حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

هرمز بررسی می‌کند؛

چگونه فرزندان را با مفهوم حجاب آشنا کنیم؟

چگونه فرزندان را با مفهوم حجاب آشنا کنیم؟

برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مفهوم حجاب، راه‌های مختلفی وجود دارد که در وهله نخست، مادر باید عامل به رعایت حجاب باشد.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ حجاب یکی از ضروریات دین اسلام است، این دین مبین، دستور داده که افراد پیرو هر دین و آئین که هستند، درخصوص پوشش و حجاب الزاماتی دارند که می‌بایست رعایت گردد، به عنوان مثال؛ یک ورزشکار نیز الزاماتی دارد، قبل از ورود به زمین بازی، ب نرمش و ورزش، بدن خود را گرم می‌کند، کفش و لباس مناسب می‌پوشد و با الزامات کامل وارد زمین می‌شود.

بنابراین تمام ادیان الزاماتی دارند و دین مبین اسلام نیز این چنین است، اسلام، برای کرامت و ارزشمندی انسان و حتی اثبات خلیفه الله بودن انسان، قوانینی دارد که هرکس به این قوانین احترام بگذارد سعادتمند است، به طور مثال؛ کارمندی که قوانین اداره ره رعایت می‌کند بدون شک، عزیز و قابل احترام است، راننده‌ اگر قوانین رانندگی را رعایت کند و هشدارهای پلیس ر مدنظر قرار دهد، هرگز حادثه‌ساز نخواهد شد و به سلامت به مقصد می‌رسد.

دین اسلام به منظور حفظ کرامت انسانی و عزتمندی و همچنین بهتر زیستن افراد، یکسری الزاماتی را پیروان خود وضع کرده است که حجاب، یکی از این الزامات می‌باشد، مثال‌های زیادی در این زمینه مطرح می‌شود اگرچه قدیمی شده، اما جالب است، سیب تازمانی که پوست آن گرفته نشده، آسیب نمی‌بیند اما به محض اینکه پوستش بگیریم، تغییر رنگ مي‌دهد و آسیب می‌بیند، این یک مثال ساده است که بیانگر آن است که زن، با پوشش، در برابر هر گونه آسیب، در امان است،

حال باید دید که چگونه گودکان و نوجوانان را با مفهوم زیبای حجاب آشنا سازیم؟ برای یافتن پاسخ این سئوال، به سراغ یکی از کارشناسان ارشد مشاوره خانواده رفتیم و نظر وی را جویا شدیم که مشروح نظرات در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامی، در گفتگو با خبرنگار ما، در پاسخ به این سئوال اظهار کرد: ساده‌ترین پاسخ اینکه، اگر مادر خانواده عامل به رعایت حجاب و پوشش باشد، فرزندانش نیز به سمت و سوی حجاب سوق پيدا خواهد کرد، والدین برای کودکان و نوجوانان خود، در مقام یک معلم هستند، چون فرزندان، بیشترین اوقات‌ خود را با پدر و مادر سپری می‌کنند.

وی افزود: در صورتی که مادر به حجاب و پوشش، اعتقاد داشته باشد بدون شک، فرزندش نیز با حجاب خواهد شد، به اجبار نمی‌توان کودک و نوجوانی را به رعایت حجاب و پوشش وادار کرد، و این روش هرگز نتیجه خوبی نمی‌دهد.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده تصریح کرد: کودکان و نوجوانان اگر اقناع شدند، به حجاب پایبند خواهند بود و از حریم خانواده‌ هم دفاع می‌کنند چه بسا بانوانی که با حفظ پوشش و حجاب، در رقابت‌های ورزشی سطح دنیا شرکت می‌کنند و برای کشور افتخار می‌آفرینند.

غلامی گفت: برای این دسته از افراد زمینه برداشتن حجاب وجود دارد چون اقناع شده‌اند، این اقدام را انجام نمی‌دهند و با حفظ حجاب و پوشش مناسب در رقابت‌های ورزشی دنیا شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد که اعتقاد کامل به مقوله حجاب دارند.

وی بیان داشت: در حوزه فرهنگی نباید با کودکان و نوجوانان با زبان تحکم و تهدید سخن گفت شاید جواب دهد اما عواقب خوبی ندارد اما زمانی که خودمان عامل به انجام کاری باشیم نیازی نیست که آن را به کودکان و نوجوانان گوشزد کنیم و از آنان بخواهیم که این کار را انجام دهند چرا که آنان با مشاهده رفتارهای والدین از آنها تبعیت می‌کنند و نیاز به تذکر والدین نیست.

دکتری حقوق عمومی ادامه داد: والدين‌ اگر خود حجاب را رعایت می‌کنند باید از فرزندان انتظار داشته باشند که آنان نیز به سمت و سوی حجاب گرایش پیدا کنند، زمانی که یک مادر، حجاب را رعایت نمی‌کند و پوشش مناسبی ندارد نمی‌تواند فرزند خود را به حفظ حجاب و پوشش دعوت کند، چون فرزندش در پاسخش این جمله را بگوید که چرا خودتان رعایت نمی‌کنید؟ در این گونه مباحث نباید به کودکان و نوجوانان سخت گرفت، چون نتیجه معکوس می‌دهد، با یک اقدام فوری هم نمی‌توان این قشر را به سمت و سوی حجاب و پوشش سوق داد لذا باید زمینه سازی کرد و آنران را به سمت و سوی حفظ حجاب تشویق کرد والدین باید زیبایی‌های حجاب را در عمل برای فرزندان خود بیان کنند.

غلامی اضافه کرد: پدر و مادر هرگز دختران خود را با دیگر دختران محجبه مقایسه نکنند و بگویند فلانی حجاب دارد و تو بی‌حجاب هستی، دختران خود را سرزنش و تهدید و تحقیر نکنند این دلیل بوده برای رعایت حجاب توسط دختران باید برای آنان دلیل قانع‌کننده داشت.

وی تأکید کرد: تهدید و تحقیر دختران بدحجاب ممکن است آنان را از حجاب دل زده کند و یا از حجاب، روی‌گردان شود، امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند با عمللتان دین مبین اسلام را تبلیغ کنید با زبان، همه می‌توانند شعار دهند اما آنچه اثرگذار است تبلیغ عملی است بنابراین به حجاب ابتدا باید اعتقاد و ایمان داشت دیگری که عامل به آن باشیم و در مرحله سوم می‌بایست با فرزندان دوست و صمیمی شویم تا در زمینه حفظ حجاب و سایر اهداف فرهنگی موفق باشیم.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: ممکن‌ است عامل ناهنجاری‌ها در رفتارهای برخی فرزندان دوستان ناباب آنها باشند بنابراین والدین اگر به غیر از نقش پدر و مادری، برای فرزندان خود دوست و رفیق صمیمی باشند خیلی راحت‌تر است و دختران درد و دل خود را با پدر و مادر در میان می‌گذارند، در غیر این صورت، با دوستان خود صحبت می‌کنند و موارد مهم زندگیشان را به آنها می‌گویند.

غلامی همچنین گفت: بنابراین آنچه مهم است والدین باید با مهر و محبت هر مواردی را که می‌خواهند به فرزندان خود بگویند زیرا که فرزندان تا در منزل هستند خواسته‌های پدر و مادر را رعایت می‌کنند اما به محض اینکه چشم پدر و مادر خود را دور ببینند رعایت نمی‌کنند پس مادران بدانند اگر در تربیت دینی و اسلامی فرزندان خود کوتاهی کنند ابتدا دودش به چشم خودشان خواهد رفت.

وی در ادامه‌ افزود: زیرا فرزندان در دوران نوجوانی و جوانی که وارد جامعه می‌شوند اگر بنیه اعتقادی قوی نداشته باشند تحت تاثیر دوستان ناباب قرار می‌گیرند و در گرداب آسیب‌های اجتماعی غرق می‌شوند لذا با محبت فرزندان خود را اقناع کنند و توقع نداشته باشند که حرف حرف خودشان باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از