حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/02/08 | 2024/04/27

Logo

با حضور وزیر جهاد کشاورزی؛

برداشت نخستین گندم کشور در هرمزگان آغاز شد

برداشت نخستین گندم کشور در هرمزگان آغاز شد

آئین نخستین برداشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۳، با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ آئین نخستین برداشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۳، با حضور محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، عباس مؤیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، اعضای شورای شهر بندرعباس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم روستای لاور فین، عصر چهارشنبه در این روستا برگزار شد.

فعالیت ۱۱۰۰ مرکز خرید تضمینی گندم در کشور

محمدعلی نیکبخت در حاشیه این آئین با اشاره به اینکه نخستین برداشت خوشه‌های طلایی گندم، امروز به صورت نمادین در روستای لاور فین، استان هرمزگان آغاز شد، گفت: هر ساله، برداشت گندم از فروردین‌ماه در استان‌های جنوبی کشور ازقبیل هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه این بازه زمانی به دلیل کشت گندم در اقلیم‌های متفاوت در سطح کشور است، افزود: سطح زیرکشت گندم به ۶ میلیون هکتار رسیده است که براساس آخرین گزارش استان‌های کشور، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار کشت گندم دیم صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری، ۱۳.۵ میلیون تن گندم از مزارع آبی و دیم کشور برداشت شود، تصریح کرد: اولویت‌های مهم در راستای رسیدن به خودکفایی گندم در برنامه ویژه وزارت جهاد کشاورزی با همت و مشارکت کشاورزان وجود دارد‌.

وی در ادامه، اصلاح بذر‌های گندم، مصرف متعادل کود‌های شیمیایی، طرح جهش تولید در دیم‌زارها، توزیع سموم، طرح کشاورزی قراردادی، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آموزش کشاورزان، مدیریت آفات و... را از اهم اولویت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

نیکبخت، با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم نان در سال جاری را ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان و قیمت خرید تضمینی گندم دوروم ۱۸ هزار تومان اعلام شده است، گفت: دستورالعمل‌های خرید تضمینی گندم به استان‌ها ابلاغ شده است و بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است.

پیش‌بینی برداشت ۷۰ هزار تن گندم در سال جاری

در ادامه این آئین، عباس مؤیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: کشاورزان هرمزگانی امسال بالغ بر ۱۷ هزار هکتار گندم کاشته و به سطح کشت استان اضافه کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: سال گذشته نیز افزایش ۴۵ درصدی در زمینه تولید گندم نسبت به سال‌های قبل را شاهد بودیم، البته پیش‌بینی بارش‌های بیشتر داشتیم اما با توجه به عملیات به‌زراعی و اقدامات کشاورزان و‌ همچنین توزیع به موقع کودهای شیمیایی بین کشاورزان و استفاده صحیح کشاورزان از این کودها، پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار، ۴ و نیم تن گندم برداشت داشته باشیم که بازهم نسبت به سال گذشته افزایش تولید خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان پیش‌بینی کرد: ۷۰ هزار تن گندم از سطح اراضی زیرکشت استان برداشت کنیم و ۱۲ مرکز خرید تضمینی پیش‌بینی شده برای خرید گندم نیز این محصول را از کشاورزان هرمزگانی خریداری کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از