

Logo

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مطرح‌ کرد:

ایزوایکو؛ ظرفیت‌ عظیم دنیا در صنعت دریایی

ایزوایکو؛ ظرفیت‌ عظیم دنیا در صنعت دریایی

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، ایزوایکو را یکی از ظرفیت‌های عظیم دنیا در صنعت دریایی دانست و گفت: این مجتمع صنعتی، در حوزه سکوهای نفت و گاز و ساخت و تعمیرات شناورها بی‌نظیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمز»؛ به نقل از روابط عمومی حوزه ارتباطات و امور بین الملل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام با حضور در بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور و بازدید از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پروژه‌های در دست اجرای این مجتمع عظیم صنعتی، جلسه مشترکی با مدیرعامل، مدیران و معاونین ایزوایکو برگزار کرد.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در جریان این بازدید ایزوایکو را یکی از صنایع پیشران تأکید شده در سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم به اهداف سیاست‌های کلی اقتصا دریامحور دست یابیم که تأکیدشده است صنایع پیشران در کشور فعال شوند، یکی از صنایع پیشران همین کشتی‌سازی است.

جبرائیلی افزود: بنده امروز پس از بازدید از این مجموعه عظیم صنعتی هم احساس غرور و افتخار کردم و هم قدری احساس تأسف، غرور و افتخار بابت این زیرساخت عظیم و همچنین نیروی انساننی توانمند و دانشی که در این زیرساخت وجود دارد. و تأسف به این دلیل که به گفته مدیران مجموعه درحال حاضر تنها ۳۰ درصد از توان و ظرفیت مجتمع ایزوایکو فعال بوده و ۷۰ درصد از ظرفیت این زیرساخت خالی است.

جبرائیلی در ادامه عنوان کرد: به نظر من این ظرفیت یکی از ظرفیت‌های عظیم دنیا در حوزه صنعت دریایی، چه در حوزه سکوهای نفت و گاز و چه در حوزه ساخت و تعمیرات شناورهاست. من با تعدادی از افسران و کاپیتان‌های شناورهایی که برای تعمیر به ایزوایکو مراجعه کرده‌اند صحبت کردم که هم از کیفیت کار و هم قیمت نهایی و زمان تعمیرات راضی بودند.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص قیمت بالای مواد اولیه در کشور افزود: متاسفانه مشکل جهانی‌سازی قیمت مواد اولیه در کشور مشکلی همه گیر است که در اینجا هم بطور محسوس خودنمایی می‌کند و ما را از مزیت‌های داخلی خودمان محروم کرده است.

وی ادامه داد: هزینه ساخت کشتی با جهانی بودن و دلاری بودن قیمت مواد اولیه بالا رفته است و مزیت رقابتی ما را از بین برده است به نحوی که به گفته دوستان، ما اگر ورق را از سایر کشورها وارد کنیم ارزان‌تر از خرید داخلی تمام می‌شود که ضربه سنگینی به این صنعت وارد کرده است. اگر ما بخواهیم سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور تحقق پیدا کند باید این معضل را حل کنیم تا ظرفیت‌های معطل‌مانده کشور احیاء و به کار کشور بیایند.

مجتمع كشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) یك منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده با وسعت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس است که مجموعه‌های صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتی‌سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است. ایزوایکو تلاش می‌كند در افق ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع كشتی‌سازی، سكوسازی، ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از