حالت تاریک

امروز : جمعه, 1403/02/14 | 2024/05/03

Logo

هرمز گزارش می‌دهد؛

سنگ تمام اهالی کردر برای جشنواره آسمان هشتم

سنگ تمام اهالی کردر برای جشنواره آسمان هشتم

ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم در روستای کردر رضوی برگزار شد و اهالی این روستای همچون سال‌های گذشته در میزبانی از جشنواره یادشده، سنگ تمام گذاشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛علیرغم اینکه چندین سال است که جشنواره آسمان هشتم در روستای شرقی استان هرمزگان (کردر رضوی) برگزار می‌شد همیشه از صمیم قلبم دوست داشتم در این جشنواره‌ حضور داشته باشم، به عبارتی حضور در این جشنواره، برایم یک آرزو شده بود، ولی دست تقدیر یاری نمی‌کرد، تا اینکه چهارشنبه شب (۲۹ فروردین ماه سال جاری) پیش‌خبر برگزاری مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره آسمان هشتم در روستای کردر رضوی به دستم رسید، بار دیگر مشتقاق‌تر شدم که در این مراسم شرکت کنم.

عصر پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه، تلفنم زنگ خورد و به این مراسم اختتامیه دعوت شدم، از آنجایی که سال‌ها بود شوق حضور در این جشنواره‌ها داشتم بدون وقفه دعوت را پذیرفتم و بسیار خوشحال بودم که امام رضا(ع)، این بار ندای قبلم را شنیده و به زیبایی پاسخ دادند.

به اتفاق چندین خبرنگار از مرکز استان هرمزگان عازم شهرستان میناب و روستای کردر رضوی شدیم، در طول مسیر از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم، مسیر طی شد و ما به روستای کردر رضوی رسیدیم، تقریبا دو ساعتی به شروع مراسم مانده بود، ما را به منزل یکی از اهالی روستا بردند تا نماز مغرب و عشاء بخوانیم و تا شروع مراسم، در همان منزل اسکان بگیریم، به محض ورود، مورد استقبال صاحبخانه قرار گرفتیم و در مدت زمان کوتاهی که در این منزل حضور داشتیم از صحبت‌های بانوی مینابی بیشتر متوجه عشق و ارادت مردمان این روستا به امام رئوف شدیم.

این بانو که شغلش تهیه و فروش کیک‌ مراسم تولد بود خود و همسایه‌هایش را اینجوری معرفی کرد که تمامی اهالی این روستا هر چه دارند در این سه روز جشنواره، در طبق اخلاص می‌گذارند و از میهمانان علی بن موسی الرضا (ع) پذیرایی می‌کنند، یکی با طبخ غذاهای محلی و دیگری با در اختیار قرار دادن منزل خود جهت اسکان شرکت‌کنندگان جشنواره آسمان هشتم، عشق و ارادت خود را به این امام همام نشان می‌دهند.

برپایی موکب پذیرایی خادمیاران رضوی شهرستان میناب 

در این بین، چشمم به حضور خادمیاران رضوی شهرستان میناب افتاد که به عشق امام هشتم در این جشنواره حضور یافته و مشغول پخت سمبوسه، نان محلی و تهیه ساندویچ بودند تا از میهمانان پذیرایی کنند.

به گفته سیده طاهره موسوی دبیر کانون‌های خدمت رضوی شهرستان میناب، به مناسبت برگزاری جشنواره ملی آسمان هشتم در روستای کردر رضوی، این شهرستان تصمیم بر این شد که موکبی جهت پذیرایی از مهمانان کشوری و استانی و شهرستانی برپا شود، این موکب که با حضور ۱۳ نفر از خادمیاران رضوی از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۲۲:۰۰ پایان برنامه با پخت سمبوسه داغ، نان محلی و ساندویج از ۲۵۰۰ نفر از مهمان این جشنواره ملی پذیرایی به عمل آوردند.

موسوی در آخر از زحمات همه مجریان و خادمیاران رضوی در اجرای این جشنواره ملی و مذهبی تقدیر و تشکر کرد.

تلاوت آیاتی از کلام نور، آغازگر مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم بود، سپس سرود ملی با شکوه خاصی خوانده شد و سخنرانان یکی پس از دیگری به ایراد سخن پرداختند.

رقابت ۲۳ گروه سرود و هشت گروه نمایش در جشنواره 

ابراهیم زاکری دبیر ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم در این آئین گفت: ۲۳ گروه سرود و هشت گروه نمایش طی دو روز در محوطه حسینیه امام رضا(ع) روستای کردر رضوی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی با بیان اینکه این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ منور رضوی برگزار شد، افزود: جشنواره آسمان هشتم از سال ۱۳۸۶ در روستای کردر رضوی آغاز به کارکرد و در دو دوره استانی و ملی برگزار می‌شود که هم اکنون شاهد برگزاری ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم هستیم.

دبیر ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم ادامه داد: گروه‌های سرود و نمایش از استان‌های مختلف و برخی بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه طی کرده‌اند تا با حضور در این رخداد در زمینه نشر فرهنگ رضوی گام بردارند.

وی تصریح کرد: با توجه به روستایی بودن جشنواره و نبود زیرساخت‌های لازم نظیر هتل و مهمانسرا، اهالی روستا منازل خود را برای اسکان شرکت‌کنندگان در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار دادند.

معرفی برترین‌های رشته نمایش ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم 

 مجتبی رحیمی شهواری از نمایش «بلیط چهار نفره» از استان هرمزگان و محمد حسنی آغا از نمایش «ضامن» از استان چهارمحال بختیاری در بخش طراحی بروشور به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

رضا خروجیان از نمایش «این بار می‌برد که» از استان آذربایجان غربی در بخش طراحی لباس و روح الله فتاحی از نمایش «ضامن» از استان چهارمحال بختیاری در بخش طراحی صحنه و مرتضی کاکا از نمایش «پناه آخر» از استان خوزستان و در بخش موسیقی نیز مصطفی نظری از نمای «ما و محله» از هرمزگان به عنوان برترین معرفی شدند.

هیأت داوران مریم آل احمدی بازیگر نقش «زن فقیر» از نمایش «پندار» و مرضیه کریمی بازیگر نقش «مادر» از نمایش ضامن را به عنوان برترین بازیگر زن و یسنا فتاحی بازیگر نقش «ماهر» از نمایش «ضامن» و زهرا رسولی بازیگر نقش «دختر» از نمایش «ما و محله» نیز به عنوان برترین بازیگر خردسال انتخاب کرد. 

رضا خروجیان بازیگر نقش «غفور» از نمایش «این بار می‌برد که» از استان آذربایجان غربی و حسین گلچین بازیگر نمایش «پناه آخر» از استان خوزستان و یاسر خالقی بازیگر نقش پدر از نمایش سفر به خورشید و محمد کارگلی بازیگر نقش دزد از نمایش بلیط چهارنفره از هرمزگان نیز به عنوان بهترین بازیگر مرد معرفی شدند.

هیأت داوران نمایش «پناه آخر» از خوزستان، «ضامن» از چهارمحال بختیاری و «سفر به خورشید» از کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان سه نمایش برگزیده انتخاب کرد. 

معرفی برترین‌های رشته سرود ششمین جشنواره ملی آسمان هشتم

 هیأت داوران جشنواره برترین های رشته سرود را در دو بخش خواهران زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال و پسران بالای ۱۵ سال و زیر ۱۵ سال انتخاب کرد.

گروه سرود روستای فرهادگرد از استان خراسان رضوی سوم، گروه سرود کنگ کهن از روستای کنگ استان خراسان رضوی دوم و گروه سرود میثاق روستای حکم‌آباد استان یزد اول شد. 

هیأت داوران همچنین گروه سرود هاجر از روستای خالق آباد استان کرمان، گروه سرود شادینه از روستای سیله استان چهارمحال بختیاری و گروه احسان از روستای حاجی‌آباد چهارمحال بختیاری را به ترتیب سوم تا اول معرفی کرد. 

گروه پسران زیر ۱۵ سال نیز گروه سرود آسمان هشتم روستای کردر رضوی استان هرمزگان سوم، گروه سرود خانه احسان روستای حاجی آباد استان چهارمحال بختیاری دوم و گروه سرود تپش روستای همت آباد استان خراسان رضوی سوم شد. 

هیات داوران در گروه سرود بالای ۱۵ سال هم گروه سرود سقای حسین روستای حکمی استان هرمزگان، گروه سرود معراج از روستای خالق آباد استان کرمان و گروه سرود نوای موعود از روستای سالارآباد استان خراسان رضوی به ترتیب سوم تا اول انتخاب کرد.

مهدی نظری از چهارمحال بختیاری، حسین صیادی از خراسان رضوی و حسین نصیری از استان البرز نیز به عنوان مربیان برگزیده گروه های سرود معرفی شدند.

برپایه این گزارش؛ ترویج فرهنگ و سیره رضوی، تحکیم مبانی اسلامی و مقابله با نقشه‌های شوم دشمنان، نشر و ترویج شعائر دینی و پاسداری از ارزش‌های اسلام و انقلاب ازجمله اهداف برگزاری جشنواره ملی آسمان هشتم است که با امسال همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، حوزه هنری انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت کشور و بنیاد کرامت رضوی برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی مبدع برگزاری جشن های مردمی دهه کرامت در کشور با برگزاری ۱۷ دوره جشنواره استانی فرهنگی هنری و ورزشی آسمان هشتم، سه دوره جشنواره ملی سرود رضوی ویژه کانون های مساجد روستایی و پنج دوره جشنواره ملی فرهنگی هنری آسمان هشتم است و در سال ۹۸ به عنوان کانون برتر در حوزه پاسداشت دهه کرامت و فرهنگ منور رضوی در سطح کشور شناخته شد و مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از