حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/06/11 | 2024/09/01

Logo

تکلیف فضای مجازی در کشورمان مشخص شود
استاد دانشگاه آزاد قشم:

تکلیف فضای مجازی در کشورمان مشخص شود

استاد دانشگاه آزاد قشم با اشاره به بازداشت مدیرعامل تلگرام در کشور فرانسه گفت: می‌طلبد در همین روزهای حساس، تکلیف فضای مجازی در کشور جمهوری اسلامی ایران مشخص شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد غلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی هرمز با اشاره به بازداشت مدیرعامل تلگرام در کشور فرانسه به دلیل عدم افشای اطلاعات کاربران گفت: مقام معظم رهبری، سال‌هاست دراین‌خصوص تذکر داده و یادآور شدند و فرمودند که هیچ اعتمادی به پلتفرم‌های خارجی نیست.
 
 وی افزود: در ایام اغتشاشات شاهد بودیم که در فضای مجازی برای برهم‌زدن آرامش مردم می‌تاختند و از این فضا به بدترین نحو استفاده کردند در سراسر دنیا برای استفاده از فضای مجازی قانون و قوانینی دارند و این‌گونه نیست که این فضا را رها کرده باشند.
 
 استاد دانشگاه آزاد قشم ادامه داد: در همه کشورها، برای استفاده از فضای مجازی و سکوهای خارجی، اگر بر اساس قوانین کشور خود عمل نکنند، به طور رسمی، کاربر را مسدود می‌کنند، در کشور ترکیه، برزیل و... شاهد بودیم که از پلتفرم و سکوی داخلی استفاده می‌کنند، چراکه به سکوهای خارجی اعتماد ندارند.
 
 غلامی بیان داشت: کشور چین باآن‌همه عظمت و جمعیت بالای یک‌میلیاردی، از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کند و در این کشور همه شبکه‌های مجازی خارجی مسدود است البته در همه جای دنیا این چنین است، همچنین بعضی شبکه‌های چینی که در آمریکا هم محبوبیت داشت و کاربران فراوانی از آن استفاده می‌کردند نیز مسدود شدند.
 
 وی اضافه کرد: اخیراً برخی کشورها اعلام کردند که در صورت عدم به‌کارگیری نماینده شبکه‌های اجتماعی آنان در هر کشور، اقدام به مسدودکردن شبکه‌ها خواهند کرد، لذا کشورهای استفاده‌کننده از شبکه‌های اجتماعی خود را مجبور کردند که از قانون آنها تبعیت کنند.
 
 کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: با این همه تفاسیر، چرا علی‌رغم اینکه در کشور جمهوری اسلامی ایران، شبکه‌های اجتماعی برخلاف امنیت ملی فعالیت می‌کنند و برخلاف سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران گام برمی‌دارند و همچنین اعلام می‌دارند که نمایندگانشان را در کشور خود معرفی کنیم تا قانون خودشان را بر ما اعمال کنند عده‌ای همچنان در درون کشور فریاد سر بر می‌آورند که چرا در زمینه استفاده از پلتفرم‌های خارجی محدود است.
 
 غلامی با تأکید بر اینکه در کل دنیا برای استفاده از فضای مجازی و پلتفرم‌های خارجی قانون وجود دارد، گفت: در این کشورها نسبت به فضای مجازی بی‌تفاوت نبوده و کاملاً فعالیت‌های کاربران در این پلتفرم‌ها رصد می‌شود و در صورت عدم استفاده صحیح از آن مسدود می‌شوند و برای استفاده از آن، محدودیت ایجاد می‌کنند.
 
 وی ادامه داد: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، هنوز این اقدام به طور کامل انجام نشده و متأسفانه ناقص است، لذا می‌طلبد در همین روزهای حساس، تکلیف فضای مجازی در کشور جمهوری اسلامی ایران مشخص شود.
 
 استاد دانشگاه آزاد قشم تصریح کرد: در روزهایی که باهدف دفاع از مردم مظلوم غزه در فضای مجازی سخن به میان می‌آید، پلتفرم‌ها را مسدود می‌کردند یا اگر نامی از سردار حاج‌قاسم سلیمانی در فضای مجازی منتشر می‌شد سریعاً آن صفحه بسته و حذف می‌شد. با این همه تفاسیر نتیجه می‌گیریم که پلتفرم‌ها باهدف حمایت از استکبار راه‌اندازی شده و برای دفاع از مظلومین جایی ندارد. اگرچه فضای مجازی باید محلی برای دفاع از مظلوم باشد؛ اما این قضیه، برعکس است.
 
 غلامی با اشاره به رویکردهای دوگانه غرب در آزادی بیان و آزادی اطلاعات و همچنین فشار دولت‌های غربی برای دستبرد اطلاعات کاربران بیان داشت: از همین رو مدیرعامل تلگرام در کشور فرانسه بازداشت شد و اتحادیه اروپا نیز اخیراً قانونی وضع کرده که در صورت عدم هماهنگی با آنها، محدود خواهد شد.
 
 وی در ادامه بیان کرد: کشور فرانسه علی‌رغم ادعای دموکراسی و اینکه خود را مهد آزادی می‌داند، اما مدیرعامل تلگرام را به دلیل عدم افشای اطلاعات کاربران در کشور خود دستگیر و بازداشت می‌کند، بدخواهان نظام هرجا که به نفع خودشان باشد حاضر نیستند زیر بار قانون بروند.
 
 این تحلیلگر مسائل سیاسی استان هرمزگان تأکید کرد: پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی یا وابسته به آمریکا و غرب هستند یا غیر از این باشد، محدود می‌کنند، به‌عبارت‌دیگر، حاضرند کشورها را به جان یکدیگر بیندازند تا از فضای مجازی و پلتفرم‌های خارجی برای بیشتر کردن شدت اغتشاشات استفاده کنند، علی‌رغم همه این موارد ضروری است پلتفرم‌های داخلی طراحی و در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوانند نیازها و خدمات خود را در این سکوها تأمین کنند.
 
 انتهای خبر /

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از