حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

به رسم هر ساله برگزار شد؛

انداختن سفره عید فطر در خانه‌ها

انداختن سفره عید فطر در خانه‌ها

انداختن سفره عید فطر که در آن انواع شیرینی‌ها، غذاها و میان وعده‌ها وجود دارد رسمی دیرینه در خطه خلیج فارس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ عید سعید فطر، عید بندگی به شکرانه یک ماه عبادت و روزه‌داری در درگاه خداوند است که این عید بزرگ در میان مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد.

مزد یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان را مسلمانان در روز عید سعید فطر از ایزد منان خواستار هستند.

 

انداختن سفره عید فطر در خانه‌ها

عید سعید فطر هر چند که برای همه مسلمانان ویژه و خاص است اما در جنوبی‌ترین نقطه کشور در استان هرمزگان برای مردمان دیار خلیج‌فارس این عید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

پیش از آمدن عید سعید فطر مردم هرمزگان همانند عید نوروز که لباس‌های نو بر تن می‌کنند برای عید سعید فطر نیز مردم هرمزگان لباس‌های نو تهیه و در روز عید به تن می‌کنند.

در روز عید فطر شیعه و سنی هرمزگانی در صفوف منظم نماز عید قرار می‌گیرند و با وحدت و همدلی نماز عید فطر را همراه یکدیگر می‌خوانند.

درمیان نمازگزاران اگر شخصی ناراحتی و دلخوری در سینه دارد و از شخصی دیگر کدورتی دارد به واسطه بزرگان جمع با یکدیگر آشتی داده می‌شوند و به حرمت این روز لبخند شادی بر لب همگان نقش ببندد.

مردمان دیار خلیج‌فارس بعد از برپایی نماز عید برای عید دیدنی و بازدید به منازل یکدیگر می‌روند و با روی گشاده از یکدیگر استقبال می‌کنند.

انداختن سفره عید فطر در خانه‌ها

یکی از رسومات ویژه مردم هرمزگان انداختن سفره عید سعید فطر است که در غرب هرمزگان هر خانه یک سفره بزرگ که در آن انواع خوراکی‌ها از غذا گرفته تا انواع دسر و شیرینی در آن قرار دارد.

یکی از جلوه‌های زیبایی این سفره‌ها این است که هر شخصی می‌تواند برود و از آن استفاده کند و درب منازل مردم این خطه بر روی همگان باز است.

وعده سحری، افطاری و شام که در ماه مبارک رمضان تناول می‌کردند در این سفره‌ها وجود دارد و هر کس به هر میزان که دوست داشته باشد می‌تواند از آن بخورد‌.

مردم جنوب کشور به مهمان نوازی شهرت دارند و در عید سعید فطر مهمان نوازی خود را به اوج می‌رسانند و با روی گشاده از میهمانان خود استقبال و پذیرایی می‌کنند.

بعد از نوش جان کردن خوراکی‌ها در کنار سفره با برکت عید سعید فطر دست به دعا بر می‌دارند و برای یکدیگر دعای خیر و عاقبت به‌خیری می‌کنند.

تصاویر از خبرگزاری فارس است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از