حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

یادداشت؛

قهرمانان جنگ سرد پس از عاشورا

قهرمانان جنگ سرد پس از عاشورا

یادآوری قیام عاشورا، هرگز کهنه و قدیمی نمی‌شود و هر بار، تازگی‌های خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، زینب شکوه فعال رسانه‌ای استان هرمزگان در یادداشتی نوشت: بعد از حادثه عاشورا، با دو شخصیت مهم روبرو هستیم، شخصیت ارزشمند امام سجاد(ع) که پیام‌رسان تاریخی فرهنگ عاشورا بودند و شخصیت حضرت زینب کبری که (سر نی در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود).

«قصه‌ای بیدار سازد، قصه‌ای خواب آورد، در خرد، هر داستانی را حسابی دیگر است»، قیام امام حسین(ع)، منشأ بیداری است و کربلا و سیدالشهداء(ع) در ما جاری است.

یادآوری قیام عاشورا، هرگز کهنه و قدیمی نمی‌شود و هر بار، تازگی‌های خاص خود را دارد.

حدود ۵۰۰ کتاب درباره فرهنگ عاشورا، شخصیت و اهداف امام حسین (ع) و ارزش‌های رسالت ایشان و همچنین وظیفه‌ای که بر دوش همه ماست، تالیف شده است اما کتابی که به وفور در دسترس همگان قرار دارد کتاب مدرسه حسینی است، در این کتاب، بیش از ۲۵ درس، پیام یا رسالتی که امام حسین(ع) بر دوش همگان گذاشتند و رفتند.

حسین(ع) یکی بود اما حسینی‌ها بی‌نهایت هستند، اینکه پیغمبر اکرم(ص) فرمودند؛ «حسین منی»، منظورشان این نبود که حسین به لحاظ شناسنامه‌ای، نوه من است، اما پیام جدیدتر سخن پیامبر(ص) این بود که امام حسین(ع) به لحاظ فضیلت، کارنامه، نقش، کمالات، رسالات، فرزند من است، به عبارت دیگر فرهنگ عاشورا ریشه در تک تک آیات قرآن کریم دارد و «حسین منی» معنایش این است که تمام حلقه‌های این زنجیره ارزشمند به تک تک آیات قرآن کریم برمی‌گردد.

به فرموده قرآن کریم، هرکسی بر اساس شاکله، رفتار می‌کند، یکی از آن شاکله‌ای که ما باید از امام حسین(ع) و قیام عاشورا دریافت کنیم و از ایشان به عنوان پدرمان به ارث ببریم، صبر و شکیبایی آن امام همام است.

در شرایط کنونی که با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه هستیم باید از صبوری سیدالشهدا(ع) در صحرای کربلا به خصوص در برابر رفتار ناشایست کوفیان الگو بگیریم، نتیجه صبوری امام حسین(ع)، این شد که در تاریخ درخشیدند و علی رغم اینکه در دنیای امروزی بسیاری از آدم‌ها، مخالفت‌هایی در این زمینه دارند؛ اما هر روز چراغ حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) نورانی‌تر می‌شود و فضای بیشتری را در بر می‌گیرد و تاثیرگذاری بیشتری در قلوب مردم دارد.

همگان باید صبوری سیدالشهداء(ع) را سرلوحه کار و زندگی خود قرار دهند تا در برابر مسائل و مشکلات و حتی آدم‌هایی که با ما سر ناسازگاری دارند خوش بدرخشیم.

حضرت زینب(س) نیز با خطبه‌های آتشین خود، در رساندن پیام عاشورا به همگان نقش بی‌بدلی ایفا کردند، در این خطبه مطالب فراوانی وجود دارد؛ اما جمله‌ای که بر سر زبان‌هاست و تکرار آن هر چقدررم زیاد باشد اما اندک است «ما رأیت الا جمیلا» است.

پیامی که حضرت زینب(س) در اوج عزاداری از جنس حماسه و استقامت است، «اگر چه سرنگون از دین فتاده، ولی بر بام تاریخ ایستاده» دادند و به یزید ملعون گفتند، چون جنگ بین حق و باطل همیشه هست امروز نیز به هر یزیدی که در برابر حق ایستاده، می‌توان گفت، گاندی اگرچه مسلمان نیست، اما امام حسین(ع) را رهبر خود می‌داند، یا یک فرد سیاه پوست آمریکایی، سیدالشهداء(ع) را سرور و الگوی خود معرفی می‌کند، اینجا سخن از رهایی و نجات انسانیت است.

«کل یوم عاشورا» بحث تاریخ نیست بلکه بحث انسانیت است، خورشید هر روز طلوع می‌کند، گرچه سالیان سال هم طلوع کرده است، مفهوم خطبه حضرت زینب(س) این بود که رسالت و تکلیفی بر دوش ماست، امیدی در دل ماست و یک نگاه روشنی رو به آینده است.

حضرت زینب(س)، با حضور، استقامت، سخنرانی و اعلام پیام اما همراه با عفاف، که مسئله‌ای فطری، عرف اجتماعی و پرچم شخصیت انسان است در کاخ یزید خطاب یزید ملعون گفتند «تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده نگه داشتی و دختران رسول‌الله(ص) را به عنوان اسیر به اینجا آورده‌ای» به این بیانگر اهمیت حضرت زینب(س) به حفظ عفاف و حجاب است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از