حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1404/04/25 شمسی | 2025/07/16 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری هرمز هستید؟
ایزوایکو؛ نماد خودکفایی صنعتی در دریاهای آزاد
در پنجاه‌وهشتمین سالروز ایدرو تثبیت شد؛

ایزوایکو؛ نماد خودکفایی صنعتی در دریاهای آزاد

در پنجاه‌وهشتمین سالروز تأسیس ایدرو، مجتمع ایزوایکو با ارائه دستاوردهای ملی در حوزه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل، جایگاه خود را به‌عنوان پرچمدار خودکفایی صنعتی ایران در آب‌های آزاد تثبیت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، در پنجاه‌وهشتمین سالروز تأسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مروری دوباره بر دستاوردهای یکی از مهم‌ترین بازوهای صنعتی کشور در حوزه دریا، تصویر روشنی از حرکت به‌سوی خودکفایی ملی ترسیم می‌کند. مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) که در زیرمجموعه راهبردی ایدرو جای دارد، امروز به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی کشور، نماد اقتدار فنی، مهندسی و تخصص بومی در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود.

سهمی فعال ایزوایکو در پشتیبانی از اقتصاد ملی و زنجیره انرژی کشور 

در این سال‌ها، ایزوایکو با بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی، موقعیت ممتاز جغرافیایی و فناوری‌های روز، نه‌تنها به نیازهای داخلی در زمینه ساخت، تعمیر و تجهیز شناورها و سازه‌های فراساحلی پاسخ داده، بلکه سهمی فعال در پشتیبانی از اقتصاد ملی و زنجیره انرژی کشور ایفا کرده است.

نشست خبری اخیر این مجموعه به همین مناسبت، فرصتی است تا مدیرعامل ایزوایکو، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک‌ساله، چشم‌اندازهای پیش‌رو را در پرتو سیاست‌های توسعه‌محور ایدرو تشریح کند.

 سعید جعفری، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، در این نشست خبری که به مناسبت پنجاه‌وهشتمین سالروز تأسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور جمعی از اصحاب رسانه در بندرعباس برگزار شد؛ به تشریح آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه عظیم صنعتی، به‌عنوان یکی از بازوهای فنی ایدرو در حوزه دریاپایه، پرداخت.

 پایان وابستگی؛ همه کشتی‌های دنیا در ایران قابل تعمیر هستند

 وی با تشریح دستاوردها و ظرفیت‌های این مجموعه عظیم صنعتی، تأکید کرد: امروز دیگر هیچ کشتی تجاری در دنیا وجود ندارد که نتوان آن را در داخل کشور تعمیر یا تجهیز کرد، ایزوایکو با تکیه بر توان فنی متخصصان داخلی، به بازوی توانمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایع دریایی تبدیل شده و در بسیاری از پروژه‌های بزرگ، جایگزین مطمئن شرکت‌های خارجی شده است.

جعفری با اشاره به سابقه بیش از هفتاد ساله فعالیت کشتی‌سازی در این منطقه و راه‌اندازی رسمی مجتمع ایزوایکو از سال ۱۳۵۲، یادآور شد: ایزوایکو از اوایل دهه ۱۳۸۰ وارد مرحله ساخت شناورهای اقیانوس‌پیما شد و تاکنون سه فروند کشتی کانتینری، هر یک با ظرفیت حمل ۲۲۰۰ کانتینر، برای ناوگان ملی کشور ساخته که همچنان در خطوط تجاری فعال هستند.

مدیرعامل ایزوایکو ورود این مجموعه به حوزه تعمیر سکوهای حفاری دریایی را نقطه‌عطفی در ارتقای تخصص‌های بومی دانست و افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون توانسته‌ایم با تکیه بر توان داخلی، به تنها شرکت ایرانی در زمینه تعمیر کامل سکوهای حفاری تبدیل شویم. علاوه بر این، ایزوایکو تجربه کار بر روی نفتکش‌های غول‌پیکر VLCC و ULCC را دارد که هریک ظرفیت انتقال بیش از ۳۲۰ هزار تن نفت خام را دارا هستند، در ماه‌های اخیر نیز یکی از این شناورهای عظیم برای تعمیرات اساسی به یارد ایزوایکو وارد شده است.

ایزوایکو؛ پایگاه منحصر به‌فرد ساخت و تعمیر کشتی‌های فوق‌سنگین در منطقه

جعفری در ادامه، به تنوع فعالیت‌ها و ظرفیت‌های عملیاتی ایزوایکو پرداخت و گفت: این مجتمع دارای یاردهای متعدد برای ساخت و تعمیر انواع شناورها از اندازه‌های کوچک تا فوق‌سنگین است. توان ارائه خدمات در بخش ساخت تا کشتی‌های ۳۵ هزار تنی و در بخش تعمیر تا کشتی‌هایی با طول ۳۷۵ متر و عرض ۸۰ متر، ایزوایکو را به یک پایگاه منحصر به‌فرد در منطقه تبدیل کرده است.

وی افزود: در مجموع، ایزوایکو تاکنون بیش از ۳۴۵ پروژه ساخت شناور، ۱۲ پروژه تعمیر سکوی حفاری و بیش از ۲ هزار مورد تعمیرات شناور انجام داده است. همچنین در حوزه نفت و گاز دریایی، ۱۷ پروژه بزرگ توسط این مجتمع احداث شده که سهم قابل‌توجهی در توسعه فازهای پارس جنوبی و دیگر میادین فراساحلی داشته است.

جعفری تأکید کرد: یکی از عوامل کلیدی موفقیت این مجتمع، قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی بوده است؛ منطقه‌ای که از سال ۱۳۸۰ با مصوبه هیئت وزیران، فعالیت خود را آغاز کرد تا امکان واردات تجهیزات و صادرات محصولات دریایی بدون محدودیت‌های گمرکی فراهم شود، ماهیت فعالیت ایزوایکو به‌گونه‌ای است که محصولات تولیدشده به‌طور مستقیم در بازارهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از نظر قانونی، ورود و خروج آن‌ها به کشور، تابع ضوابط گمرکی رایج نیست.

ایزوایکو؛ جبهه اول خودکفایی در برابر تحریم‌های صنعت دریایی

مدیرعامل ایزوایکو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأثیر تحریم‌های خارجی، اظهار داشت: بخشی از پروژه‌ها، به‌ناچار با اسامی پوششی یا ثبت غیراصلی انجام می‌شوند، اما خوشبختانه روند فعالیت شرکت دچار وقفه نشده و پروژه‌های اصلی با قدرت در حال پیگیری است، ایزوایکو نه تنها با تحریم‌ها مقابله کرده، بلکه به‌عنوان جبهه اول خودکفایی در صنعت دریاپایه، نقش حیاتی در جلوگیری از خروج ارز، پشتیبانی از صنایع نفت و گاز، و ارتقای سطح دانش فنی کشور ایفا کرده است.

وی همچنین از عملکرد موفق این مجتمع در سال جاری خبر داد و گفت: در سه‌ماهه نخست امسال، تولیدات شرکت در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۸ درصدی داشته است. در بخش طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ رشد ۲۸ درصدی، در بخش سازه‌های دریایی رشد ۵۵ درصدی، اما در حوزه شناورهای کوچک و متوسط کاهش داشته‌ایم که ناشی از تمرکز بیشتر بر پروژه‌های عظیم و بین‌المللی بوده است.

جعفری ادامه داد: ما در سال جاری تاکنون موفق به اجرای ۹۵ درصد برنامه‌های تعیین‌شده شده‌ایم. این موفقیت‌ها، علاوه بر اثبات توان تخصصی ایزوایکو، گواهی بر نقش آن در حمایت از تولید داخل، جلوگیری از وابستگی به شرکت‌های خارجی و ایجاد فرصت‌های اشتغال برای هزاران نفر در استان هرمزگان است.

افزایش اشتغال در ایزوایکو؛ از ۷۰۰ نفر تا مرز ۵ هزار نیروی متخصص

مدیرعامل ایزوایکو، این مجتمع را بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی کشور دانست و گفت: با نگاه راهبردی به توسعه اقتصاد دریامحور و حمایت از صنایع دریاپایه، این مجموعه می‌تواند به قطب اول صنایع دریایی منطقه غرب آسیا تبدیل شود، هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در این مجتمع مشغول به‌کار هستند و با توسعه پروژه‌های جدید، این عدد به بیش از پنج هزار نفر خواهد رسید.

جعفری تأکید کرد: با وجود همه محدودیت‌ها، مسیر توسعه ایزوایکو با قدرت ادامه دارد و هدف ما این است که با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی، جایگاه صنعت کشتی‌سازی ایران را در سطح جهانی تثبیت کنیم.

گفتنی است، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ و در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس، با هدف تبدیل‌شدن به قطب ساخت و تعمیر شناورهای دریایی کشور بنیان‌گذاری شد. این مجموعه عظیم صنعتی، از همان آغاز با چشم‌اندازی ملی و فراملی شکل گرفت تا سهمی مؤثر در بازار تعمیرات کشتی و توسعه زیرساخت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

در طول سال‌ها، ایزوایکو با اجرای پروژه‌های کلان و تخصصی، جایگاه خود را به‌عنوان نماد توان فنی کشور در حوزه صنایع دریاپایه تثبیت کرده است. از مهم‌ترین دستاوردهای این مجتمع می‌توان به ساخت سه فروند کشتی کانتینربر اقیانوس‌پیما اشاره کرد که هرکدام ظرفیت حمل ۲۲۰۰ کانتینر را دارند و تحت کلاس GL آلمان ساخته شده‌اند؛ کشتی‌هایی که نام ایران را برای نخستین‌بار در فهرست سازندگان شناورهای اقیانوس‌پیما ثبت کردند.

حضور راهبردی ایزوایکو در توسعه میادین نفت و گاز کشور

ایزوایکو تنها به ساخت کشتی بسنده نکرده و در حوزه طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه‌اندازی سکوهای نفت و گاز نیز حضوری قدرتمند داشته است. اجرای موفق پروژه‌هایی در فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی و توسعه میادین نفتی هندیجان و فروزان، گواهی بر توان تخصصی این مجموعه در مهندسی سازه‌های فراساحلی است. علاوه بر آن، این مجتمع با بومی‌سازی دانش تعمیر ریگ‌های حفاری دریایی و انجام بیش از ۱۴ پروژه در این حوزه، گام بلندی در کاهش وابستگی صنعت انرژی کشور به شرکت‌های خارجی برداشته است.

امروز، ایزوایکو به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی ایران شناخته می‌شود؛ مجموعه‌ای که با برخورداری از سیستم‌های پیشرفته آب‌گیری و به‌آب‌اندازی، توان ساخت و تعمیر انواع شناورهای تجاری و صنعتی در ابعاد بین‌المللی را دارد. همکاری مستمر این مجتمع با شرکت ملی نفتکش ایران نیز نقشی کلیدی در تداوم صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایفا کرده و آن را به یکی از ارکان پشتیبانی اقتصاد ملی بدل ساخته است.

موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد، حوضچه آرامش به وسعت ۳۸۰ هکتار و برخورداری از امتیازات منطقه ویژه اقتصادی، همه و همه موجب شده‌اند تا ایزوایکو بستری مناسب برای توسعه صنعت کشتی‌سازی، صنایع پایین‌دستی، صادرات فنی-مهندسی و اشتغال پایدار در جنوب کشور باشد. این مجموعه با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز دنیا و تلفیق آن با دانش بومی، امروز یکی از پیشگامان واقعی در مسیر خودکفایی صنعتی، توسعه دانش مهندسی و اقتدار ملی در دریاهای آزاد است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!