خبر های امروز : 0
اقتصادی ,اقتصادی | - شماره خبر : 16
1403-09-02 01:09 http://hormoz.ir/short/y4zPV
طی حکمی؛
نصیری برازنده سکاندار راه‌آهن هرمزگان شد
مراسم معارفه سرپرست اداره کل راه‌آهن هرمزگان با حضور معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل ونقل راه‌آهن برگزار شد.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی هرمز، دکتر داود طالبی معاونت تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آیین تودیع و معارفه مدیران کل راه‌آهن هرمزگان اظهار کرد: در گزارشی پیرامون حوزه راه و شهرسازی و مباحث زیربنایی این چنینی بعد از انقلاب اسلامی، میزان توسعه و پیشرفت بخش ریلی در طول ۴۳ سال، دو و نیم برابر بوده است؛ اما در حوزه آزادراه‌ها ۲۰ برابر، در بزرگراه‌ها ۳۶/۸ برابر، در راه‌های اصلی بالغ بر ۱۰ برابر، راه‌های روستایی که لازم هم هست پنج برابر توسعه و پیشرفت داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: البته درست است که راه اعم از جاده و ریل به‌عنوان پیشران و زیربنا مطرح هست؛ اما در جهان از جهات مختلف نظیر مصرف سوخت، آلودگی و امنیت، سلامت دارای ابعاد مختلف است که مزیت بخش ریلی را نشان می‌دهد متأسفانه آن‌گونه که باید، به آن توجه نشده است؛ لذا ازآنجایی‌که دانشگاهی هم هستم برایم جای سؤال است که یک صنعتی بااین‌همه اهمیت و مزیت‌های بسیار بالا، چرا آن‌گونه که باید، موردتوجه قرار نگرفته است.

معاونت تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: آنچه را که برای ما مسلم است استمداد را بطلبیم، درخواست بسیار زیادی نداریم؛ اما هر آنچه را که در قوانین آمده است اگر اجرا شود میلیون‌ها دلار یا چند هزار میلیارد تخصیص و حقی بوده که خود مسئولان در مجلس و قوای مختلف این را تعیین کردند، همان بحث یک درصد فروش نفت و گاز یا در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت سوخت مفاد ۶ و ۱۰ در سال ۱۳۸۷ اعلام می‌کنند که ۶ هزار میلیارد تومان برای این کار تخصیص دهند، یا سبد یارانه را تا سال ۱۳۹۰ یا ۱۳۹۱ برای غیر ریلی به صفر برسانند، این اتفاقات رخ نداد و ما باید برای تحقق آنها تلاش کنیم. امیدواریم با تلاش‌هایی که مدیرعامل و سایر همکاران در مجلس برای لایحه برنامه هفتم توسعه انجام می‌دهند توجه خاصی به این نمایندگان معطوف شود.

طالبی اذعان‌ داشت: در جمهوری اسلامی ایران قوانین و اسناد بالادستی بسیار خوبی برای مباحث اقتصادی که یک بخش آن به‌عنوان زیربنا، حمل‌ونقل یا راه و شهرسازی و... داریم، اما متأسفانه این قوانین که تسهیلگر هستند در عمل دچار بروکراسی زائد و بعضاً من‌درآوردی شده‌اند، قوانین در کشور باید همانند یک قیف برعکس باشد بدین ترتیب که هرچه قوانین تبدیل به آیین‌نامه و سپس تبدیل به دستورالعمل می‌شود این رویه تسهیل‌کننده باشد؛ اما برخی از قوانین که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نحو احسن چیدمان خیلی بالایی داشته است که در عمل اجرا نشده است.

وی بیان داشت: اگر در بخش‌های زیربنایی انقلاب و تحولات اساسی اتفاق می‌افتد قطعاً سرعت کشیدن طعم شیرین اقتصادی و رفاهی به کشور بیشتر خواهد بود؛ اما درصورتی‌که همین رویه‌های غلط تداوم یابد اتفاقات خوب رقم نخواهد خورد.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در برهه‌ای خاص قرار داریم که جز با حرکت و مدیریت و کار جهادی از پس آن برنخواهیم آمد، در حال حاضر مدیران جهادی، وفادار و خوش‌فکر و دارای اندیشه و ذهن برنامه‌ریز در سطح کشور فعال هستند که امید است با یاری خداوند این موفقیت‌ها حاصل شود.

در ادامه این آیین، مهندس علیرضا نصیری برازنده سرپرست اداره کل راه‌آهن هرمزگان اظهار کرد: اداره کل راه‌آهن هرمزگان، اداره سختی است اگرچه با حمل‌ونقل ریلی بزرگ شدم اما می‌دانم کارکردن در شرایط حمل‌ونقل خصوصاً در استان هرمزگان کار ساده‌ای نیست. انجام کار در منطقه هرمزگان جز با همدلی و همراهی و تعامل راهی نخواهد داشت و بنده هم به‌تنهایی نخواهم توانست این مسیر را به‌پیش ببرم، لذا نیازمند تعامل، همکاری و همراهی همه دوستان هستم و به بنده کمک کنند تا در این مسیر، سربلند باشیم.

وی افزود: اداره کل راه‌آهن هرمزگان در تمامی شاخص‌های عمومی و اختصاصی جزو اولین یا دومین اداره کل است که در شبکه ملی قابل‌بررسی و مشهود است.

سرپرست اداره کل راه‌آهن هرمزگان تصریح‌ کرد: ۱۵ درصد تناژ بارگیری شبکه ریلی، راه‌آهن هرمزگان رقم می‌زند و بیش از ۱۸ درصد تناژ تخلیه نیز در شبکه ریلی این استان اتفاق می‌افتد که بیانگر همت مضاعف در بین همکاران است که می‌توانند این شاخص‌ها را رقم بزنند.

نصیری برازنده تأکید کرد: یکی از محورهای توسعه کشورها، توسعه حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی است، مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله تأکید دارند، تأکیدات ریاست‌جمهوری، نمایندگان مردم، وزیر محترم و به‌ویژه مدیرعامل بر توسعه ریلی در سراسر کشور داشتند به‌ویژه استان هرمزگان که شرایط تسهیل‌کننده‌ای در روان‌سازی حمل‌ونقل را خواهد داشت.

وی همچنین گفت: این شرایط تقریباً منطبق با اسناد بالادستی است که در برنامه‌های توسعه هفتم دیده شده و سهم راه‌آهن در آن کاملاً مشهود است و اهمیت حمل‌ونقل ریلی به‌وضوح تبیین شده است امید است بتوانیم شرایط پیش‌بینی شده را با هم‌فکری و تعامل محقق سازیم و باعث افتخار و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شویم.

حمید گوگوچانی مدیرکل پیشین اداره کل راه‌آهن هرمزگان هم در این آیین گزارشی از عملکرد دوران تصدی مدیریت خود ارائه داد و بیان کرد: اقداماتی در حوزه فنی و زیربنایی و اتصال خطوط فرعی صورت‌گرفته است.

وی افزود: اغلب پروژه‌های چند ده و چند صدمیلیاردی استان هرمزگان که از طریق بخش دولتی و خصوصی به نتیجه می‌رسید در سایر استان‌ها بود.

مدیرکل پیشین راه‌آهن هرمزگان از برگزاری دو آزمون در دو سال متوالی و جذب ۲۰۰ نفر از پرسنل عملیاتی و آموزش‌دیده خبر داد و گفت: اداره کل راه‌آهن هرمزگان سهم آموزشی برخی مناطق دیگر در بعضی از رشته‌ها را عهده‌دار بود.

همچنین عباس کمالی مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان هرمزگان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های مدیرکل پیشین راه‌آهن استان هرمزگان بیان کرد: کار در راه‌آهن سخت است و جا دارد از تلاش‌های صورت‌گرفته توسط همکاران در این اداره کل تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: بخشی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی که در استان هرمزگان پیگیری می‌شود به راه‌آهن برمی‌گردد یک‌ سری از این برنامه‌ها، مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان است که خواهشمندم همان‌طور که مدیرکل پیشین با جدیت پیگیری کرد، مدیرکل جدید باقدرت بیشتر ادامه دهند تا اهدافی که در سفر ریاست‌جمهوری بر استان تکلیف شد در زمان تعیین‌شده محقق شود.

انتهای خبر/

نظرات