حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

نگاهی به رسومات هرمزگان در ماه محرم؛

هشتم محرم در جزیره هرمز هلیم می‌پزند

هشتم محرم در جزیره هرمز هلیم می‌پزند

یکی از رسومات بسیار پسندیده و زیبای مردم جزیره هرمز در هرمزگان پخت هلیم روز هشتم است؛ به طوری که با همکاری و همدلی مردم جزیره‌نشین هرمز هلیم درست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛با آغاز ماه محرم بار دیگر دل‌های همه ما اندوهگین از غم و فراق اهل‌بیت شده است و هر کس به اندازه‌ای که در توان دارد ارادت خود را به اهل‌بیت نشان می‌دهد؛ یکی با پوشیدن لباس مشکی، دیگری با سیاه پوش کردن خانه‌اش و دیگری با دادن نذری و....

مردم استان هرمزگان که حب اهل‌بیت در دل و جانشان وجود دارد این روزها در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش از دل و جان مایه می‌گذارند.

وارد هر کوچه‌ای که در شهر می‌شویم حال و هوای ماه محرم را می‌توان احساس کرد؛ کوچه‌ها همه سیاه پوش شده‌اند و هر چند متر موکب‌هایی به عشق ارباب بی‌کفن راه‌اندازی شده است.

در کنار موکب‌ها کودکی پرچم تکان می‌دهد مادربزرگی اسپند دود می‌کند و پدربزرگ به همراه سایر اعضای خانواده مشغول درست کردن و پخش چایی و شربت هستند.

شهر عطر و بوی محرم به خود گرفته و هر چه به روز تاسوعا و عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم این شور و شعور حسینی افزایش می‌یابد.

در هرمزگان مراسمات گوناگون که ریشه در اعتقادات مردم این خطه دارد در حال برگزاری است و در رساندن حال و هوای محرم در شهر گوی سبقت را از یکدیگر گرفته‌اند.

موجی از همدلی در میان پیر و جوان برای پخت حلیم نذری 

یکی از رسومات بسیار پسندیده و زیبای مردم جزیره هرمز در هرمزگان پخت هلیم روز هشتم است؛ به طوری که با همکاری و همدلی مردم جزیره‌نشین هرمز هلیم درست می‌کنند.

مردم با اصالت جزیره هرمز دست به دست یکدیگر می‌دهند و هزینه پخت هلیم را جمع‌آوری کرده و توسط بزر‌گ جزیره ملزومات آن از جمله گندم، گاو و... خریداری می‌شود و با موجی از همدلی پیر و جوان، کودک و نوجوان با یکدیگر یک روز در کنار هم می‌مانند تا هلیم‌ها را درست کنند.

حلیم‌پزی نسل به نسل به ارث رسیده است

محمد زارعی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به برگزاری آئین هلیم پزی در جزیره هرمز اظهار کرد: این رسم از زمان‌های قـدیم نسل به نسل گشته تا الان تقریبأ۱۲۰سال قدمت دارد.

عضو هیأت امنای مسجد امیرالمومنین(ع) جزیره هرمز بیان کرد: هـزینه پخت این هلیم به صورت هیئت امنایی و مـردمی است و ۱۷دیگ هلیم در روز هشتم محرم پخت شد.

زارعی مطرح کرد: برای پخت این هلیم‌ها هشت کیسه گنـدم ۵۰کیلویی در مجموع به وزن ۴۰۰کیلو، یک گاو دارای۱۲۰ کیلو گوشت استفاده شد‌.

وی بیان کرد: مردم جزیره ام‌الشهدای هرمز از صبح هفتم محرم دست به کار می‌شوند و دیگ‌ها را آماده می‌کنند و گاو را ذبح کرده و دیگ‌ها را روی مشعل قرار می‌دهند.

استقبال جوانان از پخت حلیم در جزیره هرمز

این شهروند جزیره هرمز مطرح کرد: در حال حاضر جوان‌ها استقبال بسیار خوبی از آئین هلیم پزی دارند و پای کار هستند و از تجربه مسن‌های جزیره استفاده می‌کنند.

زارعی خاطر نشان کرد: هلیم‌هایی که ساعت ۱۲ شب آماده می‌شود را می‌کشند و ساعت ۶ صبح در مسجد هنگامی که مراسم عزاداری و زیارت عاشورا برگزار می‌شود این هلیم‌ها تقسیم می‌شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از