حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

هرمز گزارش می‌دهد؛

خانواده باشکوه مستلزم تحقق فرزندآوری

خانواده باشکوه مستلزم تحقق فرزندآوری

مشوق‌های دولت برای جوانی جمعیت و فرزندآوری هم تا حدودی به اقتصاد خانواده کمک می‌کند ولی باید طرز نگاه به زندگیمان را بهتر کنیم، توقع زیادی نداشته باشیم و زندگی را ساده اما باصفا بگذرانیم.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ به دلایل شرایط اقتصادی، اغلب جوانان پس از تشکیل زندگی مشترک، ترجیح می‌دهند فرزندآوری را به تعویق بیندازند، بارها، زوجین جوان در اظهارات‌شان می‌گویند «مادامی که تغییرات مثبتی در روند زندگی مان ایجاد نشود، اقدامات لازم برای فرزندآوری اشتباه محض است»، درحالی که خالق هستی، روزی‌دهنده است.

فرزندآوری نه تنها جزو لاینفک در زندگی بشریت تلقی می‌شود بلکه سطح کیفی نشاط اجتماعی و امیدآفرینی را در پیرامون جامعه ارتقاء می‌دهد.

نگرش‌های متعددی در ارتباط با موضوع فرزندآوری وجود دارد، در ادوار گذشته، بزرگان ما این عقیده را داشتند که فرزندآوری نعمت الهی است با افزایش تعداد فرزندان یک خانواده، آثار و برکات آن در محیط امن خانه به وضوح نمایان می‌شود.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، اغلب خانواده‌ها نه تنها اشتیاقی به فرزندآوری ندارند بلکه حیوانات را به عنوان یک همدم، درون خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند.  

فرزندآوری با جوانی جمعیت ارتباط مستقیم دارد، در همین رابطه، گزارشی تهیه شده که از منظر شما می‌گذرد.

 

خانواده باشکوه مستلزم تحقق فرزندآوری

 

فرزندان سرمایه زندگی والدین هستند 

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همیشه برای اینکه بدانیم کاری را درست انجام می‌دهیم یا خیر، باید مسیر حرکت دشمن را رصد کنیم، مسیری که دشمن در صدد تخریب آن برآمده و در مقابلش می‌ایستد بدون شک می‌تواند مسیر صحیح ما باشد.

وی افزود: طرح فرزندآوری در جمهوری اسلامی ایران تدوین شد که بعدها مقام معظم رهبری به عنوان رهبر جامعه، آن طرح را مطرح و از مردم عذرخواهی کردند، اگرچه ایشان در خصوص طرح یادشده، تقصیری نداشتند و دولت‌ها کار را به پیش برده بودند، اما معظم له به میدان آمدند تا این طرح، اجرا شود، لذا دشمن موضع گرفت و از همان روز تاکنون تمام تلاشش را می‌کند تا امر مهم و ضروری فرزندآوری محقق نشود.

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان هرمزگان تصریح‌ کرد: از آنجایی که پدر و مادر، یک روزی به سن پیری می‌رسند، فرزندان سرمایه زندگی شخصی والدین هستند، هرچه سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذار می‌شود، لذا والدین با داشتن فرزندان بیشتر، در زندگی شخصی خود، سرمایه‌گذاری افزون‌تری انجام داده‌اند که در ایام پیری، سود بیشتری از این سرمایه‌گذاری، نصیب‌شان می‌شود.

حقانی بیان داشت: عقل سلیم این را می‌گوید که به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که دچار ضرر و زبان نشوید، لذا والدین با یک یا دو فرزند نمی‌توانند آینده پیری خود را تضمین کنند که فرزندان در این سنین، کمک حال پدر و مادر خود باشند، زیرا در دنیای آینده هیچ چیز قابل تشخیص نبوده و معلوم نیست این سرمایه‌گذاری به چه نتیجه‌ای منتج شود.

وی ادامه داد: طبیعتاً انسان باید پیش‌بینی این را بکند که در زندگی شخصی خود، در امورات زندگی و حتی سنین کهنسالی، همدلی و همراهی در خانواده‌های با جمعیت بالا به مراتب بیشتر و بهتر از خانواده‌های کم جمعیت است، خانواده‌های پرجمعیت در زمان بحران و چالش، به یاری یکدیگر می‌شتابند و در حل مشکلات، یاریگر همدیگر هستند، لذا هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد حل مشکلات راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان هرمزگان همچنین گفت: در خانواده‌های ایرانی، شخص «بزرگ خاندان» از جایگاه مهمی برخوردار است و به عنوان یک محور محسوب می‌شوند که خانواده‌ها را گرد هم می‌آورد و در برخی اتفاقات اقتصادی با یکدیگر همراه شده و کار را به پیش می‌برند.

 

جوانی به معنای استعداد است

 

وی بیان کرد: فرزندان در زندگی اجتماعی نیز به  عنوان یک سرمایه بشمار می‌رود، جوانی به معنای استعداد است، وقتی در جامعه‌ای استعداد ارتقاء یابد، آن جامعه در سطح کلا، بیشتر رشد و نمو خواهد کرد.

حقانی افزود: دشمن که به این موضوع مهم (نقش جوانان در پویایی و رشد و نمو جامعه) آگاه است بر آن شده تا به هر نحو ممکن، از تحقق جوانی جمعیت جلوگیری کند لذا فضای موجود که در راستای عملیاتی شدن طرح جوانی جمعیت ایجاد شده را تخریب می‌کند تا میل و رغبت خانواده‌ها برای امر مهم فرزندآوری را کاهش و از بین ببرد

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان هرمزگان اضافه کرد: پس نتیجه می‌گیریم که ما در مسیر صحیح برای تبیین اهمیت و نقش جوانان در پیشرفت جامعه و تشویق مردم به فرزندآوری، قدم نهاده‌ایم.

وی گفت: دشمن بر روی موضوع رزق و روزی و مشکلات اقتصادی مانور می‌دهد، در صورتی که خانواده‌های پرجمعیت، با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجهند، بر عکس در برخی خانواده‌ها که از رفاه بیشتری برخوردارند، میل به فرزندآوری کاهش یافته است و این نشانه تبلیغ دشمن در راستای عدم تحقق جوانی جمعیت است و به اهداف شوم خود که همان پیری جمعیت کشورمان است، می‌اندیشد و روی آن تمرکز کرده است.

حقانی تأکید کرد: در چنین شرایطی، همگان باید تلاش کنیم این نوع حرف و کلام را منتقل کنیم که فرزندان سرمایه زندگی شخصی و اجتماعی والدین هستند، اگرچه در زندگی والدین، مشکلات اقتصادی وجود دارد اما به دلیل وجود همین مشکلات، می‌بایست فرزندان بیشتری داشته باشند تا آینده، بیشتر، شیرینی سرمایه‌گذاری سودآور خود را بچشند و در حل مسائل، شاهد همراهی و همکاری بیشتر بین اعضای خانواده خود باشند و قایل باشیم که رازق، خداست. 

خانواده باشکوه مستلزم تحقق فرزندآوری

معتقدم روزی فرزندانم دست خداست حلیمه قنبری، بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص اهمیت فرزندآوری در روایات اسلامی گفت: تاکید در آیات قرآن، احادیث و روایات اسلامی، بر اهمیت فرزندآوری بیانگر ان است که جمعیت؛ از پایه‌های اصلی تولید ثروت، پیشرفت و قدرتمندی هر خانواده و جامعه‌ است. وی در ادامه با اشاره به اهمیت فوق العاده فرزند در خانواده ایرانی افزود: یکی از جنبه‌های مهم زندگی برخی از افراد؛ تشکیل خانواده و فرزندآوری است، تا جایی که در روایات اسلامی و سبک زندگی ایرانی، فرزند، عامل اقتدار و بازوی توانایِ والدین در شرایط سخت زندگی‌شان محسوب می‌شود. این بانوی فعال فرهنگی استان هرمزگان، در پاسخ به این سئوال که بین شما و همسرتان کدام یک از بیشتر مشتاق بودید برای داشتن فرزند به تعداد بالا؟ بیان کرد: امر مهم فرزندآوری با مشورت همدیگر صورت پذیرفته و هر دو، مشتاق به برخورداری از این نعمت الهی بودیم. قنبری به فاصله سنی فرزندانش اشاره وتشریح کرد: فاصله دو سال و سه سال (بچه دوم که فاصله سه سال بود سقط شد)، در سال ۱۳۸۳ ازدواج کردیم، اولین فرزندمان در سال ۱۳۸۵ متولد شد. فرزندانم به ترتیب در سال اول ۱۳۸۵ و دوم ۱۳۸۹ (سقط) و سوم ۱۳۹۳ و چهارم ۱۳۹۴ و پنجم ۱۳۹۷)  وی با اشاره به اینکه خواهران و برادرم هم مثل خودم علاقه به فرزندآوری دارند، گفت: یکی از خواهرانم چهار فرزند و دیگریسه فرزند دارد، همچنین برادرم هم پدر سه فرزند است. بانوی فعال اجتماعی استان هرمزگان به وضعیت اقتصادی زندگیشان اشاره کرد و افزود: شغل همسرم کارگری است و هر دو معتقدیم که رزق و روزی فرزند را خداوند تامین می کند. ولی با حقوق همسرم تنها می توانیم مخارج خوراکی را تامین کنیم و از آنجایی که به بانک بدهی داریم برای تامین پوشاک، زیاد هزینه نمی کنیم،با این حال خدا را شاکریم که پنج فرزند را به ما عطا کرده است. قنبری در ادامه سخنان خود به رابطه اش با فرزندانش اشاره کرد و بیان داشت: رابطه خیلی خوبی با فرزندانم دارم وتمام وقتم با بچه هایم می گذرانم، ولی درحال حاضر، با توجه به اجرای طرح نور، شب ها در ماموریت گشت هستم و بچه ها با بنده پای کار هستند.  وی گفت: معتقدم تولد فرزند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات پیش روی خانواده‌ها دارد، به نظر بنده، مشوق‌های دولت برای جوانی جمعیت و فرزندآوری هم تا حدودی به اقتصاد خانواده کمک می‌کند ولی به این طرح دولت اکتفا نکنیم، می‌بایست طرز نگاه به زندگیمان را بهتر کنیم یعنی توقع زیادی نداشته باشیم و ساده زندگی کنیم.

خانواده باشکوه مستلزم تحقق فرزندآوری

سازمان‌ها و نهادها گام‌های مهمی در راستای جوانی جمعیت بردارند 

 

نرجس بیگلری‌پناه، حفظ جوانی جمعیت کشور، ابزار قدرت جامعه دانست و گفت: تشکیل کانال جمعیت و جغرافیا در استان هرمزگان یکی از راهکارهای تحقق جوانی جمعیت است، در این کانال می‌توان از پایان‌نامه‌های دانشجویی بهره برد.

 

وی افزود: رسانه‌های اجتماعی یک نیروی توانمند و کارآمد است، اما امروزه بر روی این رسانه‌ها، نظارت چندانی نیست لذا مادری که اغلب وقت خود را در این رسانه‌ها می‌گذراند آسیب‌پذیر است و جایگاه مادری خود را متزلزل می‌کند.

 رسانه‌ها نقش مهمی خود را در تبیین جوانی جمعیت ایفا کنند

مسئول امور بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان پناه تأکید کرد: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تبیین جوانی جمعیت دارند، صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی، در جامعه امروزی تنهاست، دولت به کمک این رسانه ملی بیاید.

 

بیگلری‌پناه پیشنهاد داد: مسئولان رسانه‌های اجتماعی استان هرمزگان می‌توانند با تولید محتوای مکتوب از قبیل مقاله و یادداشت، مردم را به سمت و سوی فرزندآوری تشویق کنند.

 

مسئول امور بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان همچنین تأکید کرد: سازمان‌ها و ادارات باید گام‌های مؤثری در راستای نجات کشورمان از پیری جمعیت بردارند.

 

بیگلری‌پناه افزود: رسانه ملی صدا و سیما می‌بایست به معرفی مادران موفق در عرصه‌های مختلف اقدام کند، چون این مورد می‌تواند نقش مهمی در تشویق مادران به فرزندآوری ایفا کند.

 

وی با تأکید بر اینکه افکار عمومی، خطر پیری جمعیت را درک نکرده‌اند، تصریح کرد: دولت هم باید مسایل پیش‌روی خانواده‌ها را حل و فصل کند.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از