حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/06 | 2024/06/26

Logo

هرمز گزارش می‌دهد؛

مجتمع ایزوایکو؛ مظهر خودباوری

مجتمع ایزوایکو؛ مظهر خودباوری

آئین بازسازی و تعمیرات سکوی حفاری «سحر یک» در مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، طی مراسمی، علیرضا سلمان‌زاده مدیرعامل شرکت حفاری شمال ظهر امروز در حاشیه آئین بازسازی و تعمیرات سکوی حفاری «سحر یک» که در مجتمع کشتی‌سازی فراساحل آغاز شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت حفاری شمال، دارنده ۹ دکل خشکی و سه دکل دریایی است که پروژه‌های متنوعی در صنعت نفت در حیطه حفاری و تکمیل چاه‌ها را بر عهده دارند.

وی در ادامه افزود: یکی از دکل‌های دریایی شرکت حفاری شمال، دکل سحر یک است که پس از سال‌ها تلاش همکاران‌مان بر روي اين دکل و فعالیت‌های مؤثر در حوزه صنعت نفت و حفاری‌های موفق، به نقطه‌ای رسیدیم که برای عملیات پروژه‌های جدیدی که شرکت حفاری شمال موفق به کسب آنها شده است، پرتوان ظاهر شویم، لذا به همین دلیل نیاز بود تا تعمیرات اساسی دکل سحر یک، هرچه زودتر انجام شود.

مديرعامل شركت حفاری شمال گفت: سکوی حفاری سحر یک بعد از ۱۳ سال فعالیت بدون وقفه و حفاری ۱۹ میدان نفتی و گازی مشترک به متراژ ۵۰ هزار و ۵۰۲ متر برای بازسازی و تعمیرات اساسی به ساحل بندرعباس رسید. 

سلمان‌زاده همچنین تصریح کرد: در وهله نخست، نسبت به شناسایی توانمندی‌های داخلی اقدام کردیم، شرکت ایزوایکو به عنوان یک شرکت ایرانی با توانی که در داخل دارد به عنوان شرکتی انتخاب شد که تعمیرات اساسی سکوی سحر یک را به آن بسپاریم، چراکه بر توان داخلی اعتماد داریم و بر این باوریم که تلاشگران که در کشور ایران حضور دارند، به خوبی قادر هستند از انجام این کار برآیند. 

وی بیان داشت: سکوی حفاری «سحر یک» پس از بازسازی و تعمیرات اساسی، فعالیت خود را به منظور حفاری و تکمیل چاه‌های نفتی و گازی کشور آغاز خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت حفاری شمال در ادامه، فرایند بازسازی سکوی سحر ۱ را ۶۰ روزه عنوان کرد و گفت این عملیات در دو بعد بازسازی سازه و تعمیرات اساسی تجهیزات انجام می‌شود.

سلمان‌زاده در ادامه به ویژگی‌های عملیات بازسازی و تعمیرات اساسی سکوی حفاری «سحر یک» اشاره و تصریح کرد: این عملیات در حوضچه خشک انجام شده و یک فرایند تمام ایرانیست که در کشور با اتکای به توان مهندسین متخصصان و تجهیزات داخلی انجام خواهد شد. 

وی همچنین بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این بازسازه سرعت آن است چرا که معمولاً این فرایند ماه‌ها به طول می‌انجامد اما با برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته بازسازی اساسی سکوی حفاری «سحر یک» طی ۶۰ روز برنامه‌ریزی شده و انجام خواهد شد. 

مديرعامل شركت حفاری شمال به مزیت‌های رقابتی در قیمت بازسازی و تعمیرات اساسی سکوی سحر یک در مقابل کارگزاران خارجی اشاره و تصریح کرد: در این اقدام، علاوه بر خروج ارز از کشور،  بحث استفاده از توانمندی‌های داخلی مطرح هست که شرکت ایزوایکو از این حیث برخوردار است و حتی این شرکت در قیاس با شرکت‌های خارجی، توان لازم برای انجام‌ بازسازی و تعمیرات اساسی سکوی سحر یک را داراست.

سلمان‌زاده با بیان اینکه تجربه قبلی در سپردن کار تعمیرات به شرکت ایزوایکو را داشته‌ایم، افزود: توانستیم بازسازی دکل سحر دو نیز در شرکت ایزوایکو انجام دهیم که هم اکنون در میدان‌های نفتی در دریا مشغول به کار است.

در ادامه، سلمان ضربی مديرعامل مجتمع ایزوایکو نیز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: لازم می‌دانم از شرکت حفاری شمال که برای دومین بار،به شرکت ایزوایکو اعتماد کرده و کار بسیار بزرگ بازسازی و تعمیرات سکوی سحر یک را به این شرکت سپردهاست، تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد که با توجه به توان بومی که در منطقه داریم، بهترین عملکرد را در تعمیرات اساسی سکوی سحر یک، از خود نشان دهیم.

مديرعامل شركت ایزوایکو ادامه داد: این کار شایسته‌ای است، در جریان بودیم که اعضاي هیأت مدیره شرکت حفاری شمال با چه شرایط سختی‌، با توجه به کمبود دکل در دریا، موفق شدند سکو را از عملیات خارج کنند و برای تعميرات اساسی، به شرکت ایزوایکو سپردند که طی دو ماه، کار تعمیرات اساسی آن به انجام خواهيم رساند که می‌تواند ظرفیت خوبی به حفاری در دریا ایجاد کند.

ضربی اظهار امیدواری کرد: کارفرمایان ديگري نيز از این گونه اقدامات شایسته انجام دهند، چراکه تعمیرات دکل‌ها در داخل کشور می‌تواند از خروج ارز جلوگیری کند و علاوه براین، ایجاد اشتغال شده و ارتقای تکنولوژی را نیز به همراه دارد.

وی سپس گفت: شاید سیزده الی چهاردهمین دکلی است که در شرکت ایزوایکو با استفاده از توان بومی و ایرانی، به شرکت‌های حاضر در منطقه می‌توانیم انجام دهیم، امیدواریم این اقدام، شروع مجدد خوبی باشد.

مديرعامل شركت ایزوایکو افزود: همزمان با آغاز انجام تعمیرات اساسی سکوی سحر یک، دکل دنا نیز برای انجام تعمیرات اساسی، وارد حوضچه خواهد شد.

ضربی در ادامه، به صرفه‌جویی‌های ارزی این اقدامات اشاره و تصریح کرد: برآورد تعمیرات چنین دکل‌هایی حدود ۱۰ میلیارد دلار است و در شرایط فعلی، چنین ارزهایی در کشور می‌تواند در جاهای خیلی حساسی مصرف شود.

وی تأکیدکرد: اینکه شرکت ایزوایکو چنین زیرساختی را ایجاد کرده که می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و اعتماد شرکت حفاری شمال به عنوان کارفرما به شرکت ایزوایکو، جای تقدیر و تشکر دارد، لذا از همکارانم درخواست کردم با برنامه‌ریزی مدون، کار تعمیرات اساسی سکوی سحر یک را طی دو ماه به پایان برسانند.

مديرعامل شركت ایزوایکو بیان داشت: ظرفیت‌ خوبی در حوزه تعمیرات دارا هستیم و به مرحله‌ای رسیده‌ایم که خدمات را پیش‌فروش کرده و کشتی‌ها برای تعميرات، باید در انتظار نوبت چهار ماهه بمانند.

ضربی در بخش پایانی سخنان خود افزود: ۳۴۱ فروند کشتی ساخته، و تحویل کارفرمایان شده است، یک‌هزار و ۹۴۱ فروند کشتی و شناور در این مجتمع، تعمیر شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از