حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

در گفتگو با کارآفرین هرمزگانی مطرح شد:

گیاهان دارویی شاه‌کلید رونق اقتصادی روستاییان

گیاهان دارویی شاه‌کلید رونق اقتصادی روستاییان

کارآفرین هرمزگانی گفت: گیاهان دارویی یک راهکار اساسی برای توسعه اقتصاد و اشتغال محسوب می‌شوند و ارتباط مستقیم با اشتغال روستاییان دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ استفاده روزافزون از گیاهان دارویی و فرآوری آنها نقش این گیاهان را در چرخه اقتصادی بسیار پررنگ کرده است و با برنامه ریزی دقیق و دقت نظر در زمینه توسعه صنعت گیاهان دارویی می‌توان سهم زیادی از بازارهای جهانی را به این حوزه اختصاص دهیم.


با توجه به اهمیت گیاهان دارویی در تامین سلامت جامعه و ظرفیت بالای اقتصادی این گیاهان دارویی به عنوان منبع درآمد مطمئن بشمار می‌آیند هر زمان اسم عرقیجات را می‌شنویم ناخودآگاه ذهنمان به سمت گلاب می‌رود، مطهره زینلی در کنار فرزند پروری و نقش مادری، وارد حوزه تولید نیز شده این کارآفرین موفق بندرعباسی تولیدکننده گلاب و انواع عرقیجات گیاهی است؛ کارآفرینی شده که زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کرده و با کسب تجربه و مهارت و البته تلاش و کوشش فراوان، عرقیجات گیاهی تولید می‌کند.


تلاش و پشتکار لازمه هر کارآفرین است


شغلی که با وجود یک کاربر ماهر ایجاد می‌شود و به سوددهی می‌رسد و از جمله مشاغلی به شمار می‌رود که قبل از آنکه سرمایه زیادی نیاز داشته باشد تلاش و پشتکار و مهارت لازمه آن است.


امروزه از گیاهان دارویی در صنایع مختلف استفاده های زیادی صورت می‌گیرد و طرفداران خاص خود را دارد در استان هرمزگان گیاهان زیادی وجود دارد که اسانس‌گیری شده و بصورت دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ عرقیجات گیاهی بر سوخت و ساز بدن و کاهش استرس و اضطراب و کنترل افکار تأثیرگذار است.

گیاهان دارویی کاشت‌شده در هرمزگان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای ارزش دارویی بالایی هستند و عرقیجات تولید شده در بندرعباس، به دلیل شرایط آب و هوایی جز بهترین عرقیجات به شمار می‌رود.

 

گیاهان دارویی شاه‌کلید رونق اقتصادی روستاییان

با ایجاد شغل برای دیگران احساس رضایت و خرسندی دارم


مطهره زینلی، این فعال اقتصادی اولین بانویی است که در استان هرمزگان، آموزشگاه گیاهان دارویی را تأسیس کرده و به دلیل اینکه در زمینه گیاهان دارویی تخصص دارد به این شغل پرداخته است، وی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال۱۳۹۸ کارگاه تولید عرقیجات گیاهی را راه‌اندازی کردم که ۶ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این کارگاه مشغول کار هستند و در بین آنها زنان سرپرست خانواده نیز دیده می‌شود از این طریق توانستم گامی در عرصه تولید بردارم از اینکه با راه‌اندازی این کارگاه توانسته‌ام برای تعدادی از بانوان و مردم منطقه شغل ایجاد کنم به طوری که در بهبود معیشت خانواده‌ها مؤثر باشد احساس رضایت و خرسندی می‌کنم.


رفته رفته با بازاریابی برای محصولات تولیدشده بر تعداد مشتریان افزوده شد


کارآفرین هرمزگانی تصریح کرد: در کارگاه خود به تولید گلاب و انواع عرقیجات گیاهی از جمله عرق نعنا، بهارنارنج و بیدمشک پرداخته‌ام؛ ابتدای امر تولید، فامیل و آشنایان و همسایگان، محصولات را خریداری می‌کردند اما رفته رفته با بازاریابی برای محصولات تولیدشده، بر تعداد مشتریان افزوده شد.


زینلی با بیان اینکه تولیدات این کارگاه، براساس سفارش مشتری و متغیر است، تصریح کرد: در فصل بهار و تابستان، ماهیانه یک‌هزار و ۵۰۰ لیتر انواع عرقیات تولید می‌کنیم، در کل ۲۰ نوع عرق گیاهی در این کارگاه تولید می‌شود و بیشتر فروش محصولات تولیدی در بازارهای بندرعباس، میناب، رودان، لنگه، خمیر و قشم است و تمام تولیدات در بازار داخلی استان به فروش می‌رسد و نیازی به بازار فروش استان‌های دیگر وجود ندارد، در صورت حمایت، صادرات هم خواهیم داشت.

 

گیاهان دارویی شاه‌کلید رونق اقتصادی روستاییان

بانوی کارآفرینی که با تولید عرقیجات گیاهی ۳۰۰ میلیون تومان درآمد دارد


وی با اشاره به روش تهیه عرقیجات گفت: گلاب از فصل بهار تا اوایل تیرماه از جمع‌آوری گیاه مورد نیاز محصول تهیه می‌شود به صورتی که گیاه مورد نظر از کشاورزان در کاشان خریداری و پس از عرق‌گیری محصول باید بین سه تا هفت روز در فضای مناسب ذخیره‌سازی شود تا قوام یابد و پس از آن آماده فروش می‌شود و از هر ۱۰ هزار کیلو گل ناب محمدی، دو هزار لیتر گلاب تهیه می‌شود و در مجموع، سالانه ۲۰ هزار لیتر تولید دارم که به صورت میانگین، ۳۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل می‌شود.


گیاهان دارویی شاه‌کلید رونق اقتصادی


کارآفرین هرمزگانی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی یک راهکار اساسی برای توسعه اقتصاد و اشتغال محسوب می‌شوند و ارتباط مستقیم با اشتغال روستاییان دارند و می‌تواند اقتصاد روستاها را متحول سازد و هرچه بارندگی بیشتر باشد بستر مناسبی جهت رویش گیاهان دارویی فراهم می‌شود و زمینه اشتغال و کسب درآمد بیشتری بوجود می‌آید و در واقع می‌توان گفت گیاهان دارویی شاه کلید رونق اقتصادی جوامع روستایی است.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از