حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

امام جمعه بخش احمدی:

بی‌بصیرتی کوفیان سبب وقوع حادثه‌ کربلا شد

بی‌بصیرتی کوفیان سبب وقوع حادثه‌ کربلا شد

امام جمعه بخش احمدی گفت: مردم کوفه به دلیل نداشتن بصیرت به امام حسین (ع) پشت کرده و ایشان را به شهادت رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتح‌الله بهزادی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ با تأکید بر تبیین ابعاد مختلف قیام عاشورا اظهار کرد: باید دید چه می‌شود که مردم کوفه برای امام حسین(ع) نامه می‌نویسند و بعد، همان‌هایی که نامه نوشتند و از ایشان دعوت کردند، امامشان را به شهادت می‌رسانند.

وی در ادامه افزود: برای روشن شدن این مسئله باید حادثه عاشورا را از دو بعد حکومتی و مردمی مورد بررسی قرار داد.

کارشناس مذهبی استان هرمزگان همچنین ادامه داد: از بعد حکومتی باید گفت که در دوران امامان معصومین، دو حکومت بنی‌‌امیه و بنی‌عباس روی کار بوده که در حکومت نخست، معاویه در رأس حکومت بوده است.

بهزادی گفت: حکومت بنی‌امیه قریب ۹۰ سال و تا زمان امام صادق (ع) حکومت کردند، در زمان این امام همام، بین بنی‌عباس و بنی‌امیه درگیری به وجود آمد و هزاران نفر از بنی‌امیه به قتل رسیدند، اما آنچه برای ما مهم است حادثه عاشوراست و سئوال اینجاست که چرا حکومت بنی‌امیه بستر را فراهم کرد تا سیدالشهداء (ع) به شهادت برسد.

وی بیان کرد: معاویه با گرفتن بیعت از مردم برای پسرش این بستر را فراهم کرد، تمام منبرها را برای لعن بر امیرالمومنین علی (ع) بسیج کرد و حتی اگر کسی نام فرزندانش را به نام علی یا فرزندان آن حضرت می‌گذاشت از حقوق بیت‌المال محروم می‌شد. یزید نیز با روی کار آمدن بنای بیعت گرفتن را داشت لذا همه مردم بسیج و آماده بودند به جز مردم کوفه که از ظلم معاویه و یزید خسته شده بودند.

کارشناس مذهبی استان هرمزگان افزود: اما زمانی که یزید نتوانست از امام حسین(ع) بیعت بگیرد و ایشان، مدینه را به قصد کوفه ترک کرد همه کوفیان با نامه‌ها و دعوت‌های مختلف و همچنین امضاهای متعدد، چشم‌انتظار امام بودند، اما به دلیل نداشتن بصیرت و روی آوردن به دنیا، به امام حسین(ع)، پشت کردند.

 بهزادی تصریح کرد: مردمی که به امام حسین(ع) اعلام کردند که با «شما می‌مانیم» اما این ادعا، لسانی بود و در عمل، امامشان را تنها گذاشتند و حقوق بیت‌المالی که از یزید دریافت می‌کردند برایشان مهم‌تر بود و مسائل دنیوی را در اولویت قرار دادند، لذا از کاروان امام حسین(ع) جا ماندند.

امام جمعه بخش احمدی اضافه کرد: مردم کوفه با امامشان امتحان نشدند بلکه با نائب امامشان مورد آزمایش قرار گرفتند، اینان به نائب امامشان پشت کردند و همین عمل آنان سبب شد که امامشان را به شهادت برسانند، مردم کوفه در مقابل امامشان مردود شدند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از