حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

هرمز گزارش می‌دهد؛

لزوم احیای فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی در جامعه

لزوم احیای فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی در جامعه

ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دنبال احیای فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی است و تمامی دستگاه‌ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ امام حسین (ع) از همان ابتدای قیام خود، هدف از این حرکت را احیای امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد و لازم است که اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تبیین گردد و مردم معنای واقعی کلمه را بدانند و مفهوم اینکه امام حسین (ع) می‌فرمایند «من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم» را به خوبی درک کنند.

این مسئله به خوبی روشن است، اگر مردم ما در هر جامعه‌ و حکومتی، منکر و بدی را در هر سطحی مشاهده کردند با آگاهی و بینش لازم با آن بدی و منکر مقابله کنند و اجازه ندهند منکرات در جامعه رسوخ پیدا کند.

باید دید امام حسین (ع) در زمان حیات خود، چه منکری را در جامعه آن زمان مشاهده کرد که برای مقابله آن به پا خاست؟ وجود یزید و حکومت وی منکر بود و حکومتش به انواع منکرات آلوده بود، امام حسین (ع) نیز نتوانست در مقابل منکرات سکوت کند و یا با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذرد، بنابراین در برابر منکرات ایستاد و مقاومت کرد.

جامعه سالم، اجازه رسوخ منکرات را نمی‌دهد 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن کریمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اگر در جامعه، منکری را مشاهده کردیم باید عکس‌العمل نشان بدهیم و بی‌تفاوت نباشیم، در صورتی که انگیزه برای مقاومت و مقابله با منکر داشته باشیم، آمر به معروف و ناهی از منکر به معنای واقعی هستیم و جامعه نیز جامعه آمر و ناهی خواهد بود، در این صورت، سالم می‌ماند و منکر فرصت رسوخ و رخنه پیدا نمی‌کند چون جامعه در هر سطحی آمادگی مقابله با منکرات را دارد.

وی افزود: فرض کنیم در یک اداره، مدیر آن اداره، آلوده به منکر باشد، اگر کارکنانش با این منکر مقابله کنند، منکر دیگر فرصت‌ رخنه ندارد و و مدیران اداره هرگز نمی‌تواند منکر را مرتکب شود چون کارکنان اداره‌اش آمادگی مقابله با منکرات را دارد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دنبال فسادستیزی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان گفت: تلاش این ستاد در استان هرمزگان این است که فرهنگ مطالبه‌گری و فسادستیزی را در جامعه ایجاد و نهادینه سازد، همچنین احیای فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تلاش برای احقاق حقوق عامه، همه و همه از شعبه‌های ویژه امر به معروف و نهی از منکر است که برای پیاده‌سازی و عملیاتی کردن مواضع ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، برنامه‌هایی درنظر دارد.

دستگاه‌ها برای مقابله با منکرات، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی کنند

کریمی بیان کرد: برای مقابله با منکرات، باید دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت‌هایی دارند پای کار بیایند، به عنوان مثال صدا و سیما در حوزه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به جامعه نقش اساسی دارد و در فرهنگ‌سازی اصل امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند به خوبی عمل کند.

دانشگاه با ارائه آموزش، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه کند

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه به خوبی می‌توانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر را در نهادینه‌سازی این فرهنگ یاری رسانند.

شهرداری از امکانات موجود برای آگاه‌سازی جامعه بهره ببرد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان تصریح کرد: شهرداری‌ها نیز موظف هستند در حوزه تبلیغ و آگاه‌سازی مردم نسبت به مسئله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تلاش کنند لذا می‌بایست از امکانات موجود در راستای تحقق این امر مهم بهره ببرند.

تمامی دستگاه‌ها باید به مسئولیت‌های خود برای مقابله با منکرات عمل کنند

کریمی گفت: تمامی دستگاه‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دارند که باید به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند.

شورای امر به معروف ادارات از بروز منکرات جلوگیری می‌کند 

وی ادامه داد: در تمام دستگاه‌ها، ساختاری با عنوان «شورای امر به معروف و نهی از منکر» را طراحی کرده‌ایم که ذیل مدیرکل دستگاه راه‌اندازی می‌شود، بدین صورت که مدیرکل به عنوان رئیس شورا و اعضای آن نیز در اداره مربوطه مستقر هستند و کار آنها، برنامه‌ریزی برای احیای مسئله امر به معروف است، در صورتی که منکر در آن اداره رخ دهد شورا موظف است با آن مقابله کند و از بروز منکرات جلوگیری به عمل آورد.

شورای ادارات موظف به گسترش معروف است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان افزود: اگر لازم باشد معروفی در آن دستگاهی گسترش پیدا کند شورای امر به معروف و نهی از منکر موظف است در این خصوص برنامه‌هایی اجرا کند که این کار در استان هرمزگان به نحو مطلوبی اجرا می‌شود.

آموزش و پرورش در احیای امر به معروف، نقش اساسی دارد

کریمی اضافه کرد: یکی از دستگاه‌هایی که در مسئله آموزش امر به معروف، نقش اساسی دارد، آموزش و پرورش است، این نهاد به دلیل نقش تربیتی و فرهنگ‌سازی، اگر یکی از محورهای کاری‌اش، فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشد قطعاً در آینده این دانش آموزی که در مراحل بعدی وارد اجتماع می‌شود نسبت به مسئله امر به معروف و نهی از منکر آگاهی دارد و بدون شک، نسبت به منکرهای پیرامونی خودش بی‌تفاوت نخواهد بود، لذا آموزش و پرورش می‌تواند در نهادینه‌سازی این فرهنگ در جامعه نقش مهم و اساسی ایفا کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از