حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

وقتی کیفیت تن ماهی حرف اول را می‌زند؛

ناکارآمدی تحریم‌ها در افزایش صادرات

ناکارآمدی تحریم‌ها در افزایش صادرات

شرکت فرآورده‌های شیلاتی (تن بندرعباس) به عنوان یکی از واحدهای فعال صادر‌کننده محصولات دریایی و کنسروی به خارج از کشور، سهم قابل توجهی از تولید و بازار کنسرو ماهی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ شرکت فرآورده‌های شیلاتی (تن بندرعباس) از سال ۱۳۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده کنسرو ماهی و همچنین یکی از واحدهای فعال صادر‌کننده محصولات دریایی و کنسروی به خارج از کشور، سهم قابل توجهی از تولید و بازار کنسرو ماهی را به خود اختصاص داده است.

این شرکت از سال ۱۳۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده کنسرو ماهی و همچنین یکی از واحدهای فعال صادر‌کننده محصولات دریایی و کنسروی به خارج از کشور، سهم قابل توجهی از تولید و بازار کنسرو ماهی را به خود اختصاص داده است.

همواره شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس سعی خود را بر آن داشته که با جدیت در توسعه بازارهای داخلی و خارجی حضور پر رنگی داشته باشد که همین موضوع باعث گسترش دامنه صادرات و پخش محصول در سراسر کشور گردیده است.

این شرکت از جمله شرکت‌های قدیمی کشور و جزو نخستین تولیدکنندگان تن ماهی است که همچنان از نظر کیفیت در مقام نخست تولیدکنندگان تن ماهی در کشور است. البته در سال گذشته با انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه نیازسنجی بازار و ظرفیت سنجی مجموعه صورت پذیرفته است.

با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۱۴۰۲ مبنی بر رشد تولید و مهار تورم، این مجموعه صنعتی، در سال جدید پس از کسب مجوزهای لازم اقدام به بهره‌برداری از یک خط تولید جدید خود (تولید غذای حیوانات) کرده که علاوه بر رشد تولید و افزایش سودآوری منجر به کارآفرینی بیشتر در استان خواهد شد.

 به اذعان معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان، هیچ برندی شبیه تن بندرعباس نیست و همواره می‌درخشد و باعث افتخار بندرعباس و کشورمان بوده و هست، کیفیت تن بندرعباس به حدی خوب و بی‌نظیر است که به عنوان سوغات بندرعباس به کشورهای دیگر ارسال می‌شد و درحال حاضر نیز چنین است.

موسی نجفی مدیرعامل فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس در گفتگو با خبرنگار ما، به نقش صنایع شیلاتی در رونق تولید اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این صنایع از دیرباز بخش مهم و لاینفک سبد غذایی خانوار بوده و عمدتاً در تهیه پروتیین منابع غذایی برای خانوار بشمار می‌آید، افزود: با توجه به نیاز آن و ضرورت استفاده از آبزیان جهت حفظ سلامت افراد در جامعه نقش پررنگ آن در صنعت غذا احساس می‌شود که به تبع آن، واحد‌های تولیدی مجاب به توسعه صنایع شیلاتی شده و با جذب منابع انسانی سبب رونق تولید می‌شود.

نجفی تصریح کرد: شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس (تن بندرعباس) از ابتدای فعالیت خود، موفق به اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی و مجوزهای معتبر در عرصه‌های مختلف شده است، ازجمله ایزو ۲۲۰۰۰، ایزو ۱۴۰۰۰۱، ایزو ۹۰۰۰۱،ایرو ۴۵۰۰۱ ، مجوز ۱۷۰۲۵ آزمایشگاه ، haccp، مجوز حلال، کد EC مجوز صادرات به اتحادیه اروپا و همچنین مجوز صادرات کشور روسیه به دست آورد و توانسته در حوزه صادرات نیز حضور مناسبی داشته باشد.

وی بیان داشت: شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس در بخش فرآوری آبزیان نیز فعالیت‌های مؤثری داشته و در ادوار قبل نسبت به صادرات میگو به سایر کشورها اقدام کرده است و توانسته سبد کالای خود را به ۲۰ محصول گسترش دهد و به عنوان اولین تولیدکننده کنسرو ماهی تن در ایران شناخته شده‌ است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌ها جهت پیشبرد اهداف و رونق هرچه بیشتر شرکت اظهار کرد: توسعه بازارهای هدف در داخل کشور، توسعه صادرات و گسترش حوزه فعالیت در عرصه‌های مختلف و مرتبط با تولیدات شرکت تن بندرعباس توأم با اشتغال‌زایی از مهم‌ترین اهداف برای توسعه این شرکت است.

 نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در راستای تحقق شعار سال، چه اقداماتی در جهت افزایش تولید در این شرکت صورت گرفته است، توضیح داد: با افزایش مستقیم نیروی انسانی به تعداد ۳۰ نفر در سال جاری، موجبات افزایش تولید به میزان یک‌هزار تن ماهی صنعتی، معادل ۳ میلیون واحد و همین تعداد افزایش فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را فراهم آورده است.

وی به میزان و افزایش تولید محصولات شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس اشاره و خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته توسط پرسنل خدوم، فهیم و تلاشگر این شرکت، میزان تولید هشت ماهه نخست سال جاری، قریب به ۸ میلیون واحد کنسرو ماهی تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش صددرصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس (تن بندرعباس) در ادامه، به بیان میزان صادرات محصولات شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس پرداخت و بیان داشت: با توجه به حضور نمایندگان مستقر در حوزه خلیج فارس از سالیان گذشته تاکنون؛ امر مهم صادرات محصولات این شرکت در حال انجام بوده است که علیرغم مشکلات موجود و فشار تحریم‌های ظالمانه دشمنان، شرکت فرآورده‌های شیلاتی، مقتدرانه در صحنه‌های بین‌المللی حضور داشته است، به خصوص در حوزه خلیج فارس که رقبای بسیار قدرتمند بین‌المللی در حضور دارند، نقش بسزایی را ایفا کرده و خود به خود سبب انتفاع مجموعه و کشور شده است.

نجفی، پیرامون ارزآوری این شرکت توضیحاتی ارائه داد و تصریح کرد: این شرکت در سال جاری با جذب منابع انسانی و افزایش تولید و حضور پر رنگ در بازار سبب سودآوری و رونق تولید شده است.

وی اذعان داشت: در آینده نیز یک خط تولید کنسرو میگو، ماهی ساردین، کنسرو لوبیا راه‌اندازی خواهد شد، البته تولید آزمایشی انجام شده و پس از اخذ مجوزات لازم، اقدام به تولید انبوه می‌گردد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس با بیان اینکه صادرات کنسرو ماهی تن در حوزه خلیج فارس پنج برابر خواهد شد، گفت: با افزایش تولید محصولات شرکت قرار است در استان‌های سراسر کشور با اعطای عاملیت فروش با نرخ مصوب کارخانه توزیع گردد.

نجفی در بخش پایانی سخنان خود اذعان داشت: با توجه به اینکه شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس، زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری است و موجبات انتفاع بازنشستگان را فراهم می‌کند و در این حوزه نیز توفیقات خوبی نسبت به سنوات قبل کسب کرده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از