حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

یادداشت؛

هشدارهای یک سونامی

هشدارهای یک سونامی

یک دانشجوی کارشناسی رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در یادداشتی، هشدارهای یک سونامی را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ در جامعه‌شناسی برای بررسی یک پدیده دو نوع تحلیل اعم از تحلیل ایستانگرانه و تلیل پویانگرانه وجود دارد.

در تحلیل ایستانگرانه، پدیده در یک مقطع زمانی خاص بدون توجه به علت وقوع و پیامدهای آن در آینده بررسی می‌شود. 

اما در تحلیل پویانگرانه، پدیده در طول زمان مورد مطالعه قرار می‌گیرد. 

مستند ایکسونامی به تحلیل پویانگرانه پدیده انقلاب جنسی می‌پردازد و دو جامعه ایران و آمریکا را از لحاظ پیمودن سیر این پدیده مقایسه می‌کند. 

اصولا هنگامی که مردم یک جامعه در ابتدای بحرانی هستند، کاملا متوجه آن بحران و پیامدها و تاثیراتش نیستند اما نمایش جامعه ای که به قول خانم میشل در آخر راهی هستند که ما تازه شروع کرده‌ایم، می‌تواند آگاهی بیشتری به جامعه بدهد.

اگر تا قبل از تماشای این مستند شخصی به ما می‌گفت آمریکا هم روزی دقیقا مانند ایران بوده،محدودیت رابطه با جنس مخالف داشت! گشت ارشاد داشت!! و حتی فیلم ها را سانسور می‌کرد!!! با خنده او را مسخره میکردیم. اما نه، واقعا آمریکا هم روزی این شکلی بوده! 

ولی چرا آمریکای الآن و زمان گذشته مانند دو جامعه کاملا متفاوت هستند؟

این مستند وقایعی را نشان داد که در رخداد این انقلاب نقش داشتند. وقایعی که همگی مانند پلکانی جامعه را قدم به قدم به انقلاب جنسی نزدیک‌تر می‌کرد.از اعتراضات فمینیست‌ها برای آزادی بیشتر زنان مثل حق رأی، حق مالکیت، حق پوشیدن شلوار و... شروع شد تا رسید به اعتراضات برای آزادی روابط جنسی، سقط جنین و همجنس‌گرایی.

پدیده همجنس‌گرایی که حتی بعد از شیوع ایدز مدتی جامعه آمریکا را در بهت و ترس و تنفر نسبت به همجنس‌گرایان فرو برد. ایدز برای مدتی موج را مهار کرد. موج مهار شد اما یک سونامی بزرگ در حال نزدیک شدن بود... 

اوج قتل‌های سریالی آمریکا در دهه هفتاد میلادی شروع شد. قتل هایی که بیشتر مقتولین آن دخترانی بودند که به طرز فجیعی به قتل رسیده بودند و همینطور پسر‌های جوانی که طعمه قاتلین همجنس‌گرا شده بودند. 

به گفته تد باندی، قاتل زنجیره‌ای، انگیزه بیشتر این قتل‌ها مسائل جنسی است!

 ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است دوباره برگردیم به جامعه آمریکا و دو نکته‌ای که باعث تشدید این انقلاب شد را بررسی کنیم. 

۱)آگاهی مردم جامعه نسبت به مسائل جنسی با چاپ کتاب، ساخت فیلم، مجلات، تبلیغات و... همراه با سهل‌انگاری و بعضا حمایت دولت

۲)کم‌کاری و کمرنگ بودن فعالیت‌های مخالفین انقلاب جنسی

شاید در ایران فردی به نام کینزی وجود نداشته باشد تا با تألیف کتاب‌های خودش در زمینه مسائل جنسی قبح‌شکنی و عادی‌سازی کند،اما در زمان کنونی رسانه نقشی به مراتب بیشتر دارد.

یک پرسشی خانم میشل مطرح کردند که تامل‌ برانگیز است: ریشه مشکلات چیست؟

ما آینده خودمان را هم‌اکنون میتوانیم ببینیم. فمینیست‌های غربی که روزی پرچم‌دار مبارزه برای دفاع از حقوق زنان بودند، اکنون با رسیدن به سن 50 سالگی اعتراف می‌کنند اشتباه کرده‌اند و برای اولین بار در زندگی متوجه شدند که کسی را ندارند و احساس تنهایی می‌کنند.

شاید بتوان گفت جامعه ما و آمریکا تفاوت‌های فرهنگی زیادی دارد اما سیر شهوت بی‌نهایت بشر عاقبت تقریبا یکسانی دارد. حتی غرب هم در همان همجنس‌گرایی نماند و اکنون اعتراضاتی برای قانونی کردن رابطه با حیوانات وجود دارد. چه بسا در آینده هم مدافعین رابطه با کودکان به خیابان بیایند و حق خودشان را طلب کنند! 

جریان اغتشاشات سال گذشته هم با اعتراضاتی درمورد حجاب اجباری همراه بود. اغتشاشاتی که طرفداران آزادی روابط جنسی و همجنسگرایی هم فرصت ابراز عقیده پیدا کردند. اما باید دید نقش مخالفان آنها چقدر پررنگ است. چه تدابیری می‌اندیشند و آیا به دنبال حل این مشکلات به صورت ریشه‌ای هستند؟

اگر حل نشوند، هر کدام پله‌ای می‌شوند برای رسیدن به لبه پرتگاه.

 ولی با استفاده از تجربه‌ی کشورهای غربی همراه با آگاهی‌بخشی درست، می‌توان جلوی آن را گرفت. 

نباید این نکته را فراموش کرد فرق ما و غرب این هست که ما جایگزینی مناسب در ازای مقابله با فرهنگ غرب داریم.

به قلم: فائزه امینی دانشجوی کارشناسی رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان

انتهای یادداشت/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از