حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/06/11 | 2024/09/01

Logo

نبود «گذشت» در جامعه سبب آسیب‌های اجتماعی می‌شود
امام‌جمعه بخش احمدی:

نبود «گذشت» در جامعه سبب آسیب‌های اجتماعی می‌شود

امام‌جمعه بخش احمدی گفت: برخی از گرفتاری‌ها و آسیب‌های درون خانواده و جامعه امروزی منشأ آن فراموشی گذشت در زندگی است.

حجت‌الاسلام فتح‌الله بهزادی امام‌جمعه بخش احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، اظهار کرد: یکی از صفات که انسان در همه امور زندگی خود می‌تواند جاری کند گذشت است که مورد تأکید اسلام نیز است.

وی با بیان اینکه واژه گذشت ۳۴ مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است، افزود: در سوره زمر آیه ۵۳ آمده است که «قُلْ يَا عِبَادِی الَّذِين أَسْرَفُوا عَلَىٰیأَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ/ بگو: ای بندگان من که (با ارتکاب گناه) بر خود زیاده‌روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می‌آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.» 

امام‌جمعه احمدی با توضیح اینکه خداوند بسیار بخشنده و مهربان است، بیان کرد: اگر این صفت ما در زندگی جاری کنیم و خود را متصف به صفت الهی بگردانیم شاهد دنیای عاری از خشم، لجاجت و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دور خواهیم بود.

بهزادی اضافه کرد: دو واژه «وَلْيَعْفُوا عفو کنید» و «وَلْيَصْفَحُوا و از مجازات درگذرید» در سوره نور به انسان یادآوری می‌کند که نه‌تنها گذشت کنید؛ بلکه تا می‌توانید آن عمل اشتباه و خطا را از ذهن خود پاک کنید تا سبب شرمندگی شخص نشود.

وی همچنین ادامه داد: امیر المومنین علیه‌السلام عفو را تاج و زینت خوبی‌ها می‌داند و چشم‌پوشی از لغزش‌های دیگران را عملی دارای ارزش و ماندگاری می‌داند چنانچه در روز قیامت عده‌ای بدون حساب و کتاب به بهشت می‌روند و از آنان پرسیده می‌شود از چه روی وارد بهشت شدید و می‌گویند ما در دنیا اهل گذشت بودیم.

کارشناس دینی ابزار داشت: باز در جای امیر المومنین علیه‌السلام می‌فرماید دو عمل است که پاداش آن را فقط خدا می‌داند و آن یکی عفو و گذشت و دیگری عدل است که پاداش اهل گذشت فقط خداوند می‌داند.

بهزادی یادآور شد: غفلت از اینکه انسان در جریان زندگی خود خطا و لغزش ندارد فکر نابجا است و در جاهای دارد که پیامبران الهی نیز ترک اولی دارند؛ مانند حضرت آدم که نزدیک درخت ممنوعه شد یا حضرت یونس که بر امت خود صبر نکرد.

وی اظهار کرد: صفت عفو و گذشت نزد خداوند محبوب و ثواب بی‌اندازه است که وقتی پیامبر اسلام (ص) به پیامبری مبعوث شد سه دستور به آن حضرت داده شد که یکی از آن دستور به بخشش از ظلم بود که در تاریخ آمده است که حتی قاتل عموی خود را بخشید.

امام‌جمعه بخش احمدی گفت: هر کس بر اساس ظلمی که به انسان رواداشت و عذرخواهی کرد از او گذشت کنید و این صفت را در زندگی خود جاری کنید که در جامعه امروزی ما که گرفتار برخی از معضلات شده است به‌خاطر فراموشی بخش است و حتی در برخی از پرونده‌های قضایی اگر صفت گذشت روی دهد آمار طلاق‌ها و جرم و جنایات کاهش می‌یابد.

بهزادی با سفارش به خانواده‌ها توصیه کرد: این گذشت را در درون خانواده نیز جریان داشته باشد و خواهر و بردار و زن و مرد خطاهای که باعث ظلم شده را بدون منت ببخشید تا زندگی برای شما بدون کینه و عدوات و دوری از همدیگر جاری و ساری شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از