حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

هرمز بررسی کرد؛

«نقش من در جوانی ایران»

«نقش من در جوانی ایران»

جمعیت زیاد، یک ارزش اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شود و می‌تواند موفقیت‌هایی را برای کشور کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ طرح فرزندآوری، یکی از طرح‌های تدوین‌شده در جمهوری اسلامی ایران و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اهمیت این موضوع به حدی است که معظم له به میدان آمدند تا همگان را برای اجرای این طرح، بسیج کنند، لذا دشمن موضع گرفت و از همان ابتدا تاکنون، تمام تلاش خود را برای عدم تحقق امر مهم و ضروری فرزندآوری به‌ کار بسته است.

دشمن در تبلیغات سوء خود علیه فرزندآوری، بر روی مسئله رزق و روزی و مشکلات اقتصادی مانور می‌دهد، در صورتی که خانواده‌های پرجمعیت، با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه هستند، اما در برخی خانواده‌ها که از رفاه بیشتری برخوردارند، میل به فرزندآوری کاهش یافته و این بیانگر اثرات تبلیغ دشمن در راستای عدم تحقق جوانی جمعیت است، دشمن شبانه‌روز به تحقق اهداف شوم خود که همان پیری جمعیت کشور عزیزمان ایران است، می‌اندیشد و به جد، بر روی آن تمرکز کرده است.

نرجس بیگلری‌پناه، مسئول امور بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما، از جمعیت، به عنوان یک ابزار قدرت یاد و اظهار کرد: جمعیت، ابزار قدرتی که تقویت آن می‌تواند برای کشور خیلی مفید باشد، قرآن کریم می‌فرماید و«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» «و هرچه می‌توانید قوت را زیاد کنید»، امروز حفظ جمعیت جوان کشور امری بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: امروزه در خصوص جوانی جمعیت صرفاً درخصوص هولناک بودن این مسئله حرف می‌زنیم، اما بدانیم حفظ جوانی جمعیت کشور یکی از ابزارهای قدرت است.

مسئول امور بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: در این میان رسانه‌ها به دنبال شکل دادن دوباره جهان و در پی ساختن جهان‌بینی هستند، رسانه‌ها قدرت زیادی دارند و امپراتوری رسانه را در جای جای جهان ایجاد کرده‌اند، لذا می‌توانند نقش مهمی را در تحقق جوانی جمعیت ایفا کنند.

بیگلری‌پناه گفت: جمعیت زیاد در واقع یک ارزش اجتماعی سیاسی اقتصادی محسوب می‌شود و می‌تواند برای کشور موفقیت‌هایی را کسب کند.

وی ادامه داد: حال باید دید چگونه می‌توانیم جمعیت جوان کشور را زیاد کنیم؟ تحقق این امر مهم یک اصل را می‌طلبد و آن تبیین افکار عمومی کشور است، وقتی جوانی جمعیت با رصد مخاطب تبیین شد و برای هر مخاطب با توجه به رده سنی برنامه‌ داشته باشیم، و نظرات آنان را در خصوص مسائل جمعیتی جویا شویم قطعاً می‌توانیم مسئله جوانی جمعیت را برای مخاطب تحلیل کنیم.

مسئول امور بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان افزود: در بحث جوانی جمعیت هویت مادری است که باید حائز اهمیت باشد، مادری که در گذشته، تمام هم و غمش، رسیدگی به مسائل خانه، خانواده، همسر و فرزند بود اما امروزه شغل و تحصیل در اولویت مادران است، البته این خیلی خوب و ارزشمند است و در تربیت نسل آینده بسیار موثر است، اما مستلزم این است که ما در جامعه که زندگی می‌کنیم باید بتوانیم شغل مادری و همسری را در کنار شغل مورد علاقه و تحصیل داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم رسانه‌ها را به معنای واقعی کلمه، تعریف کنیم باید بگوییم رسانه‌ها پیش قراولان عرصه جمعیتی بوده و هستند.

بیگلری‌پناه تأکید کرد: راهکاری که می‌توان برای تحقق جوانی جمعیت داد این است که رسانه ملی با توجه به سیاست‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت، کانال‌های خاصی را مثل کشورهای آلمان ژاپن و فرانسه که برای جوانی جمعیت اقداماتی انجام داده است ایجاد کند، معضل جوانی جمعیت مختص ایران نیست بلکه کشورهای جهان کنونی را نیز درگیر کرده است و به جرات می‌توان گفت چالش و مشکلی است که تمام جهانیان با آن مواجه هستند.

وی گفت: باید بتوانیم کانال جمعیت و جغرافیا را داشته باشیم حتی استان هرمزگان و شهرهای آن نیز می‌تواند با توجه به اقلیم جغرافیایی کانالی در این خصوص داشته باشد و از طریق این کانال دانشجویانی که پایان‌نامه‌های خود را در حوزه جوانی جمعیت تهیه می‌کنند این پایان‌نامه‌ها را از طریق کانال‌ها و رسانه‌های اجتماعی و رسمی به صورت مستقیم در جلسه دفاعی مطرح کنند این یک راهکار بسیار خوب و اقدامی بسیار تاثیرگذار است.

مسئول امور بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان اضافه کرد: رسانه‌های اجتماعی یک نیروی بسیار توانمند و کارآمد هستند، مادری که تمام ساعات روزش را در رسانه‌های اجتماعی مختلف سپری می‌کند قطعاً با چالش‌های مواجه خواهد بود هویت زنانه خود را متزلزل می‌کند. اگر بگویم رسانه‌های اجتماعی رها شده‌اند گزاف نگفته‌ام، رسانه‌های اجتماعی که می‌توانند یک نیروی توانمند و ایده‌آلی را به صورت بلاگر و صاحب‌نظر و با ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی تربیت کند و در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری صحبت کند.

بیگلری‌پناه همچنین تأکید کرد: ضروری است تا ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی به کمک صدا و سیما بیایند چرا که رسانه ملی تنها شده و شاید به تنهایی قادر نباشد ابعاد مختلف جوانی جمعیت را برای جامعه تبیین کند، باید گام‌های موثری که در راستای تحقق جوانی جمعیت در سطح کشور رقم خورده است برای جامعه تبیین شود نباید در رسانه‌ها، مداوم از هولناکی پیری جمعیت سخن به میان آید بلکه باید اقدامات صورت گرفته در خصوص جوان جمعیت را بیان کنند.

وی افزود: شبکه استانی صدا و سیمای خلیج فارس نیز باید بیش از این به موضوع جوانی جمعیت بپردازد و اینجاست که با چالش‌های رسانه‌های اجتماعی مواجه می‌شود و این یک سرتیتر بسیار ایده‌آل در جامعه شهری ما خواهد بود. زبان به زبان می‌چرخد و این مسئله به دغدغه مادران هرمزگانی و به تبع آن کشوری تبدیل می‌شود.

مسئول امور بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان سپس تصریح کرد: باید جایگاهی را تدارک دید و دولت به کمک صدا و سیما بشتابد، می‌توان گام‌های موثری را برای تشویق مادران به فرزندآوری داشت‌.

بیگلری‌پناه گفت: از دهه ۹۰ تا ۱۴۰۰ بحث جمعیت با شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» کلید خورد و متاسفانه هر خانواده‌ای که ۴ الی ۵ فرزند داشت منفور بود و احساس حقارت می‌کرد و خانواده‌های تک فرزندی، ارجحیت داشتند، اما اکنون باید فرهنگ‌سازی شود و قوی‌تر از گذشته به مسئله تحقق جوانی جمعیت ورود کرد.

وی در پایان تأکید کرد:  برای مبارزه با معضل سقط جنین، مرکز «نفس» در استان هرمزگان راه‌اندازی شده و قرارگاه‌های بسیج محلات نیز به طور جدی به جوانی جمعیت ورود کرده‌اند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از