حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

در گفتگو با هنرمند هرمزی مطرح شد؛

از راه‌اندازی کوچه‌گالری تا اشتغال‌آفرینی برای 5 نفر

از راه‌اندازی کوچه‌گالری تا اشتغال‌آفرینی برای 5 نفر

نقاش و مجسمه‌ساز هرمزی گفت: من بیشتر از فرهنگ بومی هرمزگان و جزیره هرمز برای خلق اثر هنری استفاده می‌کنم و هدف از این کار ضبط فرهنگ و باورها، انتقال به نسل جدید و معرفی به گردشگران است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی هرمز؛ هنرهای تجسمی بسیار گسترده است و در نوازش حس بینایی نقش زیادی دارد در واقع هنرهای تجسمی به هنرهایی اطلاق می‌شود که با حس بینایی افراد ارتباط دارد هنری که باروح و روان آدمی بازی می‌کند نقاشی، گرافیک، طراحی، معماری و مجسمه‌سازی، عکاسی، هنرهای تزیینی و هنرهای دستی را می‌توان در زمره هنرهای تجسمی قرارداد.

هنرهای تجسمی از جمله هنرهایی هستند که از ویژگی‌های بارز آن قابلیت تجسم، شکل‌پذیری و دیده‌شدن است که در این رشته‌ها هنرمند اوج خلاقیت و مهارت را برای ساختن و آفریدن بکار می‌گیرد و با تفکر خلاق و هنرمندانه جلوه‌ای زیبا برای لذت‌بردن خلق می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری خلاقیت‌ها شکوفا شد با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری خلاقیت‌ها شکوفا شد و شیوه‌های مختلفی از هنر ابداع شد بشریت فطرتاً نیازمند برقراری ارتباط با محیط اطراف و دیگر انسان‌هاست وسیله مهمی که در ارتباط با همنوعان و دنیای پیرامون نقش مهمی دارد و  انتقال درست مفاهیم به‌وسیله آن انجام می‌گیرد زبان است؛ اما هنر نیز راه ارتباطی گرم و جذابی است که می‌تواند به ارتباط انسان‌ها با محیط پیرامونی خود منجر شود همان گونه که زبان نیاز به یادگیری و آموزش دارد هنر نیز آموختنی است درک هنرهای تجسمی بستگی به شناخت و درک عناصر هنری دارد بدون شناخت و درک نمی‌توان ارتباط صحیح ایجاد کرد در همین راستا حمایت از هنر از جمله اهدافی است که بسیج سازندگی هرمزگان با اعطای تسهیلات به شخص هنرمند و حمایت از آن دنبال می‌کند.

 

 

از راه‌اندازی کوچه‌گالری تا اشتغال‌آفرینی برای 5 نفر

حمایت بسیج سازندگی از هنرمندان

  یکی از برنامه‌های بسیج سازندگی هرمزگان تقویت و توانمندسازی هنرمندان و کمک به کارآفرینی هنر است که می‌توانند با دریافت وام اشتغال‌زایی کسب‌وکار هنری خود ازجمله کارگاه یا گالری خود را راه‌اندازی کنند که این اقدام زمینه توانمندسازی هنرمندان و توسعه هنر آنها را ایجاد می‌کند.

مرتضی گلزاری، نقاش و مجسمه‌ساز هرمزی در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: از کودکی به کارهای هنری علاقه زیادی داشتم و در مدرسه هم این علاقه‌مندی به هنر در دروس مربوط به هنر کاملاً آشکار بود تا اینکه معلمم پیشنهاد داد که به دانشگاه هنر بروم و از روی علاقه و پیشنهاد معلمم سال ۱۳۹۲ وارد دانشگاه هرمزگان رشته صنایع دستی شدم و از این موضوع بسیار خرسند هستم؛ زیرا به عقیده بنده هنرمند وقتی خلاقیت، علاقه و دانش را چاشنی کار می‌کند در واقع یک اثر هنری را خلق می‌کند و یک روند آفرینش صورت می‌گیرد.

 

از راه‌اندازی کوچه‌گالری تا اشتغال‌آفرینی برای 5 نفر

برای خلق اثر مهم‌ترین چیز خلاقیت هنرمند است

نقاش و مجسمه‌ساز هرمزی با بیان اینکه برای خلق اثر مهم‌ترین چیز خلاقیت هنرمند است،  تصریح کرد: ایده، فکر، خلاقیت کمک می‌کند که یک اثر زیبا و متفاوتی خلق شود؛ ایده که به ذهن می‌آید یک اتود از آن اثر که قرار است خلق کنیم را ابتدا طراحی می‌کنیم و بعد ابزاری که نیاز هست برای خلق اثری که اتود زدیم را فراهم کنیم.

گلزاری عنوان کرد: از نظر من هنر وصل هست به روحیات هنرمند حالا ناراحتی، عصبانیت، شادی هر حالت روحی روی خالق اثر تأثیر دارد و اثری که خلق شده مثل یک آینه بوده که روی خالق و بازدیدکنندگان تأثیر دارد.

 

از راه‌اندازی کوچه‌گالری تا اشتغال‌آفرینی برای 5 نفر

از فرهنگ بومی هرمزگان و جزیره هرمز برای خلق اثر هنری استفاده می‌کنم

وی با بیان اینکه من بیشتر از فرهنگ بومی هرمزگان و جزیره هرمز برای خلق اثر هنری استفاده می‌کنم، گفت: در همین راستا موضوع پروژه پایان‌نامه استفاده از باورها و فرهنگ مردم جهت ساخت سفال بود؛ یعنی می‌رفتم باورها و فرهنگ‌ها جمع می‌کردم و بر اساس تخیل خود طراحی می‌کردم و با سفال به‌صورت مجسمه یا نقش‌برجسته اجرا می‌کردم و هدف از این کار ضبط فرهنگ و باورها بود و انتقال به نسل جدید و معرفی به گردشگران است.

نقاش و مجسمه‌ساز هرمزی تأکید کرد: من برای خلق آثار هنری بیشتر سعی بر این دارم که از فرهنگ و باور مردم و طبیعت بومی الهام بگیرم.

 

از راه‌اندازی کوچه‌گالری تا اشتغال‌آفرینی برای 5 نفر

گلزاری اظهار کرد:  یک سالی که معلم رشته گردشگری بودم؛ عصرها با چند تا از دانش‌آموزان خود می‌رفتیم نماهای سفره‌خانه‌ها یا منازل را طراحی می‌کردیم و اولین کوچه گالری را در جزیره هرمز ما ساختیم الان اگر در اینترنت بزنید کوچه گالری هرمز بالا می‌آورد.

نقاش و مجسمه‌ساز هرمزی افزود: کوچه گالری به طول ۱۰۰ متر که آثار هنری مرتضی گلزاری، امید ترکمانی و دانش‌آموزان رشته گردشگری هرمز به نمایش گذاشته شد؛ آثار هنری این گالری شامل تابلو های معرق‌کاری، تابلو خط‌های شنی، نقش‌برجسته، سفال، صنایع‌دستی و طراحی چهره بچه‌های هرمز بود به نمایش گذاشته شد؛ این گالری شامل کتابخانه و بخش کوچه‌بازار(تولید نان محلی و گلابتون‌دوزی و فروش آثار هنری خانم‌های که خانه‌شان در مسیر کوچه گالری بود).

دریافت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی

گلزاری با اشاره به اهداف راه‌اندازی کوچه گالری هرمز گفت: زیبایی کوچه‌های جزیره، معرفی فرهنگ مردم به گردشگران، جذب گردشگر به سمت بافت کوچه‌ها جهت آشنایی بیشتر بافرهنگ جزیره، کمک به اقتصاد مردم با ایجاد بخش کوچه‌بازار در کوچه گالری، دعوت از مسئولین شهری، استانی و کشوری جهت حمایت از این طرح و ایده جهت گسترش این صدمتری به کل جزیره و تبدیل‌شدن کوچه‌های جزیره به یک گالری هنری برای نمایش آثار هنری، معرفی فرهنگ جزیره درواقع تبدیل‌شدن کل جزیره به یک موزه، موزه‌ای که آثار هنری به نمایش گذاشته و هم بخش فروش دارد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای گسترش کار هنری‌ام بسیج سازندگی هرمزگان مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام به بنده داد که از این طریق برای ۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد شد.

 

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از