حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

موج امید در ایزوایکو

موج امید در ایزوایکو

موجی از امید در مجتمع ایزایکو به عنوان یکی از سرآمدهای صنعت دریایی که خدمات خوبی را ارائه می‌دهد فرا گرفته است، این خدمات برای مشتریان خارجی نیز قابل ارائه است.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی هرمز»؛ مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، سال ۱۳۵۲ در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به وسعت ۱۱۰۰ هکتار ایجاد، و به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی ایران، در حوزه طراحی، ساخت و تعمیر کشتی‌های مختلف و انواع سازه‌های دریایی و فراساحلی فعالیت دارد.

ایزوایکو از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌ یافته است. در این میان، با توجه به اعتماد خارجی‌ها به توانمندی متخصصان مجتمع ایزوایکو، این مجمتع، سه بخش بسیار پراهمیت کشور از قبیل؛ خطوط کشتی‌رانی بزرگ کشور همچون شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی و سازه‌های آفشور یا فراساحل مانند دکل‌های حفاری را پشتیبانی می‌کند که تا به امروز، پشتیبانی قدرتمند و مطمئن خود برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور را به اثبات رسانده است. لذا از این توانمندی می‌توان به عنوان نمود عینی خودکفایی، خودباوری و اعتماد به نیروهای داخلی در صنعت کشتی‌سازی و صنایع فراساحلی یاد کرد.

 

موج امید در ایزوایکو

 از جهتی دیگر، مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در توسعه اقتصاد دریامحور برعهده دارد، اما این مجتمع صنعتی فقط در ساخت و تعمیر کشتی‌های متوسط و پهن پیکر سرآمد نیست، بلکه نقش ایزوایکو به عنوان یک مجتمع عظیم صنعت دریایی در خودکفایی حوزه صنایع فراساحل نیز بی‌بدیل و بسیار حائز اهمیت است.

 

مجموعه بزرگ ایزوایکو در همان سال ۱۳۵۲ با بخش کوچکی از فعالیت‌های کشتی‌سازی، کار صنعتی خود را آغاز کرده و ابتدا در حوزه شناورهای کوچک فعالیت داشت، عمده تأسیسات در این مجتمع که امروزه قابل مشاهده هست، بعد از جنگ تحمیلی در مجتمع کشتی‌سازی تاسیس شده است، خوشبختانه دولت‌ها در گذشته، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در این مجتمع انجام دادند که امروز مجتمع ایزایکو یکی از سرآمدهای صنعت دریایی در منطقه است.

 

موج امید در ایزوایکو

 

 به گفته سلمان ضربی مدیرعامل شرکت ایزوایکو؛ در این مجتمع صنعتی، امکانات وسیعی وجود دارد که می‌تواند خدمات خوبی را در اختیار مشتریان خوب این صنعت قرار دهد.

 

وی در ادامه افزود: در مدت زمان تحریم‌ها که بر کشور ما تحمیل شد، خوشبختانه مجتمع ایزایکو توانسته است خدمات گرانقدری را در اختیار مشتریان در جهت عبور از این تحریم‌ها قرار دهد و باعث ارزآوری برای کشور عزیزمان شده است. البته این خدمات برای مشتریان خارجی نیز قابل ارائه است و در تلاش است آن را توسعه دهد.

 

مدیرعامل شرکت ایزوایکو بیان کرد: مجتمع ایزایکو یکی از پیمانکاران اصلی در بخش صنایع نفت و گاز است و در حال حاضر دو پروژه بزرگ را در میدان نفتی فروزان و فاز ۱۱ پارس جنوبی در حال اجرا دارد که مجموع این دو پروژه، بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار می‌باشد که بخشی از آن در حال اجراست.

 

ضربی در ادامه با تأکید بر اینکه در بخش تعمیرات کشتی نیز خدمات شایانی به شرکت ملی نفت انجام داده‌ایم، تصریح کرد: همچنین شناورهای خارجی را در سال گذشته و سال جاری، پذیرش شده و تعمیرات انجام داده‌ایم که در این زمینه، رکوردهایی را ثبت کرده‌ایم، به طوری که برای نخستین بار در سال گذشته ۹۴ فروند شناور پذیرفتیم.

 

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به دستورات مقام معظم رهبری در شعار سال مبتنی بر اینکه افزایش تولید را مدنظر قرار دهیم، ۳۵ هزار تن تولید داشتیم و با افزایش ۴۲ درصدی، قرار است سهم تولید خود را به ۴۹ هزار تن افزایش دهیم که خوشبختانه با توجه به آمارهایی که در ۹ ماهه گذشته سال جاری ثبت کردیم به خوبی این روند درحال طی شدن است و تا پایان سال به آمار تولید تقریبا ۵۰ هزار تن دست پیدا خواهیم کرد.

 

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران اضافه کرد: همینطور در بخش ساخت کشتی در گذشته فعالیت‌های شایان اهمیتی داشتیم، در حال حاضر دو فروند کشتی جدید قراردارد منعقد شده و کشتی اول، پیش‌پرداخت دریافت شده و به زودی عملیات ساخت آن را آغاز خواهیم کرد کشتی دوم نیز ۱۴۵ متری است که طی همین هفته، پیش پرداخت آن را دریافت خواهیم کرد تا روند ساخت آن را طی هفته‌های آینده شروع خواهیم کرد.

 

ضربی بیان داشت: یکی از نواقصی که طی سال‌های گذشته در مجتمع ایزویکو وجود داشته این بوده که در حوزه نوسازی کمتر ورود می‌کرده و در حال رفع این نقیصه هستیم. البته در بخش تعمیرات بازار تکمیل شده و تا پایان سال پنجره‌های تعمیراتی مسدود است و تمام مشتریان ثبت شده و وقت گرفتند.

 

وی همچنین گفت: طی سال گذشته و سال جاری در بخش جذب سرمایه در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی نیز فعالیت بسیار گسترده انجام شده است و تاکنون بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته‌ایم قرار است یک کارخانه فولاد با ظرفیت تولید بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار برای تولید ورق‌های دریایی در این مجتمع احداث شود که بخشی از فولاد تولید شده در این مجتمع مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بخش دیگر برای صادرات مدنظر خواهد بود. همچنین به زودی تولید کابل‌های دریایی در این مجتمع آغاز خواهد شد امیدواریم این کارخانه نیز احداث شود شاید ایران یکی از معدود کشورهای تولید کننده کابل‌های دریایی در دنیا خواهد بود که تکنولوژی بسیار پیشرفته و پیچیده دارد که با جذب سرمایه‌گذار و واگذاری زمین، این پروژه در حال آغاز شدن است و با جدیت، آن را دنبال خواهیم کرد.

 

مدیرعامل شرکت ایزوایکو در بخش دیگری از سخنان خود از ساخت آمبولانس دریایی در مجتمع کشتی سازی خبر داد و گفت: این شناور در دهه مبارکه فجر امسال آماده تحویل خواهد بود، درحال حاضر مراحل تکمیلی را طی می‌کند. امیدوارم طی یک ماه آینده، مراحل تست و راه‌اندازی آن تکمیل شود و در دهه فجر و همزمان با پایان قرارداد، شناور را به مالک آن تحویل دهیم تا به جزیره‌نشینان، خدمات‌رسانی کند.

 

ضربی با بیان اینکه کشتی‌های پذیرفته شده جهت تعمیرات، داخلی هستند، گفت: یک کشتی ۱۴۵ متری است که برای یکی از ارگان‌های طراحی و ساخته می‌شود، البته قرارداد آن نهائی و پیش‌پرداخت ضمانت‌نامه‌ها سپرده شده و طی همین هفته، مذاکرات جهت دریافت پیش‌پرداخت انجام شده و امیدواریم در همین هفته دریافت کنیم تا بتواتیم کار ساخت کشتی را به زودی آغاز کنیم.

 

وی افزود: عملیات ساخت کشتی گنجر نزد مجتمع ایزایکو تکمیل شده است، البته این کشتی از آن بخش خصوصی است و مالک کشتی، برنامه‌هایی دارد که در اجرای برنامه‌هایش تلاش می‌کند، آنچه مربوط به بخش ساخت توسط مجتمع ایزایکو بوده، تمام شده و کار دکوریشن (ساخت و سازه‌های زیست داخلی) مانده که آن نیز توسط کارفرما دنبال می‌شود که با تکمیل این مرحله، کشتی گنجر قابلیت دریانوردی خواهد داشت.

 

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران بیان داشت: خوشبختانه مجتمع ایزویکو در بخش ساخت و تعمیر کشتی فعال است و این صنعت اصولاً صنعت اشتغال‌زا است، ایزایکو با ظرفیت فعلی و با شرایط موجود در آن، اگر به این مجتمع صنعتی، کار سپرده شود این مجتمع آمادگی دارد تا ۱۰ هزار نفر نیروی اشتغال را جذب بازار کار کند، در حال حاضر ۲۶۳۰ نفر در این مجتمع صنعتی مشغول به فعالیت هستند که با پروژه‌های نوسازی که به زودی آغاز خواهد شد این ظرفیت تا حدود ۳۳۰۰ نفر افزایش خواهد یافت، البته این ظرفیت در مجتمع وجود دارد که کشتی‌های بزرگ‌تری را جذب کنیم، این قابلیت را داریم تا نیروی اشتغال را به ۱۰ هزار نفر افزایش دهیم.

 

موج امید در ایزوایکو

ضربی همچنین بیان کرد: عمده فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر و پلی‌تکنیک استان هرمزگان و همچنین رشته‌های عمومی از سایر دانشگاه‌های استان جذب این صنعت شدند، همکاران ما در بخش مالی و حسابداری از دانشگاه‌های هرمزگان و منطقه هستند و عمدتا متخصصین در بخش کشتی‌سازی و صنایع دریایی از دانشگاه کشتی‌سازی خلیج فارس هستند که به همکاری خوب آنان ادامه می‌دهیم.

 

موج امید در ایزوایکو

گفتنی است؛ در راستای تحقق جهاد تبیین، سازمان بسیج رسانه استان هرمزگان، اردوی راویان پیشرفت با حضور ۴۰ خبرنگار در مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران در بندرعباس برگزار شد.

 

در این اردوی نیم روزه که با حضور رئیس سازمان بسیج رسانه استان هرمزگان با هدف امیدآفرینی برگزار شد، اصحاب رسانه از مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران در شهرستان بندرعباس بازدید بعمل آوردند و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجمع صنعتی قرار گرفتند.

 

در حاشیه این بازدید، سلمان ضربی مدیرعامل شرکت ایزوایکو در جمع خبرنگاران، گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های انجام شده در مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران ارایه کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران از رسانه‌های مختلف بود.

 

همچنین بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در یک بازدید نیم‌روزه، با حضور در گروه سازه‌های دریایی ایزوایکو با روند ساخت، حمل، نصب و راه‌اندازی سکوهای نفتی و گازی و جکت‌های این نوع سکوها آشنا شده و از نزدیک چالش‌های سپری شده در مسیر بومی‌سازی دانش این صنعت را لمس کردند.

 

سپس دانشجویان گذری نیز بر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط ایزوایکو زدند تا با روند ساخت کشتی و روش‌های مختلف از آبگیری و به آب‌اندازی شناورها نیز آشنا شوند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از