حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

معرفی منطقه‌ای بکر در شرق هرمزگان؛

«رودان» بهشت جنوب است

«رودان» بهشت جنوب است

شهرستان رودان به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، درختان سر به فلک کشیده و وجود رودخانه های فراوان به بهشت جنوب ایران شهرت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ به نقل از ایسنا؛  هرساله گردشگران زیادی از شهرهای مختلف کشور به منظور استفاده از فضاهای گردشگری و مذهبی وارد شهرستان رودان می‌شوند.

شهرستان رودان از شهرهای قدیمی و تاریخی جنوب کشور می‌باشد که وجود سنگ نبشته‌های میخی و تصویری در منطقه باد افشان رودان حاکی از تمدن دیر پای رودان است که طبق نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به عصر ایلامی و آشوری می‌رسد.

 

 

 وجود زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد از فرزندان امام موسی کاظم‌(ع) نیز از دیگر عواملی است که گردشگران زیادی را به این شهرستان جذب می‌کند.

مشخصات جغرافیایی

این شهرستان با دارا بودن سرسبزی خاص خود به دلیل وجود درختان سرسبز و مناطق مستعدد کشاورزی در سطح منطقه و وجود رودخانه‌های فراوان و همچنین آب و هوای مناسب به بهشت جنوب شهرت یافته که با دارا بودن این ویژگی‌ها در ایام و فصول مختلف سال پذیرای گردشگرانی از سراسر کشورمان قرار می‌گیرد.

شهرستان رودان با مساحتی حدود ۳۰۴۴.۵ کیلومترمربع، در فاصله ۸۵ کیلومتری بندرعباس قراردارد. شهر رودان مرکز این شهرستان در ۲۷ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۷ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی واقع شده‌ و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۹۰ متر است.

شهرستان رودان از شمال به حاجی‌آباد، از شمال شرقی به فاریاب(گلاشکرد)، از شرق به کهنوج و منوجان، از جنوب شرقی و جنوب به میناب و از غرب به بندرعباس محدود می‌شود.

 

«رودان» بهشت جنوب است

رودان در قدیم به نام «رودکان» معروف بوده و وجه تسمیه آن، وجود رودخانه‌های متعدد و پرآب است. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد.

 

براساس آمارسال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۴ هزار و ۵۲۲ نفراست و شهر رودان با ۳۶ هزار و ۱۲۱ نفر جمعیت پس از بندرعباس و میناب سومین شهر پر جمعیت استان است.

 

قدمت

 

وجود سنگ نوشته‌های میخی و تصویری در منطقه باد افشان رودان حاکی از تمدن دیر پای رودان است که طبق نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به عصر ایلامی و آشوری می‌رسد.

 

قبل از روی کار آمدن پادشاهان ساسانی سدی طبیعی و نسبتا مرتفع در محلی که اکنون تبرکن گفته می‌شود وجود داشته دکه آب رودخانه پس از پر شدن کامل از بالا سرازیر شده و به دشت ارموز می‌رود. این سد در زمان ساسانیان به دست مهندسین و کارگران در زمان هرمز پادشاه ساسانی خراب شده است. جلگه‌ای که بعدها بنا شده به نام هرمز مشهور بوده است.

 

قبرهای قدیمی و خانه‌های سنگی در اطراف کوهها نشانه‌ای از زندگی دور از مرکز بوده است. همچنین کشف آثار ارزشمندی از جمله جمجمه‌ای جراحی شده در سه هزار سال قبل از میلاد در منطقه‌ای به نام تم مارو نشان از قدمت دیرپای منطقه رودان دارد.

 

جاذبه های گردشگری رودان

 

سنگ نوشته های بادافشان در منطقه‌ای به همین نام در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال رودان، روی سنگ‌های ستبر کلماتی به خط میخی و نقاشی‌هایی بدیع وجود دارد که قدمت آنها به دوران ایلامی و آشوری می‌رسد.

 

قلعه کمیز در فاصله ۱۲ کیلومتری شرق رودان، قلعه‌ای که نشان هویت و پایمردی مردم این سامان است، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در قدیم چون اغلب نقاط رودان را آب فرا گرفته بوده، مردم در این قلعه مستحکم سکونت داشته‌اند. تُم مارو درنزدیکی قلعه کمیز، تپه‌ای به نام تم مارو وجود دارد که درگذشته محل دفن مردگان واشیای گران قیمت بوده‌است.

 

در این مکان آثار ارزشمندی از جمله جمجمه‌ای جراحی شده در سه هزار سال قبل از میلاد به دست آمده ‌است. گفته می‌شود در نام این تپه از مار استفاده شده تا مردم جرات نزدیک شدن به آنجا را نداشته باشند. قلعه دختران این قلعه در فاصله پنج کیلومتری شمال رودان و در منتهی الیه جنوبی کوه گُرُم قرار دارد که در حال حاضر به ویرانه‌ای تبدیل شده است.

 

 وجود سنگرهای سنگی متعدد در اطراف قلعه و غاری در پایین آن، حکایت از دقت و توجه خاص ساکنان قلعه به امنیت پناهگاهشان دارد. پل رودخانه آبنما پل رودخانه آبنما پلی ساخته دست بشر امروزی و رودخانه زلالی که از زیر آن جاری است، این مکان در هفت کیلومتری شمال شرق شهر رودان واقع است.

 

زیارتگاه امامزاده سلطان محمد براساس اسناد تاریخی نسب شریف امامزاده سیدسلطان محمد، به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد. بقعه این امامزاده در روستای زیارت پیرچوگان در فاصله ۴۵ کیلومتری رودان قرار دارد.

 

وجود زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد در روستایی به همین نام باعث شد که این روستا در سال ۱۳۹۱ به عنوان یکی از ۱۰ منطقه نمونه گردشگری در کشور انتخاب شود. کوه زندان مکان بسیار صعب‌العبوری است که گویا در قدیم مخصوص زندانیان سیاسی بوده است.

 

انتهای خبر/

«رودان» بهشت جنوب است
«رودان» بهشت جنوب است

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از