حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

رئیس شورای اسلامی کلانشهر شیراز:

انتقال تجربیات بهترین دستاورد مجتمع کشوری است

انتقال تجربیات بهترین دستاورد مجتمع کشوری است

رئیس شورای اسلامی کلانشهر شیراز گفت: انتقال تجربیات بهترین دستاورد مجتمع کشوری است.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ سید ابراهیم حسینی در هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور گفت: کلان‌شهرها به خصوص آن‌هایی که مرکز استان هم هستند، مسائل، گرفتاری‌ها، برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های متعددی دارند که برگزاری چنین مجمعی راه‌حل خوبی برای انتقال تجربیات و گفتگو در خصوص مسائل مختلف شهری می‌باشد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر شیراز افزود: گاهی اوقات همکاران ما در شوراها و شهرداری‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند که سایر همکاران آنها در استان‌های دیگر نیز با این مشکلات مواجه بوده اند و تجربه رفع آنها را در کارنامه کاری خود دارند که با انتقال تجربیات و ارائه راهکارها در سدد رفع این مشکل در سایر شهرهای کشور نیز بر می‌آیند.

حسینی با بیان اینکه از سویی دیگر قوانینی که بنا هست در کشور نوشته شود که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان ها نقش بسزایی در آن دارند، تصریح کرد: در خصوص قوانین، در چنین مجمعی به بحث و تبادل نظر می‌رسیم، ضعف و قوت قوانین دیده می‌شود و جاهایی نیز پیشنهاداتی به مسئولین اجرایی، دولت و سایر دستگاه‌ها داده می‌شود و در جاهایی دیگر نیز پیشنهاداتی به نمانیدگان مجلس شورای اسلامی برای طرح در کمیسیون‌های تخصصی مجلس داده می‌شود تا با افزودن یک جمله یا یک کلمه، تغییرات خیلی خوبی را در قانون ایجاد شود.

وی گفت: برخی اوقات دولت با سبک و سیاق خاصی عمل می‌کند که می‌تواند خوب و برخی جاها نیز می‌تواند اینگونه نباشد، که به طور مثال می‌توانیم به ایجاد عوارض حاصل از برخی از اقدامات نام ببریم که مشکلات ناشی از آن را شوراها که نماینده مردم هستند متوجه می‌شوند و تذکر می‌دهیم که کدام قسمت کار خوب و کدام قسمت مشکل دارد و زمینه بهتر اجرا شدن قانون نیز فراهم می‌شود.

به گفته حسینی؛ با کارشناسی شدن امورات می توانیم به همدیگر در اداره کشور کمک کنیم و ایجاد تعامل بین دستگاه‌ها سرجمع آن اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.

وی بر لزوم برگزاری مجامع کشوری ویژه شوراها تاکید و عنوان کرد: چنین مجامعی می‌تواند یک کلاس درس مشترکی باشد که از تجربیات هم‌دیگر استفاده کافی برده شود.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز با بیان اینکه مساله مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون حقوقی و اقتصادی مطرح شد، اظهار کرد: از نظر ما، دولت آن‌گونه که باید ارزش افزوده را به شهرداری‌ها از منظر قانونی بپردازد، اقدام نکرده است و حرف دولت مبنی بر اتمام وقت تا پایان سال می‌باشد که این وعده طولانی مدت می‌تواند آثار سویی در ساختار مدیریت شهری ایجاد کند، زیرا شهرداری‌ها در همه ماه‌ها هزینه‌هایی را دارند و نیازمند بودجه هستند.

حسینی بر لزوم شفاف سازی و مشخص شدن سهم دولت از عوارض مالیاتی و میزان واریزی آن به حساب شهرداری ها تاکید و خاطرنشان کرد: این موضوع یک مطالبه به جدی است که در کمیسیون حقوقی و اقتصادی این مجمع نیز مطرح و جزو مصوبات نهایی نیز بوده است.

وی ادامه داد: قبلا شرایط به گونه‌ای دیگر بوده است که هم اکنون شاهد تغییر رویه آن هستیم و این تغییر رویه به سوی کاهش سهم شهرداری‌ها می‌باشد که باز هم از میزان اعلامی کمتر است.

به گفته رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز، در ترکیب نیروهایی که در شورای عالی استان ها حضور دارند معمولا تعداد افرادی که از مرکز استان‌ها به این شورا می‌روند کم می‌باشد که باعث می‌شود در شورای عالی استان ‌ها به این مساله توجه نشود.

حسینی از اتحادیه شهرداران که قبلا حذف شده بود سخن گفت و تصریح کرد: این اتحادیه هم اکنون در برنامه هفتم توسعه دیده شده است که نحوه تنظیم اساسنامه مورد مطرح قرار گرفته است که در راستای سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها بتوانند هم‌پوشانی خوبی داشته باشند.

وی با توجه به برگزاری این مجمع تخصصی در شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: شهر بندرعباس پر از خوبی‌ها و فرصت های فراوانی است که می‌تواند یک شهر ایده‌آل با بستر امکانات شهری باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از