خبر های امروز : 11
ورزشی | - شماره خبر : 5264
1403-07-15 10:51 https://hormoz.ir/short/VJ5Lp
تلاش برای رضایت همه؟!
ترویج بی‌قانونی با حکم عجیب پرونده بیرو
کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال با حکمی که در پرونده علیرضا بیرانوند داد، کاری کرده که باید فاتحه این فوتبال را بخوانیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ به نقل از راه دانا؛ روز گذشته پس از هفته‌ها کشمکش، جنجال، حاشیه، تبصره، الحاقیه و کش‌وقوس، بالاخره حکم کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال به ریاست جمشید نورشرق در پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند به اتهام فسخ غیرموجه و درخواست محکومیت بیرو، منتشر شد اما رأی کمیته هیچ نشانی از یک رأی محکم نداشت.

 بر این اساس دروازه‌بان شماره یک تیم ملی به چهار ماه محرومیت تعلیقی از میادین و پرداخت غرامت ۲۰ میلیارد تومانی محکوم شده. حکم پرونده بیرانوند در شرایطی اعلام شده که باشگاه پرسپولیس به میزان قرارداد این فصل بیرانوند از او غرامت گرفته و توانسته درآمدزایی جالبی را از گلر سابق خود داشته باشد اما نکته اصلی محرومیت دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است که شاید کمتر کسی تصورش را داشت.

اگر چه باشگاه تراکتور از اتهام اغوا توانسته بگریزد اما جریمه را باید به شکل تضامنی پرداخت کنند. با این حال اصلاً حکم بیرو برای کسی قابل‌قبول نیست. وقتی ماه‌ها از شکایت می‌گذرد و هر هفته اسناد جدیدی از شکایت طرفین یا مسائل مالی رو می‌شود، در مخیله هیچ کارشناسی نمی‌گنجید در پرونده بازیکن غیرموجه، چیزی به اسم محرومیت تعلیقی داشته باشیم!

وقتی کمیته وضعیت یک فدراسیون، بازیکن متهم را به پرداخت بالغ بر 20 میلیارد تومان محکوم کرده یعنی عملاً غیرموجه بودن فسخ وی با باشگاه قبلی را پذیرفته؛ اما این در حالی است که کمیته وضعیت به‌رغم پذیرش فسخ غیرموجه، بیرو را با حداقل مجازات اجباری یعنی جهار ماه محرومیت قطعی هم مواجه نکرده و نظر به حسن فعالیت در تیم ملی و حضور موثر در تیم ملی؛ برای او حکم تعلیقی صادر کرده است!

در ضمن مشخص نیست اصلاً مگر در چنین مواردی محرومیت تعلیقی داریم؟ نکته عجیب این است که در رأی صادره اشاره‌ای نشده که این تعلیق ذیل مسائل انضباطی است یا خیر؛ به این معنی که اگر بیرانوند دچار تخلف انضباطی (نظیر بی‌احترامی، فحاشی و ...) شود حکم اجرا خواهد شد یا اینکه بابت فسخ دوباره قرارداد اجرا می‌شود که این خودش شروع یک ماجراست!

هیچ کجای قانون برای فسخ یک طرفه قرارداد به کمیته تعیین وضعیت چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که محرومیت چهارماهه طرف محکوم شده پرونده را یک سال تعلیق کند. این یک بدعت‌گذاری اشتباه و ترسناک در فوتبال ایران است که باشگاه‌ها و بازیکنان با کمک گرفتن از قدرت‌های بیرونی، سرنوشت پرونده‌های حقوقی بررسی شده در فدراسیون را تغییر بدهند و کارهایی خلاف قانون انجام شود.

با توجه به تهدید‌های محمدرضا زنوزی علیه مدیران فدراسیون و فشارهایی که از بیرون وجود داشت، این تغییر یک ساله محرومیت که در هیچ کجای مقررات به آن اشاره نشده و قبل از این هم سابقه نداشته، فقط یک پیام را به جامعه فوتبال می‌دهد؛ استقلال فدراسیون زیر سؤال رفته و شاید بتوان گفت دیگر کسی برای ارکان قضایی تره هم خُرد نمی‌کند!

شاید برخی بر این نظر باشند که فدراسیون فوتبال برای راضی نگه داشتن تمام اضلاع این مثلث، چنین حکمی داده اما از مصاحبه‌های دیشب رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس و وکیل علیرضا بیرانوند، مشخص می‌شود که هیچ‌کس از این حکم راضی نیست و سرخ‌پوشان استیناف‌خواهی کرده و اگر موفق نشوند، پرونده را به CAS خواهند برد.

حالا همه سوال می‌کنند که کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال به خاطر ترس از تهدید محمدرضا زنوزی و فشار بالادستی‌‌ها حتی از ارکان مربوط به دولت محرومیت چهارماهه علیرضا بیرانوند را تعلیق کرده‌اند؟ متن صریح قانون ماده ۱۸ مقررات می‌گوید که جریمه فسخ قرارداد حداقل چهار ماه  محرومیت (تا ۶ ماه هم قابل افزایش خواهد بود) و پرداخت جریمه نقدی است.

انتهای خبر/

نظرات