حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/02/30 | 2024/05/19

Logo

کارآفرین هرمزگانی:

اشتغال پایدار سبب محرومیت‌زدایی می‌شود

اشتغال پایدار سبب محرومیت‌زدایی می‌شود

کارآفرین هرمزگانی گفت: محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغال پایدار حاصل می‌شود و شغل‌های کاذب و بدون برنامه و هدف مشکلات عدیده‌ای را برای قشر محروم به دنبال دارد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، بسیج شجره طیبه انقلاب اسلامی است که توانسته است در همه زمینه‌ها از فرهنگ تا آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی گام‌های بلند و در خور شأنی را برای پیشرفت و توسعه کشور بردارد و بافرهنگ جهادی، مشارکت مردم را برای کمک به هم‌نوع و خدمت‌رسانی صادقانه گسترش دهد.

 اما این مهم در عرصه سازندگی، آبادانی و رونق کسب‌وکار و ایجاد مشاغل خرد و کلان برای ورود مستقیم و مشارکت مردم در عرصه‌های اقتصادی هموار کرده که یکی از آنها حمایت از مشاغل کوچک و خانگی که هدف توانمند کردن مردم قشر آسیب‌پذیر برای زدودن چهره محرومیت‌زدایی است.

 دراین‌خصوص با یکی از فعالان عرصه اقتصادی و صاحب مشاغل خانگی به گفتگو نشستیم که توانسته است در عرصه آموزش به افرادی که می‌توانند با دوره‌های آموزشی صاحب مشاغل خانگی شوند و برای معیشت و بهبود وضعیت مالی خانواده خود گام بردارند.

 در دنیای امروز مشارکت مردم در همه امور نه‌تنها امور اجتماعی بلکه در امور اقتصادی باعث رشد ثروت شده و مردم به‌عنوان نیروی انسانی با ایجاد بنگاه‌های کوچک فقر را از بستر جامعه می‌زدایند.

ایجاد اشتغال برای ۱۵۰ نفر

فروغ دریا پیما، کارآفرین و سرخوشه برتر جزیره هرمز است که می‌گوید: این کارگاه در ابتدا در جزیره هرمز قرار داشت که با فعالیت‌های که انجام شد توانست در مکان فعلی در محله ۲۲ بهمن شهر بندرعباس ادامه خدمت دهد که ۳۵ زیر مجموعه دارد و در عرصه گوهرتراشی سنگ‌های قیمتی و صدف و صنایع‌دستی دریایی فعالیت می‌کند.

 وی عنوان کرد: سه کارگاه تولیدی که آموزش‌های خود را از سال ۹۷ آغاز و تا سال جاری به ۱۸۰ نفر ارائه کرده و برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است و عمده فعالیت این کارگاه‌ها تمرکز بر مشاغل خانگی و زود بازه بوده که با دریافت تسهیلات کم و برخورداری از برخی از امکانات جریان اقتصاد خانواده به سمت بهبود و رشد حرکت کند.

دریا پیما ادامه داد: افراد طی دوره‌ها تحت‌نظر مربیان این مرکز آموزش می‌بینند و با کمک و مساعدت‌های که در برخورداری از تسهیلات از طریق بسیج سازندگی دریافت می‌کنند دستگاه‌ها را برای خود تهیه می‌کنند و به این منوال شغل خانگی خود را ادامه می‌دهند.

حمایت از آموزش تا فروش محصولات

 کارآفرین بندرعباس در این باره می‌گوید: بعد از آموزش‌ها و فراگیری شغل موردنظر افراد ما برای مشاوره و راهنمایی در کنار هنرجویان هستیم و برای فروش محصولات آنها در بازارهای مختلف در کنار آنها قرار داریم و برخی از محصولات تولیدی آنها خریداری و در نمایشگاه‌های مختلف استانی و کشوری و حتی بین‌المللی و بازارچه‌های صنایع‌دستی استانی که برپا می‌شود در معرض فروش می‌گذاریم.

 وی از تلاش‌های خود و مربیان این کارگاه برای آموزش هنرجویان می‌گوید و عنوان کرد: بیشتر هنرجویان این کارگاه را بانوان تشکیل می‌دهد که در رده سنی ۱۵ تا ۵۲ سال هستند و این افراد با ظرافت‌های و گاهی با سختی‌ها دامنه تلاش و پشتکار آنها بیشتر است و در یادگیری مهارت‌های لازم توانمندی بیشتری دارند.

 دریا پیما ابراز کرد: بیشتر هنرجویان ما قشری از بانوان آسیب‌پذیر که دچار مسائل و مشکلات اجتماعی هستند؛ مانند خانم‌های

 سرپرست خانواده، یا دارای همسران معتاد و یا خود آنها گرفتار اعتیاد و بدسرپرست و یا همسران دارای ناتوانی خاص است که توانمندی برای ایجاد شغل پایدار ندارند.


بسیج سازندگی میدان‌دار اقتصاد مقاومتی است

 وی به روند آموزشی این کارگاه پرداخت و گفت: برای آموزش گوهر تراشی با سنگ‌های قیمتی به هنرجویان یک دوره ۴۵ روزه در نظر گرفته شده و برای صنایع‌دستی دریایی مقدماتی و پیشرفته تقریباً دو ماه و نیم زمان می‌برد و این نیز بستگی به علاقه هنرجویان نیز دارد.

 این کارآفرین هرمزگان بیان کرد: برای شروع به کار کارگاه و فرایند تولید نیاز به تسهیلات داشتیم که با چتر حمایتی بسیج سازندگی به‌عنوان میدان‌دار اقتصاد مقاومتی و ایجاد مشاغل خانگی در اعطای تسهیلات ۴ درصدی کارگاه خود را تجهیز کردیم و در کمک و همکاری در تشکیل این کارگاه از هیچ تلاشی دریغ نکردند و همچنین برای هنرجویان پس از پایان دوره آموزشی با تهیه امکاناتی در قالب مساجد و پایگاه برای ایجاد اشتغال آنها قدم برداشته‌اند.

 محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغال پایدار حاصل می‌شود

 دریا پیما، محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغال پایدار حاصل می‌شود و شغل‌های کاذب محرومیت را بیش‌ازپیش افزون و چندین برابر مردم محروم و حتی زیر سطح فقر می‌روند، وقتی تسهیلات به سمت هدفمندی نباشد و شغل ایجاد شود سبب افزوده‌شدن مشکلات و چالش‌ها و زندگی انسان را تحت شعاع قرار می‌دهد و برای همین منظور بسیج سازندگی در قالب طرح‌های محرومیت‌زدایی در استان هرمزگان برنامه‌ریزی هدفمند مشاغل را رقم زده است و به‌ویژه در جزیره هرمز این طرح‌ها باقوت دنبال می‌شود.

 وی ادامه داد: برای بانوان تمام این امکانات بسیج سازندگی و صنایع‌دستی در نظر گرفته شده و نقش حامی را بر عهده دارد .

 این کارآفرین به گروه‌های جهادی نیز اشاره کرد و افزود: گروه جهادی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی با ۹ نفر عضو یکی از گروه‌های فعال که در عرصه فرهنگی و بصیرت‌افزایی فعالیت دارند و به لحاظ اینکه بانوان در زمینه‌های عمرانی غالباً دارای فعالیت نیستند و در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی دیگر نیز از آنها فعالیت چشمگیر دارند.

 دریا پیما گفت: مدیریت مدرسه شاهد کار و تلاش جزیره هرمز را بر عهده دارم و یک زنجیره تکمیل تشکیل داده شده است که گروه خیاطی و سنگ و صدف مشغول به فعالیت هستند.

 کارآفرین هرمزگان ادامه داد: یکی از موارد که گاهی موجب مشکلات می‌شوند ایجاد مزاحمت‌های قانونی و ضوابطی دستگاه‌های دولتی است و با رفع این موانع خودکفایی را در روستاها و مناطق اطراف هرمزگان بهره ببرند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از