حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/02/29 | 2024/05/18

Logo

یادداشت؛

فاتح قله‌های دانش

فاتح قله‌های دانش

امام جعفر صادق (ع)، فاتح قلّه‌های دانش بود که به سازندگی شاگردانی نیکبخت در مکتب فکور و پر جاذبه خویش می‌پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ امام جعفر صادق (ع)، فاتح قلّه‌های دانش بود که به سازندگی شاگردانی نیکبخت در مکتب فکور و پر جاذبه خویش می‌پرداخت. شیوه عملی آن حضرت، احیای اندیشه‌های شیعی و منسجم کردن خطوط مکتب و تنظیم خط فکری تشیع بود.

مناقب و فضایل امام صادق(ع) بیش از آن است که بتوان ذکر کرد، شخصیت آن حضرت به اندازه‌ای جامع و برجسته است که افزون بر شیعیان، عالمان و عارفان اهل تسنن نیز توجهی ویژه به آن حضرت داشته و فضایل و برتری علمی و شخصیتی ایشان را ستوده‌اند.

به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع)، به خلاصه‌ای از کار نامه عملی آن امام همام اشاره شده است؛

۱-معرفی کامل مکتب بر حق شیعه و احیاء آن به طوری که تا قبل از زمان صادقین (ع) شیعه شناخته شده نبود.

۲- بیان صحیح احکام و دستورات الهی بدون تحریف و تغییر و جلوگیری از بدعت‌ها که در زمان خلفاء بعد از رحلت پیامبر اسلام ص زیاد شده بود که ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه جلد ۱۳ می‌گوید: یکی از خلفا ۹۲ بدعت ایجاد کرد و به قول اهل سنت اجتهاد کرده درحالی که باوجود نص اجتهاد جایگاه و محل از اعراب را ندارد.

۳- گسترش علوم و دانش و فنون در همه ابعاد شئونات زندگی انسان و جامعه بشریت با تربیت ۴ هزار نفر دانشجو و طالب علم و تشکیل دانشگاه صادقیه و تکمیل کار پدر بزرگ گوارش امام باقر (ع) که در مدت ۱۹ سال امامتش تدوین حدیث را با آن خفقان زمان بنی‌امیه شروع کرده بود.

۴- تربیت دانشمندان اسلامی که هم اسلام واقعی را فراگیر و جهانی سازند وهم آن را برای تشنگان معنویت و حقیقت تبیین و تفسیر کنند.

۵-تفکیک و جداسازی اسلام ناب و خالص نبوی و محمدی ص از اسلام اموی و عباسی.

۶- تفکیک و و جداسازی بین فقه نبوی و پویائی آن و فقه سیاسی و سازش کار.

۷- مبارزه منفی با طاغوت زمان خودش منصور دوانیقی و کنار نیامدن با او و معرفی اهداف پلید حکومت عباسیان به بهانه طرفداری از اهل‌بیت (ع) که اینها دروغ می‌گویند و می‌خواهند از طریق اهل‌بیت (ع) به حکومت برسند.

۸- مبارزه و جهاد فرهنگی و با انقلاب فرهنگی و علمی با گروه‌های منحرف که به نام اسلام فرهنگ و اندیشه‌های باطل خودشان را به جامعه تبلیغ می‌کردند، مفسرین به رأی، و فرهنگ التقاطی، غلات و خوارج، مرجئه، زنادیقه و دهری‌ها و گروه‌های دیگر.

۹- تخصصی کردن علوم و تربیت شاگرد در هر رشته و فن و حرفه مورد نیاز جامعه بشری.

۱۰-راه‌اندازی اجتهاد صحیح و درست و واقعی با معیارهای استنباط دقیق و درست احکام و صاحب‌نظران که معیار استنباط شان ادله اربعه باشد نه قیاس و استحسان و یا اجتهاد در مقابل نص.

۱۱- تأکید بر تقیه و مبارزات پنهانی و سرّی و از این طریق نشان دادن عمق فشار بر اهل‌بیت (ع)، و پیروان آنها و شیعیان.

گردآورنده: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی هاشمی کارشناس مسائل مذهبی هرمزگان 

منابع: تحلیل سیاسی زندگی ائمه دکتر حسنی، و افکار سیاسی امامان معصوم (ع) از رسول جعفریان.

انتهای یادداشت/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از