حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی هرمزگان:

خانواده‌های تک‌فرزندی با چالش‌های تربیتی بیشتری مواجهند

خانواده‌های تک‌فرزندی با چالش‌های تربیتی بیشتری مواجهند

کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی استان هرمزگان گفت: در خانواده‌هایی که با مسئله تک‌فرزندی مواجه هستند چالش‌های تربیتی خیلی بیشتری مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی شامگاه پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ با اشاره به اهمیت فرزندآوری و جوانی جمعیت گفت: برخی از مسائل را چون فقط از حیطه اجتماعی و جنبه اجتماعی آن بررسی کردیم، خیلی از اوقات، حس مثبتی نسبت به مسائل پیدا نمی‌کنیم.

وی افزود: مسئله جوانی جمعیت و فرزندآوری یکی از مسائلی است که گاهی فکر می‌کنیم فقط برای کشور و جامعه مفید است، به همین دلیل خیلی از اوقات به دلیل عدم حس خوب، توجه خاصی به آن صورت نمی‌گیرد.

معاون تبلیغات اسلامی هرمزگان تاکید کرد: بهترین راه برای اینکه بتوانیم چنین مسائل مهمی را به دغدغه تمام افراد جامعه تبدیل کنیم باید این مسایل، وارد فضای زندگی افراد شوند، به عنوان مثال؛ موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری را باید به گونه‌ای در جامعه بیان شود که همه خانواده‌ها و افراد جامعه فکر کنند بدون این مسئله، در زندگی‌شان دچار چالش‌های جدی خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: بدون شک اگر فضای زندگی افراد از حیث جمعیت، ترمیم شود ثمره آن به جامعه نیز می‌رسد لذا راهبرد نخست در خصوص فرزندآوری و جوانی جمعیت این است که در حل مسائل اجتماعی بتوانیم آن مسئله را نیاز قطعی و فوری خود افراد جامعه قلمداد کنیم.

وی افزود: در خصوص مسئله جمعیت نیز به همین منوال است و باید مسئله جوانی جمعیت به مسئله خانواده تبدیل گردد، لذا برای تحقق این امر مهم باید این مسئله را بررسی کنیم که عدم توجه به تعداد فرزندان و میل شدید به تک‌فرزندی که امروزه در جامعه ایجاد شده است چه بحران‌هایی را در خانواده‌ها به وجود خواهد آورد.

معاون تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: بسیاری از مشکلات و معضلات تربیتی که در نزد جدید شاهدی به خاطر این است که غالباً فرزندان از مسئله تک فرزندی رنج می‌برند یا به خاطر فاصله سنی زیادی که بین خود و فرزند بعدی وجود دارد.

حسینی اضافه کرد: اگر بخواهم یک مورد از آسیب‌های تک‌فرزندی بیان کنم باید بگویم امروزه در جامعه با یک چالش جدی به نام اعتیاد به تلویزیون یا تلویزیونی شدن کودکان مواجه هستیم، این خود نیز یک مسئله بسیار بزرگی است که ساعت‌ها می‌توان بر روی آن بحث کرد‌، این اعتیاد چه آثار منفی و سویی در فضای تربیت کودک چه از حیث جسمی و چه از حیث روحی به وجود می‌آورد.

وی تاکید کرد در جامعه کنونی فرزندان به شدت تحت تأثیر این وضعیت هستند و دچار معضلات و مشکلات متعدد و متنوعی هستند در یک کلام، اگر بخواهیم بگوییم چرا این فرزندان ما به تلویزیون اعتیاد پیدا می‌کنند شاید دلیل عمده آن این باشد که سبک زندگی ما به گونه‌ای شده است که بچه‌هایمان چاره‌ای جز تماشای مکرر شبکه‌های تلویزیونی نخواهند داشت. وقتی فضای جست‌وخیزها، بازی‌ها و همچنین فضای ارتباطات واقعی در سنین پایین، در خانه کم و محدود شود به طور طبیعی، فرزند مجبور است با وسیله دیگری از قبیل تلویزیون، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای خود را سرگرم کند، این مسئله جدی است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: به کرار مشاهده کردیم در خانواده‌های با فرزندان بیشتر، میل فرزندان به استفاده از تلویزیون و فضای مجازی به مراتب کمتر است، به این دلیل که والدین قضایی ایجاد کرده‌اند که این فضا می‌تواند ارتباطات و سرگرمی‌های فرزندانشان را تأمین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی تأکید کرد: خیلی مهم است که امروز بدانیم علاوه بر این که بالا رفتن جمعیت کشور چه منافع بسیار مهمی برای فرزندان و جامعه در پی خواهد داشت این مسئله مهم است که من از حیث خانواده و آینده فرزندان خودم هم به مسئله جمعیت، نیاز واقعی دارم، در خانواده‌هایی که با مسئله تک‌فرزندی مواجه هستند چالش‌های تربیتی خیلی بیشتری مشاهده می‌شود.

وی تشریح کرد: بچه‌های تک‌فرزندی خیلی بیشتر در معرض بحران‌ها و چالش‌های تربیتی واقع می‌شوند، لذا باید از این منظر، مسئله را واکاوی کرد و امیدوار باشیم که می‌توانیم با ایجاد رغبت در بین خانواده‌ها و والدین مبنی بر فرزندآوری، این معضل را در خانه و خانواده تا حدی کاهش دهیم.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: علاوه بر اینها، آثار اجتماعی فرزندآوری هم به قدری مبرهن و مشخص است که نیاز به توضیحات بیشتر نیست اما این قاعده بسیار مهم است که ما برای حل مشکلات اجتماعی جامعه باید همان مسئله را به مسئله فردی افراد جامعه تبدیل کنیم، مسئله فرزندآوری و جوانی جمعیت تا زمانی که به مسئله خانواده‌ها و افراد مبدل نگردد و مردم به آن، احساس نیاز نکنند در پی حل آن نخواهد رفت.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از