خبر های امروز : 13
سیاسی ,سیاسی | - شماره خبر : 2959
1403-02-09 01:00 https://hormoz.ir/short/Ng57M
هرمز گزارش می‌دهد؛
شوراها بازوی قدرت دولت
شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهادی مردمی و به عنوان بازوی قدرت برای دولت‌هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ شوراها از صدر اسلام، حائز اهمیت بوده و آیه «و أمرهم شوری بینهم» نشان‌دهنده این موضوع مهم است، در دین مبین اسلام، امر مهم شورا جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که سوره‌ای به نام شورا در قرآن کریم آمده که امر به شورا است و بیانگر آن است که هرکس در هر زمینه‌ای، شور و مشورت کند، متضرر نخواهد شد.

امر به شور و مشورت یک دستور إلهی است و شورا به معنای دوری از استبداد و خودرآی بودن، شورا یعنی یک کار، امر یا مسئله‌ای به شور گذاشته شود، سپس نظر خبرگان محل اخذ، و رأی نزدیک به صواب اجرا گردد، همین امر سبب می‌شود تا از دیکتاتوری جلوگیری بعمل آید.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، هوشمندانه و با تیزبینی و آگاهی به اهمیت شوراها، در روز نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸، دستور تشکیل نهاد مقدس شوراهای شهر و روستایی را صادر کردند، لذا در قانون اساسی، اصول ۶، هفت، ۱۰۰ الی ۱۰۶، مربوط به بحث شوراها است و این بیانگر اهمیت این امر مهم است.

در باب کارکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا باید گفت که این شوراها همانند یک پارلمان محلی فعالیت دارد، همانطور که مجالس و پارلمان‌های دنیا به مقیاس ملی کار می‌کند، یا شورای امنیت در مقیاس بین‌المللی فعالیت دارد و همچنین انواع مختلف اتحادیه‌ها در سطح جهان فعالند، همه اینها برای مشورت بهتر و کارکرد مناسب‌تر تشکیل شده‌اند ‌تا با مشورت همدیگر، منطقه و جهان را بسازند.

شورا به عنوان یک پارلمان محسوب می‌شود که مقیاس بزرگتر آن، شورای شهر و مقیاس کوچکترش، شورای روستا است، توازن در توزیع بودجه و امکانات یکی از مهم‌ترین کارکردهای شورای شهر و روستا است، اینگونه نیست که کسی با لابی‌گری، بودجه بیشتری دریافت کند، بلکه بر اساس قانون، بودجه بین تمامی شوراها توزیع می‌شود.

 امروزه شاهد ثمرات بسیار خوب شوراها هستیم، طرح‌های بهسازی، هادی و همچنین طرح جامعی که در شهرها اجرا شده است و اخذ بودجه‌های مردمی و دولتی برای عمران آبادی شهر و روستا، همه از کارکرد شوراهاست، البته خود شوراها نیز بازوی قدرت برای دولت‌هاست.

شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهادی مردمی هستند، مردم، برای اداره جامعه خودشان، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای آن و همچنین دهیار را انتخاب می‌کنند ‌

مردم با انتخاب شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، سرنوشت خودشان را رقم می‌زنند و منتخبین آنان، کارگزارانی اعم از شهردار و دهیار هستند که کارهای مردم را انجام می‌دهند و دولت نیز در کنار این پارلمان محلی قرار دارد و به آن کمک می‌کند.

اگر امروزه شاهد آنیم که کشور ایران اسلامی به کارگاه عمرانی تبدیل شده، به این دلیل است که شوراهای شهر و روستا موفق عمل کرده‌اند، هر شهر و روستایی که از شورای قوی برخوردار بوده است بیانگر انتخاب خوب مردم بوده است، و شورایی که شهردار و دهیار خوبی را انتخاب کرده است امروز در عمران و آبادی، سرآمد است.

خدمات رفاهی و بهداشتی، زیباسازی شهر، احداث تفرجگاه، تأمین آرامش مردم، جاده‌سازی و ... از جمله وظایف شورای اسلامی شهر و روستاست، بنابراین کارکرد شوراها بسیار فراوان است.

نظرات