حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت:

درصورت ابتلا به تب دنگی از خوددرمانی بپرهیزید

درصورت ابتلا به تب دنگی از خوددرمانی بپرهیزید

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تأکید کرد: افراد در صورت ابتلا به تب دنگی به طور جد از مصرف چند قلم دارو خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ دکتر فرشید رضایی در حاشیه کارگاه آموزشی اطلاع‌رسانی صحیح پشه آئدس و تب دنگی و مقابله با اخبار جعلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نگرانی‌ها هیچ وقت بی‌مورد نیست و در ذهن افراد قطعاً سوالاتی وجود دارد و ما نیز به این نگرانی‌ها احترام می‌گذاریم از همین رو کارگاه آموزشی برگزار شد که خبرگزاری‌ها توسط ابزارهایی که در اختیار دارند در میان مردم گفتگو کنند و دغدغه‌های مردم را جویا شوند.

وی در ادامه افزود: بیماری تب دنگی که حدود ۷۰ الی ۸۰ سال در سطح دنیا اتفاق می‌افتد، امروزه علم کافی برای مقابله با آن وجود دارد، لذا جای نگرانی ندارد وقتی بدانیم دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است چه کاری انجام می‌دهیم.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: در چنین شرایطی رسانه‌ها هستند که می‌توانند به مردم آرامش بدهند در حال حاضر که بیماری در هرمزگان نداریم جای نگرانی نیست اما در مورد پشه آئدس، مسئولیت اجتماعی داریم که کاری کنیم زیستگاه پشه در منزل یا محله ما فراهم نشود.

رضایی همچنین گفت: این مهم‌تر از نگرانی است که ما با رفتار فردی و شهروندی خودمان سعی کنیم زیستگاه‌های مناسب برای تخمگذاری و رشد پشه آئدس وجود نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف مسکن‌ها در موقع ابتلا به بیماری تب دنگی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، اگر کسی به امارات یا کشور دیگری سفر کرد و به تب دنگ مبتلا شد، چه در آن کشور و چه در هواپیما هنگام بازگشت به کشورمان، دارویی که می‌تواند برای مقابله با این بیماری مصرف کند، مایعات، استراحت و استامینوفن است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با تأکید بر پرهیز از خوددرمانی در چنین شرایطی تأکید کرد: افراد در صورت ابتلا به تب دنگی به طور جد از مصرف چند دارو اعم از بروفن، ژلوفن، نوافن، آسپرین، ناپروکسن و مفنامیک اسید خودداری کنند، ممکن است باعث خونریزی فرد مبتلا به این بیماری گردد.

گفتنی است، تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد، این بیماری گسترش زیادی یافته و علائم آن؛ سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از