حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

یادداشت؛

لزوم رعایت اخلاق و دین در تشکیل خانواده

لزوم رعایت اخلاق و دین در تشکیل خانواده

رعایت‌ نکردن اخلاق و دین در تشکیل خانواده و معیارهای غلط حسب‌ونسب و طبقه بالا پائین فساد انگیز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی کارشناس مذهبی استان هرمزگان در یادداشتی با موضوع ازدواج و تشکیل خانواده و جوانی جمعیت نوشت: یکی از گناهان بزرگ بدگمانی، و آن بدگمانی به ذات هستی است، کسانی که دچار این خصلت زشت هستند، از ازدواج و تشکیل خانواده که خودش باعث زیادی رزق‌وروزی می‌شود دوری می‌کنند و احیاناً دچار گناهان دیگر هم می‌شوند.

یکی از صفات افعالی خداوند رزاقیت است گویا آن را فراموش کرده‌اند رسول‌ مکرم اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم فرموده: مَن تَرَکَ التَّزوِیجَ مَخُافَهًَ العَیلَهًِ فَقَد اَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللهِ عَزَّوَجَلَّ کسی که ازدواج و تشکی خانواده را به ترس از هزینه‌ها او عیالمندی ترک می‌کند بداند که گمان بد به خداوند برده است،یعنی رزاقیت خدا را فراموش کرده است،در حالی که ازدواج باعث زیادی رزق‌وروزی می‌شود.

 چیزی دیگری در ازدواج شرط است همتا، هم‌کفو و هم‌شأن بودن در آموزه‌های ینی و معنوی است، البته اشتباه نشود همتای در مال و ثروت نیست؛ بلکه همتای در دین است؛ یعنی سطح فرهنگ و آموزه های طرفین باهم تطابق داشته باشد، اگر به آسیب‌ های خانواده و طلاق‌ها دقت و تأمل بشود بسیار آنها علتش عدم هم کفو بودن زن و شوهر است که بعضاً منجر به طلاق می‌شود و اگر احیاناً به طلاق کشیده نشود هیچ‌گونه محبت و علاقه و عشق و احساسات وجود ندارد زیر یک سقف هستند گویا که نیستند.

در احکام فقهی راجع به شناخت طرفین از تمام جهات روحی و دینی و سلامت جسمی، و بلوغ عقلی تأکید شده است، ولی در اوایل خواستگاری دو طرف گرم هستند به آن جهات دقت نمی‌کنند که بعداً دچار مشکلات می‌شوند، رسول مکرم اسلام (ص) فرمود: «اِذُا جَاءَکُم مَن تَر ضَونَ خُلقَهُ وَدِینُهُ فَزَوِّجُوهُ،قُلتُ یَا رسول‌الله فَاِن کُانُ دَ نِیًا فِی نَسُبِهِ ؟ قالَ. (حضرت بعد از بیان جمله اول) فرمود: اِلّا تَفعَلُوهُ تَکُن فِتنَهًُ فِی الاَرضِ وَفُسَادُُ کُبِیرُُهرگاه کسی برای خواستگاری در منزل شما آمد و شما هم اخلاق رفتار او و دین وایمان او را می‌پسندید پس برای اوزن دهید (او را به تزویج در آورید و قبول کنید) راوی می‌گوید عرض کردم ای رسول خدا اگرچه طرف در نسب دنی و پست باشد؟ حضرت بعد از بیان فراز اول فرمو: اگر این کار نکنید این خودش فتنه در زمین و فساد بزرگ است،چرا ؟ برای این مانع خیر شده و از حلال الهی جلوگیری کرده‌اید و محور زندگی حسب‌ونسبت قرار داده‌اید اسلام آمده این فساد طبقاتی را از بین ببرد.

رعایت‌ نکردن اخلاق و دین در تشکیل خانواده، و معیارهای غلط حسب‌ونسب و طبقه بالا پائین خودش فسادانگیز است.

 ازدواج و انتخاب همسر شایسته و صالح و شریک زندگی امانت‌دار در منابع دینی و تعالیم ارزشمند اسلام از زن و همسر تعبیر به گردن‌بند شده است يک مرد باید دقت کند که چه چیزی را به‌عنوان گردن‌بند انتخاب می‌کند،امام صادق علیه‌السلام درباره جایگاه مرتفع و متعالی همسر در زندگی مشترک فرموده:((اِنَّمَاالمَراءَهًُ قَلَا دَهًُُ فَانظُر اِلَی تُقَلَّدُهُ))۱، همانا زن و همسر گردن‌بند است پس نگاه کن در زندگی مشترک چه چیزی را به گردن خود می‌اندازی، سؤال این است که چرا از زن و همسر تعبیر به گردن‌بند شده است؟ پاسخی که می‌شود داد این که خداوند جمیل است و جمال و زیبای را دوست دارد.

 همسر صالح مظهر تجلی خدا وسیله تقرّب به پروردگار است و گردن‌بند هم یک نوع زیبای است که در جای حساس بدن انسان نصب می‌شود،وتا به انسان دیگر برمی‌خورد، اولین نگاهش به گردن‌بند می‌افتد و به او نگاه می‌کند، و در زندگی‌های مشرک هم نگاه دیگران به امانت‌داری،و شایستگی، و تر بیتی و حفظ اسرار زندگی آنان است و به تربیت بوته گل‌های زندگی و (قُرَّهًُ الاعیُن) زوجین است و الگو بودن آنان است. اگر چنین بود،پیداست که انتخاب گردن‌بند دقیق بوده استکه باعث آرامش روحی و روانی همسر و فرزندان و آسایش جسمی آنان می‌باشد و تجلی زینت و زیبای و چنین همسر اولین جمال جمیل خداوند است.

 منابع: ۱ وسائل‌الشیعه، ج۲۰،ص ۴۸ و مهارت های زندگی، س، م، ه

منابع:۱ اول کافی ج۵، ۳۳۰، ۲ وسائل‌الشیعه، ج۲۰،۷۸، س،م، ه

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از