حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

هرمز بررسی کرد؛

حجاب و عفاف بانوان در صحرای کربلا

حجاب و عفاف بانوان در صحرای کربلا

مسئله حفظ حریم اهل بیت(ع) به حدی برای سیدالشهدا(ع) مهم بود که در جنگ‌هایی که روز عاشورا اتفاق افتاد آن حضرت از خیمه‌های اهل بیت(ع) زیاد فاصله نمی‌گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ اگر نگاهی به حادثه عاشورا داشته باشیم، درمی‌یابیم که در موضوع عفاف و حجاب، سیدالشهداء(ع) از همان ابتدای ورود به کربلا، به این موضوع اهمیت قائل شد و راهکارهایی برای حریم عفاف و حجاب انجام دادند. 

 امام‌حسین(ع) تا آخرین قطره خون، حافظ حریم زنان بود

حجت‌الاسلام والمسلمین بهزادی، امام جمعه بخش احمدی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از اقدامات امام حسین(ع) در کربلا، انتخاب محل خیمه‌هاست که نشان‌دهنده اهمیت ایشان به موضوع عفاف و حجاب در کربلاست.

وی افزود: آن حضرت، خیمه‌های اهل بیت(ع) را در میان خندقی هلالی شکل قرار دادند، روز عصر تاسوعا، وقتی که امام حسین(ع) درخواست کرد تا جنگ را به روز بعد موکول کنند و یک شب مهلت خواست، لذا دستور داد چوب‌ها و نی‌هایی را داخل آن خندق بریزند، و در روز عاشورا دستور دادند آن چوب‌ها و نی‌ها را در خندق آتیش بزنند تا مبادا دشمن از پشت سر به حریم اهل بیت حمله کند.

امام جمعه بخش احمدی گفت: امام حسین(ع) شب عاشورا خیمه‌های اهل بیت رو به هم نزدیک قرار داد و طناب‌هایی بهم پیوسته را به این خیمه‌ها وصل کرد تا اگر دشمن از خندق عبور کرد نتواند از این طناب‌ها عبور کند و به حریم اهل بیت(ع) حمله‌ور شود. 

بهزادی اضافه کرد: مسئله حفظ حریم اهل بیت(ع) به حدی برای سیدالشهدا(ع) مهم بود که در جنگ‌هایی که روز عاشورا اتفاق افتاد آن حضرت از خیمه‌های اهل بیت(ع) زیاد فاصله نمی‌گرفت.

وی بیان داشت: اگر امام حسین(ع) در روز عاشورا از خیام اهل بیت(ع) فاصله می‌گرفتند بلافاصله مجدد به سمت خیام باز می‌گشتند تا اهل بیت(ع) با حضور امام، آرامش بگیرند.

کارشناس مذهبی استان هرمزگان ادامه داد: حتی آن لحظه‌ای که امام حسین(ع) در گودال قتلگاه، آماج تیرها و نیزه‌ها قرار گرفتند، فریاد زدند «وای بر شما ای آل ابوسفیان، اگر دین ندارید، اگر از مرگ و آخرت نمی‌ترسید حداقل آزادمرد باشید، به اصل و نسب خود برگردید، مگر شما عرب نیستید!؟» و به شمر فرمودند تا زمانی که من زنده‌ام هیچکس به حریم زنان وارد نشود.

وی افزود: اعراب دوران جاهلیت نیز برای جنگ‌های خودشان، یک قانون قانونی داشتند، لحظه‌ای که شمر برای جدا کردن سر مبارک سیدالشهدا(ع) وارد قتلگاه شد ایشان به شمر فرمودند با من سر جنگ دارید زنان چه گناهی دارند، در ادامه به شمر ملعون این جمله را بیان کردند که به طغیانگران بگو وارد حریم زنان و کودکان نشوند و کسی اطراف خیام زنان و کودکان نرود و شمر نیز این کار را انجام داد.

بهزادی گفت: این مسئله درسی برای جامعه و همه ماست که امام حسین(ع) تا آخرین قطره خونشان، اجازه ندادند کسی به حریم زنان و کودکان تعرضی داشته باشد، و سعی داشتند تا آنان را در معرض نامحرم حفظ کند و این نشان‌دهنده غیرت دینی و حفظ حریم اهل بیت در دین و مکتب است.

امام جمعه بخش احمدی همچنین بیان کرد: بعد از عاشورا نیز وقتی دشمن به خیمه‌ها حمله ور شد و آنها را به آتش کشید حضرت زینب کبری(س) از امام سجاد(ع) کسب تکلیف می‌کنند که در چنین شرایطی چکار کنند و ایشان فرمودند خیمه‌ها را ترک کنند، دختر خردسالی به نام «فاطمه صغری» حین فرار ازدست دشمن، یکی از ملعونین ضربه‌ای به ایشان می‌زند به این دختر بیهوش می‌شود، لحظه‌ای که به هوش می‌آید سرش در دامان عمه‌اش زینب کبری(س) است، جمله‌ای که به این حضرت می‌گوید بیانگر اهمیت حفظ حجاب در کربلاست که همه زنان و دختران جامعه اسلامی که پیرو مکتب سیدالشهداء(ع) است باید از آن درس بگیرند، این دختر می‌گوید عمه، آیا پارچه یا چادری هست که با آن، سرم را از دید نامحرم بپوشانم.

وی در ادامه تصریح کرد: حکایت روز عاشورا بیانگر آن است که اهل بیت(ع) تمام تلاش خود را برای حفظ پوشش و حجاب در صحرای کربلا بکار گرفتند حتی در جریان اسارت، آنچه برایشان مهم بود حجاب و پوشش بود، لحظه ورود اسرا به شام، آنجایی که سهل ساعدی نزد امام سجاد(ع) رفت و از ایشان پرسید آیا کاری از من ساخته است، امام فرمودند پولی به نیزه‌داران بدهید تا به ناموس، زنان و حریم ما نگاه نکنند، جلوتر بروند و حریم زنان حفظ شود.

حجاب حضرت زینب(س) در کربلا نمود پیدا کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آنچه در باب عفاف و حجاب مطرح است موضوعیت‌ «حجاب مانع فعالیت‌های زنان در اجتماع است»، و حجاب را مایه عقب‌ماندگی می‌دانند از این باب که سبب می‌شود زن مسئولیت‌های اجتماعی را به خوبی انجام ندهد و و دین مبین اسلام را متهم می‌کنند که زن را موجودی دست دوم طرح می‌کند.

وی افزود: ویژگی که از صحرای کربلا به ویژه بانوان و بزرگشان، حضرت زینب (س) دریافت می‌کنیم این است که آن حضرت با حفظ حجاب شرعی خود توانسته موثر واقع شود و فلسفه قیام امام حسین(ع) را برای همگان تبیین کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان تصریح کرد: اگر روشنگری‌های حضرت زینب در صحرای کربلا نبود قیام عاشورا و حادثه کربلا در مکان کربلا باقی می‌ماند و انتشار پیدا نمی‌کرد.

حقانی گفت: حجاب حضرت زینب(س) در کربلا نمود پیدا کرد و محجبه بودن زنان اهل بیت(ع) و بنی‌هاشم، حین و بعد از حادثه کربلا، واضح و روشن است به حدی که در تاریخ به خوبی نقل شده است.

وی ادامه داد: بنابراین حفظ حجاب و عفاف حضرت زینب در صحرای کربلا به نوبه خود بسیار تاثیرگذار است، و این حجاب و عفاف حضرت زینب(س) و زنان بنی‌هاشم، نفی‌کننده این عقیده است که برخی، زن را در اسلام، موجودی درجه دو تلقی می‌کنند.

این کارشناس مذهبی استان هرمزگان همچنین افزود: این نگاه به زن که وی، حجاب را بردارد تا شبیه مردان شود و موجودی درجه یک محسوب گردد کاملا اشتباه است و دشمن با این نگاه ناشایست خود قصد دارد زن را به این سمت ببرد که با کشف حجاب، خود را شبیه مردان کند، اما دین مبین اسلام، به خودی خود برای جایگاه زن ارزش بسیاری قائل است و معتقد است زن به معنای خودش، یک هویت است و نیازی نیست شبیه مردان شود تا هویت پیدا کند، این نوع نگاه اسلام به جایگاه زن، کاملاً برخلاف تصور غرب است.

حفظ حجاب، از اولویت‌های زنان و دختران در صحرای کربلا بود

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامی دکتری حقوق عمومی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب زنان اهل بیت(ع) در کربلا اظهار کرد: در حادثه کربلا نقاط برجسته‌ای از قبیل عزتمندی، آزادگی و عفاف و حجاب بود که امروز به عنوان الگو برای بشریت محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: در حادثه کربلا، یکی از نکاتی که بسیار مهم بود عفت و پاکدامنی است، لذا سیدالشهدا قیام کرد تا عفت و پاکدامنی در جامعه آن روز، گسترش پیدا کنند.

دکتری حقوق عمومی ادامه داد: از نوع خیمه سیدالشهدا(ع)، محل استقرار نیروها و یارانش به وضوح مشخص است که بحث عفاف و حجاب برای ایشان خیلی اهمیت داشته است، خیمه‌گاه زنان و دختران در وسط قرار داشته و دور تا دور آن‌ها نیز یاران و اصحاب امام حسین(ع) قرار داشتند و محارم از غیرمحارم جدا بودند، بدین صورت که در کنار خیمه‌های حضرت زینب کبری(س) و زنان و دختران اهل بیت(ع)، خیمه‌های حضرت علی‌اکبر(ع) و ابوالفضل(ع) و سایر محارم بودند، این بیانگر اهمیت بسیار زیاد بحث حجاب است.

 غلامی گفت: بعضی از یاران سیدالشهداء(ع) از پشت خیمه‌ها به ایشان اعلام وفاداری می‌کردند به گونه‌ای که حضرت زینب(س) صدای آنان را بشنوند و و برای ایشان و فرزندان أهل بیت(ع) مایه دلگرمی باشند اما دشمن تمام تلاش کرد که بتواند جسارت کند اما نتوانست، زنان و دختران در صحرای کربلا شلاق خوردند، آماج کتک قرار گرفتند، به اسیری رفتند اما هنگام غارت خیمه‌ها، به بیابان پناه بردند تا عفاف و حجابشان را حفظ کردند و دشمن پس از واقعه عاشورا، تلاش داشت که چادر از سر زنان بردارد اما موفق نشد.

وی ادامه داد: زنان و دختران اهل بیت(ع) علیرغم همه سختی‌ها و مصیبت‌ها، حجاب که از ضروریات دین هست حفظ و حراست کردند و نمی‌خواستند بواسطه اجر عظیم صبوری، حجابشان، خدشه‌دار شود و به حجاب اهمیت می‌دادند و ارزش قائل بودند.

دکتری حقوق عمومی بیان کرد: حجاب یک واجب الهی است و نمی‌توان با انجام یک عمل مستحبی، عمل واجب از دست بدهد، بنابراین حفظ حجاب و پوشش، از اولویت‌های زنان و دختران در صحرای کربلا بود.

غلامی تأکید کرد: اگر ما می‌خواهیم در این مسیر و راه قدم برداریم راهی نیست جز اینکه سیره اهل بیت(ع) را در زندگیمان جاری کنیم، یکی از این سیره‌ها؛ حفظ حجاب است، چه در زمان جنگ و چه در زمان اسارت و حتی ظلم‌هایی که به خاندان اهل بیت(ع) شد، دست از حجابشان برنداشتند و کوتاه نیامدند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از