حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/02/15 | 2024/05/04

Logo

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس:

پالایشگاه بندرعباس بعنوان صنعت سبز شناخته شد

پالایشگاه بندرعباس بعنوان صنعت سبز شناخته شد

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس گفت: در راستای حمایت از محیط زیست و در راستای ایجاد ارزش افزوده برای مجموعه پالایشگاه بندرعباس، پروژه‌ای در جهت بهبود کیفیت فرآورده‌های سنگین تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ احمد هاشمی امروز در همایش سیاره زمین در مقابل پلاستیک که در سالن اجتماعات شهرک مروارید برحضور پرشور دانش آموزان و فرهنگیان این شهرک برگزار شد، گفت: شاید طی سالیان اخیر نفت سرمایه بین نسلی است بدین معنا نفتی که هم اکنون استخراج می‌شود فقط متعلق به ماه و نسل فعلی و نسل بعدی نیست متعلق به آیندگان هم هست و بنابراین باید جوری مصرف کنیم که نسل‌های بعدی هم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به تاریخچه کشف و استخراج آن افزود: اولین چاه نفت در ۱۲۸۷ در مسجدسلیمان بوده است و به عبارتی تا الان بیش از ۵۰ درصد ذخایر نفتی دنیا مصرف شده است.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس تصریح کرد: طبق آنچه برآورد شده، ذخیره نفت خام تا سال ۲۰۲۲، حدود ۱۵۶ میلیارد بشکه است که ما به لحاظ ذخایر نفتی، بعد از کشورهای ونزوئلا، عربستان، و کانادا، چهارمین کشور دنیاییم.

هاشمی ادامه داد: همچنین به لحاظ تولید نفت در رتبه ۸ الی ۹ دنیا بودیم البته به دلایل برخی مشکلاتی بود که ایجاد شد. 

وی همچنین با اشاره به میزان مصرف نفت خام در حوزه‌های مختلف هم گفت: حدود ۶۰ درصد از نفت خام در حوزه حمل و نقل استفاده می‌شود و حدود ۱۳ درصد در حوزه پتروشیمی و حدود ۳۰ درصد نیز در حوزه مصارف خانگی است.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس تصریح کرد: به غیر از نفت، انرژی‌های دیگری به نام انرژی‌های تجدیدپذیر یا پاک نیز وجود دارد که از نور خورشید و باد ه دست می‌آوریم تا سال ۲۰۲۲ سهم انرژی پاک در دنیا ۱۷ درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این سهم به ۷۰ درصد افزایش یابد به عبارتی به میزان قابل توجهی، مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش می‌یابد.

هاشمی افزود: علی رغم اینکه اذعان دارند نفت یک سرمایه بین نسلی است ولی این موهبت الهی مادام العمر نیست ممکن است ۳۰ الی ۴۰ یا ۵۰ سال دیگر تمام شود و قطعاً با پیشرفتی که در دنیا در حوزه تکنولوژی و انرژی‌های نو وجود دارد به راحتی کمبود نفت، جایگزین است.

وی گفت: سرمایه اصلی بین نسلی وجود محیط زیست است اگر لطمه ببیند یا جبرانش یا بسیار دشوار است یا غیر قابل جبران است پس اگر به فکر آیندگان هستیم باید حوزه محیط زیست را در اولویت قرار دهیم و سرمایه‌گذاری‌هایمان را در این راستا به پیش ببریم و همزمان بحث محیط زیست هم باید فرهنگ سازی کنیم و این فرهنگ را در بین دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده نهادینه کنیم تا به اهمیت محیط پیرامونی خود آگاهی پیدا کنند، اگر خدای ناکرده اتفاقی برای محیط زیست ما رخ دهد آینده این نسل با مخاطراتی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس همچنین بیان داشت: در این پالایشگاه در همین راستا اقداماتی انجام شده است، پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه در سطح کشور است که نفت خام سنگین را به فرآورده تبدیل ‌می‌کند و نسبت به تبدیل نفت خام سبک به فرآورده، تکنولوژی بسیار پیچیده‌ای دارد.

هاشمی ادامه داد: با این وجود، با زحمات تمامی همکارانم در پالایشگاه نفت بندرعباس، این پالایشگاه به عنوان صنعت سبز شناخته شده است که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

وی گفت: پالایشگاه نفت بندرعباس به دلیل تولید نفت خام سنگین، بیشترین محصولات فرآورده‌های سنگین مثل نفت کوره توسط این پالایشگاه تولید می‌شود.

 مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس گفت: در راستای حمایت از محیط زیست و در راستای ایجاد ارزش‌افزوده برای مجموعه پالایشگاه بندرعباس، پروژه‌ای در جهت بهبود کیفیت فرآورده‌های سنگین تعریف شده که عملیات اجرای پروژه آغاز گردیده و تا سه الی چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

هاشمی به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه زیست‌محیطی در این پالایشگاه پرداخت و گفت: کاشت ۲۰۰ هزار اصله درخت حرا در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت در بندرعباس، میناب و جزیره قشم، کاشت ۱۰۰ هزار اصله درخت در شمال پالایشگاه، مطالعه طرح جامع محیط زیستی منطقه حفاظت شده کشار و همچنین همکاری با اداره کل محیط زیست هرمزگان برای پاکسازی آلودگی خاک روستای دوزک بندرعباس از جمله این اقدامات است.

وی سپس به توسعه فضای سبز در محیط درونی پالایشگاه بندرعباس اشاره و تصریح کرد: بیش از ۲۹۰ هکتار فضای سبز در پالایشگاه نفت بندرعباس و همچنین حدود ۶۰ هکتار نیز در شهرک مروارید داریم.

 مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد و بهینه‌سازی زیرساخت‌های تصفیه پساب صنعتی اشاره داشت و گفت: پساب صنعتی به طور کامل تصفیه می‌کنیم همچنین زحمات زادی در حوزه تصفیه همزمان پساب‌های صنعتی بهداشتی و تولیدی، لایروبی تصفیه و بازیافت لجن‌های حوزه تبدیل واحد بازیافت کشیده شده است.

هاشمی از دریافت گواهینامه مدیریت سبز با ثبت جهانی در سال گذشته توسط این پالایشگاه خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت پالایشگاه، کاهش ۳۷ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، پیشگیری از آلودگی محیط زیست افزایش تولید محصولات سبک و میانی و بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش ضایعات از نتایج تلاش‌های همکاران در پالایشگاه بندرعباس است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از