خبر های امروز : 0
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
صادرات بیش از ۶۰ هزار تن فرآورده‌های شیلات
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: بیش از ۶۰ هزار تن فرآورده‌های شیلاتی را در سال ۱۴۰۲، به ۱۹ کشور دنیا صادر کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، مصطفی فخرآبادی صبح امروز در دیدار با فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین امنیت غذایی کشور گفت: مجموعه دامپزشکی می‌تواند با به حداقل رساندن تلفات و افت تولید ناشی از بیماریهای دام، طیور، زنبور عسل و آبزیان کشور، کمک بزرگی به تولید و تولیدکنندگان و همچنین بحث فراهمی امنیت غذایی کشور انجام دهد.

وی با اشاره به نقش ۲۵ الی ۳٠ درصدی دامپزشکی در تامین امنیت غذایی، افزود: با توجه به سازمان‌های بین‌المللی، قطعا اگر بحث خدمات بهداشتی مستمر باشد می‌تواند باعث ایجاد رشد تولید شود.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان تصریح کرد: با بررسی برنامه هفتم توسعه نیز در می‌یابیم که از بحث بخش محور به سمت موضوع محور سوق پیدا کرده است، همچنین در حوزه امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه، ۲۶ دستگاه در این حوزه مطرح می‌شود.

فخرآبادی ادامه داد: بر اساس تعریفی که برای امنیت غذایی بیان شده است از چهار رکن؛ فراهمی غذا، دسترسی به غذا، مصرف و سلامت غذا و ثبات و پایداری عنوان شده که خود می‌تواند بیانگر جایگاه بالای دامپزشکی باشد.

وی سپس به رزمایش‌های جهادی در سال گذشته اشاره و بیان داشت: این رزمایش‌ها با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی سپاه امام سجاد(ع) استان در دورترین نقاط استان حتی در جزیره بوموسی برگزار و خدمات دامپزشکی به دامداران ارائه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان ابراز داشت: در چهاردهم مهر ماه سال گذشته، در نقاط مختلفی از استان با همکاری گروه‌های جهادی و پرسنل این اداره در مرکز استان، از ابتدای صبح شروع به فعالیت کرده و خدمات دامپزشکی را به جامعه هدف ارائه دادند و تا شبانگاه نیز در کشتارگاه‌ها این فعالیت‌ها ادامه داشت، همچنین در خصوص مقوله نظارت بهداشتی در حال انجام است و نتیجه این فعالیت‌ها این است که از هدر رفت غذا جلوگیری می‌شود و مهر تاییدی بر سلامت غذا زده خواهد شد.

فخرآبادی گفت: در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، ناظرین شرعی فعال هستند که در کنار همکاران فنی موضوع حلیت را بر اساس قوانینی که وجود دارد مباحث ذبح و صید شرعی را انجام می‌دهند همچنین دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل مستقر می‌باشد.

وی اضافه کرد: یکی از رسالت‌های دامپزشکی صیانت از سرمایه‌های دامی کشور به خصوص به حداقل رساندن بیماری‌هایی است که آندیمیک کشور است و جلوگیری از ورود بیماری‌های اگزوتیک که می‌تواند از خارج از کشور مرزهای کشور ما را تهدید کند زیرا در موقعیت جغرافیایی قرار گرفتیم که با خیلی از کشورهای هم مرز هستیم که عوامل بیماری زا نیز می‌تواند از همین مرزها وارد کشور شود

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان افزود: سال گذشته بیماری تب برفکی سویه سطح دو در کشور عمان بحرین و کشورهای همجوار خودمان شیوع پیدا کرده بود قطعاً این خطر وجود داشت که این سویه وارد کشورمان شود با توجه به اینکه در واکسیناسیون انجام شده از سویه‌های در گردش کشور برای ساخت واکسن استفاده می‌کنیم قطعاً این ایمنیت وجود نداشت.

فخرآبادی ادامه داد: با توجه به رصد و پایش انجام‌شده توسط سازمان دامپزشکی، تلفات ناشی از این سویه جدید می‌توانست خیلی زیاد باشد و تهدیدی برای کشور ما محسوب شود لذا جایگاه مجموعه دامپزشکی استان هرمزگان هم می‌بایست به عنوان یک مرزبان هوشیار نقش خود را به خوبی ایفا می‌کرد لذا در قالب اردوها و رزمایش‌های جهادی، حداکثر واکسیناسیون تب برفکی صورت گرفت و پوشش و ایمنیت در جمعیت دامی ایجاد شد.

وی سپس به آنفولانزا حاد پرندگان اشاره و تصریح کرد: این نیز یکی از مواردی بود که کشور ما را تهدید می‌کرد اما با تشخیص به موقع، کنترل کانون بیماری، آمادگی لازم توسط مجموعه دامپزشکی در شهرستان‌ها این بیماری کنترل شد. 

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان تصریح کرد: با توجه به برخورداری استان هرمزگان از بیش از یک هزار کیلومتر مرز آبی و مهاجرت پرندگان مهاجر از سایر نقاط کشورها مخصوصاً کشورهای اروپایی که گزارش بیماری از آن ارائه شده بود زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شد.

فخرآبادی ادامه داد: در زمستان شاهد حضور پرندگان در استان هرمزگان بوده و هستیم و این همجواری رودخانه‌های فصلی و سواحل کشورمان، می‌تواند مخاطراتی برای کشور داشته باشد لذا همکاران فعال در دامپزشکی استان، با انجام پایش، مراقبت و همچنین همکاری با محیط زیست در بازدید از زیستگاه حیات، در صورت مشاهده تلفات، به موقع نمونه‌برداری صورت می‌گیرد.

وی سپس به نقش دامپزشکی در توسعه صادرات به عنوان یک مرجع بین المللی اشاره کرد و گفت درست است که دستگاه‌های تولید کننده نقش مهمی را در این عرصه بر عهده دارند اما تمام کشورها در حوزه امنیت و سلامت غذایی تقاضا دارند که توسط دامپزشکی مهر تایید به محصولاتی را که منشا دامی دارند زده شود و همچنین دامپزشکی از ابتدای زنجیره تولید باید حضور داشته باشد، به خصوص در کشورهایی که الزاماتی دارند که دامپزشکی بر اساس آنها باید محصولاتی را پرورش دهد و سپس برای آن صادر کند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: ما تمام این پروسه تولید در قالب یک زنجیره تولید می‌بینیم، از زمان تکثیر، پرورش، فراوری و صادرات در حوزه دامپزشکی است و مراجع بین المللی خواهان تائید محصولات از سوی دامپزشکی می باشد، لذا در همین قالب در سال ۱۴۰۲، بیش از ۶۰ هزار تن فرآورده‌های شیلات را به ۱۹ کشور دنیا صادر کردیم.

فخرآبادی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: سازمان دامپزشکی در سال ۱۴۰۳، به پاس قدردانی از تلاش‌های کارکنان، ۱۰۰ سالگی خود را گرامی می‌دارد. 

سپس در ادامه این دیدار، سردار اباذر سالاری، ضمن تقدیر از رشادت‌های دلاورمردان در هشت سال دفاع مقدس و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، خاطراتی از شهید آرمات، از شهدای دفاع مقدس استان هرمزگان بیان کرد.

انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ