حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/05/01 | 2024/07/22

Logo

هرمز گزارش می‌دهد؛

رطب‌های رنگارنگ در بازار هرمزگان

رطب‌های رنگارنگ در بازار هرمزگان

این روزها با حضور در بازار هرمزگان شاهد وجود رطب‌ها با رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی هستیم که حکایت از رسیدن این میوه خوشمزه را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ این روزها در جنوبی‌ترین نقطه کشور در استان هرمزگان گرمای هوا به اوج خود رسیده و به گفته بومیان منطقه خرماپزانی که در خرداد ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

هر چند که هرمزگان دارای تابستان‌های گرم و مرطوب بوده که خروج از منزل مساوی است با خیس شدن کامل بدن و آفتاب سوختگی؛ اما این روزها وجود میوه‌های گرمسیری و خرماهای شیرین باغات هرمزگان عطش گرما را برای مردم این خطه جنوب کم کرده است.

درخت نخل که برای رشد و پرورش به منطقه گرم نیازمند است هرمزگان یکی از خواستگاه‌های این درخت با برکت بوده که از شمالی‌ترین نقطه هرمزگان گرفته تا شرق، غرب و مرکز استان شاهد نخل‌های سر به فلک کشیده هستیم.

بازار هرمزگان این روزها در تسخیر رطب‌های نوبرانه‌ای است که در رنگ‌های زرد، قهوه‌ای، قرمز و ترکیبی از زرد و قهوه‌ای و ترکیبی از قرمز و مشکی است و سینی‌های پر از رطب‌های خرما از رهگذران و کسانی که برای خرید آمده‌اند دلبری می‌کند.

نگار، کلک سرخ، هلیلی، مرداسنگ، برهی، خاصویی و پیارم از خوشمزه‌ترین و باکیفیت‌ترین رطب‌ها و خرماها در هرمزگان به شمار می‌رود که در بیش از 38 هزار هکتار از نخیلات هرمزگان کشت می‌شود.

به بازار هرمزگان رفتیم تا حال و هوای خرید رطب را در این روزهای گرم و تابستانی هرمزگان در میان شهروندان را جویا شویم.

رطب‌های رنگارنگ در بازار هرمزگان

زنان و مردان خطه جنوب دوشادوش یکدیگر به برداشت محصولات می‌پردازند

کنیز ملایی بانویی که سینی رطب در جلوی آن قرار داشت و مشغول فروش آن بود در گفتکو با خبرنگار ما اظهار کرد: رطب تازه و خوشمزه که برداشت امروز صبح است را می‌فروشم.

این بانوی هرمزگانی گفت: بزرگی خداوند را شاکریم که روزی بنده‌اش را همیشه می‌دهد و در پاییز و زمستان به کشت سبزی می پردازیم و برداشت آن را خودمان به فروش می‌رسانیم و در تابستان نیز درخت‌های نخل، انبه و انجیر که برای خودمان است، محصولاتش را برداشت می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم و از این طریق امرار و معاش می‌کنیم.

ملایی با بیان اینکه به صورت خانوادگی به کشاورزی می‌پردازیم، گفت: همسر و فرزندانم نیز یاری‌رسان من در به ثمر رسیدن و برداشت محصولات کشاورزی هستند و دوشادوش یکدیگر روزی خود را به دست می‌آوریم.

وی خاطرنشان کرد: باید گرما به اوج خود برسد تا خرماپزان رخ دهد واین روزها گرمای هرمزگان میوه‌های کال درخت نخل را به رطب و خرما تبدیل می‌کند و طعم زمختی که در سبز بودن دارد را به طعمی شیرین با تغییر رنگ تبدیل می‌کند.

رطب‌های رنگارنگ در بازار هرمزگان

رطب و خرما پای ثابت سفره هرمزگانی‌ها

علی بابایی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: رطب‌های نوبرانه طعم خاص و ویژه‌ای دارد و مشتری‌های ویژه خود را دارد و هرکس که به بازار می‌آید پلاستیکی از رطب‌های خوشمزه را نیز می‌خرد.

میوه فروش هرمزگانی مطرح کرد: مردم هرمزگان به رطب و خرما علاقه خاصی دارند و این میوه خوشمزه همواره پای ثابت سفره‌‌های بومیان هرمزگانی است.

وی بیان کرد: اولین رطب که وارد بازار می‌شود آل‌مهتری با رنگ زرد است و این روزها شاهد ورود رطب‌های شاهینی، هلیلی، مرداسنگ، برهی، خاصویی و.. در رنگ‌های زرد و قرمز هستیم.

رطب‌های رنگارنگ در بازار هرمزگان

با داغ شدن بازار خرما و رطب در هرمزگان جشنواره‌های مختلفی تحت عنوان شکرانه نعمت ،خرماپزان و... برای سپاسگزاری از خداوند متعال برگزار می‌شود.

مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرده است: خرماپزون عنوان یک مسابقه عکاسی سراسری است که با هدف ثبت و معرفی ارقام مرغوب نخل و خرما در جزیره قشم، جاذبه‌های بصری نخلستان‌های سرزمین آب و آفتاب، گردشگری کشاورزی، ساخت صنایع دستی شامل؛ زنبیل، بل بافی، جارو، حصیر، طناب، سبد و لیف از برگ درخت نخل و نگاه قشموندان و گردشگران به خرما از نظر مرغوبیت و محبوبیت برگزار می‌شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از