حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان:

همایش یاوران وقف در بندرعباس برگزار شد

همایش یاوران وقف در بندرعباس برگزار شد

به مناسبت هفته وقف و با حضور نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، همایش یاوران وقف در بندرعباس برگزار شد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی هرمز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده در همایش یاوران وقف که صبح امروز در حسینیه امامزاده سید مظفر(ع) برگزار شد، با بیان اینکه موقوفات در مسیر نیازهای جامعه نیست، اظهار کرد: بافرهنگ صحیح باید در این زمینه تلاش کرد تا موقوفات به سمت نیازمندی‌های امروزی در راستای پژوهش، ازدواج، علم و تحصیل و دیگر نیازها باشد.

 

وی افزود: مردم نسبت به حقوق موقوفات اهمیت بیشتری قائل شوند و مسئولان اوقاف نیز اهتمام ویژه داشته باشند که موقوفات در مسیر واقف خرج شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با توصیه به اوقاف، تصریح کرد: یکی از زمینه‌های صیانت از موقوفات، سنددار کردن است که با جدیت باید دنبال شود تا مردم به سمت موقوفات مشارکتی و وقف‌های کوچک سوق یابند.

 

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام مسعودی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان اظهار کرد: اغلب موقوفات سطح استان هرمزگان، در حوزه عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که بالغ بر ۷۰ درصد موقوفات بر اساس همین نیت پایه‌ریزی شده است و در سطح استان، از این نیت به‌خوبی بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان به خیرین و واقفان پیشنهاد کرد: اگر قصد این را دارند که نامشان در زمره واقفین ثبت شود حتماً تفکری در بحث نیت داشته باشند آنچه را که امروز جامعه به آن نیاز دارد به‌عنوان در نظر بگیرند تا از این طریق بتوانیم خدمت شایسته‌ای به جامعه خودمان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی ادامه داد: نیت‌های گوناگون امروزه موردنیاز جامعه است از جمله کمک به تسهیل ازدواج جوانان جهیزیه برای نوعروسان و نودامادان است که سالیان سال به دلیل عدم توانایی در تأمین جهیزیه در دوران عقد به سر می‌برند.

وی سپس، مسکن مزدوجین را یکی دیگر از نیازهای جامعه ذکر کرد که خیرین و واقفان موردتوجه قرار دهند و تصریح کرد: در سطح کشور وجود دارد که واقفان منازل مسکونی را به مدت یک یا دو سال در اختیار زوجین قرار می‌دهند. درصورتی‌که زوجین بچه‌دار شوند یک سال اضافه‌تر می‌توانند از این واحدها استفاده کنند، همچنین اگر دو فرزند یا بیشتر داشته باشند به هر فرزند، یک سال می‌توانند از امکانات مسکن بهره‌مند شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان تأکید کرد: چنانچه واقفین یا خیرینی در استان هرمزگان باشند که توانایی در اختیار نهادن واحد مسکونی به زوجین را داشته باشد می‌تواند به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مراجعه کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی بیان داشت: عمر کوتاه می‌گذرد؛ اما پایان عمر را در کارنامه خود داریم، خوشا به سعادت آنانی که با ایجاد وقف، بتوانند نامی ماندگار از خود بر جاى می‌گذارند. چرا که تنها نام ماندگاری در طول تاریخ بشریت، وقف بوده و هست، وقفی که نام انسان را همیشه زنده نگه می‌دارد و از برکت آن هدیه‌ای که در راه خدا تقدیم کرده است، آحاد مردم به‌ویژه نیت شدگان بهره می‌برند.

وی ضمن تشریح آثار و برکات وقف افزود: در سطح کشور موقوفاتی از قبیل مدرسه، مسجد، درمانگاه و... با نام واقفان احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که در سطح استان هرمزگان کمتر دیده می‌شود می‌طلبد از طریق وقف مشارکتی به این امر مهم جامه عمل بپوشانیم تا اکثر مردم از چنین موقوفاتی استفاده لازم را ببرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان همچنین با ابراز امیدواری از اینکه از طریق وقف مشارکتی، درمانگاه یا بیمارستان در سطح استان احداث شود، گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان آمادگی دارد تا زمین موردنیاز جهت احداث بیمارستان در اختیار واقفان و خیران قرار دهد تا به‌صورت مشارکتی، این وقف محقق شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی به تعداد موقوفات در استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: تعداد ۷ هزار و ۷۵۵ موقوفه وجود دارد که از این تعداد، بالغ بر ۵ هزار موقوفه از موقوفات انتفاعی از قبیل مسجد، حسینیه و... است که درآمدزا نیستند و باید برای آنها هزینه‌کرد اما مابقی موقوفات، منفعتی است، البته تعدادی از موقوفات می‌توانند منفعتی باشند؛ اما هنوز مقدمات آن فراهم نشده است؛ ولی درحال سرمایه‌گذاری بر روی آنها هستیم به‌گونه‌ای که اجازه ندهیم هیچ زمینی در سطح استان بلااستفاده باقی بماند.

وی گفت: طی یک سال گذشته تاکنون، بالغ بر ۷۰ موقوفه جدید ایجاد شده‌ است. یکی از سیاست‌های جدید اداره کل اوقاف امور خیریه استان هرمزگان این است که اجازه ندهیم زمین‌های موقوفه بلااستفاده بمانند؛ چون کسی که نیت کرده است به دنبال این بوده که از این زمین منفعتی به افراد مورد نیت برسد در همین راستا هر زمینی را به اقتضای وضعیت آن و باتوجه‌به نوع کاربری زمین مورداستفاده نیت شدگان قرار دهیم.

 

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از