خبر های امروز : 2
اجتماعی ,اجتماعی | - شماره خبر : 815
1402-08-13 12:47 http://hormoz.ir/short/4xgxN
وقف مشارکتی در شهرستان بندرخمیر ثبت شد
رئیس اوقاف و امور خیریه بندر خمیر گفت: یک وقف مشارکتی با نیت فرهنگی و مذهبی در روستای کرویه بخش رویدر از توابع این شهرستان ثبت شد.

رضا محرم‌زاده در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: این وقف به مساحت ۲۰۰ مترمربع با ارزش ریالی بیش از ۱۰ میلیارد ریال است که ۱۰۰ متر آن مسجد ۵۰ متر دوباب مغاز و ۵۰ متر حمام و سرویس بهداشتی می باشد که از سوی واقفان بصورت مشارکتی ساخت و وقف شد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرخمیر افزود: وقف مشارکتی یکی از ظرفیت‌های رفع نیازهای روز جامعه و شتاب در توسعه این شهرستان محسوب می‌شود که با هدف تمدن‌سازی نوین باید از آن می‌توان به خوبی استفاده کرد.

 

وی گفت: با توجه به این که ۹۰ درصد از موقوفات ثبت‌شده با نیت مذهبی است تلاش می‌کنیم واقفان جدید را به سمت رفع نیازهای روز جامعه از جمله دارو و درمان، ازدواج، دانش بنیان، آموزشی و فرهنگی و مذهبی هدایت کنیم.

 

محرم‌زاده تاکید کرد: به عموم مردم و مومنان توصیه می‌کنیم که برای بهره‌مندی از منافع این امر کار نیک و خدا پسندانه، بخشی از اموال خود را وقف کنند ، در گذشته اکثر وقف‌ها فردی و شخصی بود و تنها یک شخص با بضاعت مالی بالا، بخشی از اموال خود را وقف می‌کرد و یا به عنوان ثلث مال خود وصیت می‌کرد ولی با وقف مشارکتی همه در این کار خیر سهیم هستند.

 

وی افزود: اکنون برای تنوع بخشی و ایجاد سازکار بهره‌مندی اکثریت مردم جامعه از فیض وقف، نوع جدیدی از وقف که با عنوان وقف جمعی و یا وقف مشارکتی از آن یاد می‌شود، از طرف سازمان اوقاف مطرح شده است که در این شهرستان شاهد این امر خیر هستیم.

 

وی در خصوص فرایند انجام وقف مشارکتی، گفت: گروهی از مردم و یا خانواده‌ای که می‌خواهند وقفی انجام دهند، یک نفر را به عنوان امین و یا چندین نفر را به عنوان هیات امنا برمی‌گزینند و این افراد با مراجعه به اداره اوقاف شهرستان‌ درخواست وقف جمعی را ثبت می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: مردم مومن، متدین و خیر اندیش جامعه به خوبی می‌دانند که اولین واقف در اسلام، خود پیامبر گرامی اسلام (ص) و بعد از ایشان اهل بیت عصمت و طهارت ( ع) بوده‌اند. واقفان و افراد خیراندیشی که می‌خواهند با الگوگیری از حضرات معصوم (ع) در زندگی  مسیر این بزرگواران قرار بگیرند و به این امر خداپسندانه اقدام کرده و نام و یاد خود را به نیکی جاودانه کنند.

 

وی بیان داشت: در شهرستان خمیر و بخش فین ۳۸۲ مورد موقوفه ثبت‌ شده که شامل ۱۱۶ موردموقوفه ، ۲۳۶ موردمسجد، ۲۴ موردحسینیه، سه مورد آرامستان ، یک مورد تکیه و ۲ مورد مهدیه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه ثبت شده است.

انتهای خبر/

نظرات