محمدرسول جلالی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ ضمن تشریح نقش رسانهها در جلوگیری و کاهش قاچاق سوخت، آگاهیبخشی و اطلاعرسانی را یکی از رسالتهای مهم رسانهها در تحقق این امر مهم دانست و گفت: رسانهها با انتشار اخبار و گزارشها، مردم را نسبت به خطرات و تبعات قاچاق سوخت آگاه میکنند که این مهم میبایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: رسانهها با تبیین آثار سوء قاچاق سوخت شامل آسیبهای اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی ناشی از این معضل میتوانند نقش اثرگذاری در کاهش قاچاق سوخت ایفا کنند.
رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، افشاگری و نظارت را دیگر رسالت مهم رسانه در جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت عنوان و تصریح کرد: رسانهها میتوانند با گزارشدهی شفاف و افشای فعالیتهای قاچاقچیان، فشار اجتماعی و قانونی را افزایش دهند، این افشاگریها میتوانند موجب افزایش نظارت عمومی و دولتی بر فعالیتهای مرتبط با سوخت شوند.
به گفته جلالی، حمایت از قوانین و مقررات یکی دیگر از کارهایی است که در جلوگیری از قاچاق سوخت اثرگذار است، لذا رسانهها میتوانند با تبلیغ و حمایت از قوانین و مقررات ضد قاچاق سوخت، به تقویت سیستمهای قانونی کمک کنند، این اقدامات میتوانند از اهمیت اجرای صحیح این قوانین در جامعه اطمینان حاصل کنند.
وی همچنین گفت: رسانهها با بررسی علل و ریشههای قاچاق سوخت، از جمله اختلافات قیمتی بین کشورهای مختلف، ضعفهای سیستم توزیع، و فساد اداری، میتوانند به مسئولان دولتی و مردم کمک کنند تا راهحلهای مؤثری برای مقابله با این معضل پیدا کنند.
رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، فشار اجتماعی را راهکار دیگری برای رفع معضل قاچاق سوخت ذکر کرد و بیان داشت: رسانهها میبایست از طریق پخش برنامههای مستند یا گزارشهای تحقیقی، فشار اجتماعی برای مقابله با قاچاق سوخت ایجاد کنند. این فشار میتواند باعث تغییر رفتار مردم و مسئولان و کاهش تمایل به شرکت در فعالیتهای قاچاق شود.
جلالی در پایان تأکید کرد: رسانهها میتوانند با ایفای نقشهای مختلف، به کاهش قاچاق سوخت و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کنند.
انتهای خبر/