
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ باوجود تبلیغات گسترده و مانورهای رسانهای در فضای مجازی پیرامون «نهضت مدرسهسازی» در استان هرمزگان، متأسفانه شهرستان جاسک همچنان از ثمرات این طرح محروم مانده و وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی در این منطقه ادامه دارد.
دانشآموزان جاسک هنوز در مدارسی فرسوده، ناایمن و عمدتاً دو شیفته تحصیل میکنند و وجود شش مدرسه چرخشی در سطح شهر که به دلیل کمبود فضا بین چند مدرسه در گردش هستند، موجب نگرانی جدی اولیا و دانشآموزان شده و این مسئله تنها جلوهای از مشکلات ساختاری آموزش در این شهرستان است که سالهاست نادیده گرفته شده است.
اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، بهعنوان متولی ساخت فضاهای آموزشی، در سالهای اخیر حضور چشمگیری در شرق استان، بهویژه شهرستانهای جاسک و بشاگرد نداشته است و نه در حوزه ساخت مدارس جدید و نه در زمینه تجهیز مدارس موجود، اقدام قابلتوجهی مشاهده نمیشود و پروژههای وعدهدادهشده یا به سرانجام نرسیدهاند یا سالها در مراحل ابتدایی متوقف ماندهاند.
این در حالی است که تحقق عدالت آموزشی، یکی از اهداف اصلی وزارت آموزش و پرورش و همچنین تأکیدات مکرر مسئولان بلندپایه نظام بوده است و بااینوجود، تجربه تلخ دانشآموزان شرق هرمزگان نشان میدهد که فاصلهای عمیق میان شعارها و واقعیتهای میدانی وجود دارد.
نبود زیرساختهای مناسب آموزشی نهتنها کیفیت آموزش را بهشدت کاهش داده، بلکه انگیزه تحصیلی دانشآموزان را نیز تضعیف کرده و برخی خانوادهها ناچار شدهاند فرزندان خود را برای تحصیل به مناطق دیگر بفرستند که این نیز به مشکلات اقتصادی و ترک تحصیل دامن زده است.
کلنگزنیهای نمادین، بدون پیگیری و بیثمر، تنها اعتماد عمومی نسبت به برنامههای توسعهای را از بین بردهاند و انتظار میرود مسئولان استانی و کشوری با نگاهی واقعبینانه و مسئولانه، نهضت مدرسهسازی را از سطح شعار خارج کرده و در عمل به مناطق محرومی چون جاسک و بشاگرد توجهی شایسته نشان دهند و اگر این کمتوجهی ادامه یابد، تبعات اجتماعی و فرهنگی آن در آینده، سنگین و غیرقابلجبران خواهد بود
بهعنوانمثال در ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرستانی کلنگ یک واحد آموزشی دوازده کلاسه در شهر جاسک به زمین زده شد که در مدت دوازده ماه ساخته و به بهرهبرداری برسد؛ ولی متأسفانه بعد از گذشت هشت ماه تاکنون حتی عملیات اجرایی این مدرسه شروع نشده که این گونه برخورد با ساخت فضاهای آموزشی در جاسک برای مردم عادی است.
البته در غیاب جدی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان خیرین در مدرسهسازی برای روستاهای جاسک پایکار آمدند و خدمات بسیاری در این شهرستان ماندگار کردند.
ساخت فضاهای بزرگ آموزشی در شهر جاسک از دهه ۹۰ تاکنون هیچ فضای آموزشی ساخته نشده که در مقابل هجوم جمعیتهای مهاجر به شهر جاسک و تأسیس محلات جدید مثل مسکن مهر کمبود جدی فضای آموزشی در شهر جاسک احساس میشود که باید فضای جدید ساخته شود.
انتهای خبر/