خبر های امروز : 9
اقتصادی ,اقتصادی | - شماره خبر : 3427
1403-03-02 01:00 https://hormoz.ir/short/4y9Zz
هرمز گزارش می‌دهد؛
کارستان منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان برای اشتغال
گزارشات روزانه اداره کار منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان، نوید این را می‌دهد که هیچ فرد بیکاری در شهرستان پارسیان وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان به عنوان یکی از قطب‌های توسعه صنعتی کشور، دارای وسعتی بالغ بر ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار است، نزدیکی به مخازن و محصولات پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی، دسترسی به فرودگاه بین‏‌المللی خلیج فارس و آب‌های آزاد، استفاده از ظرفیت‏‌های منابع طبیعی و انسانی استان‏‌های هرمزگان، بوشهر و فارس به منظور توسعه، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و همچنین مجاورت با خط لوله سراسری هفتم گاز طبیعی از جمله مزایای مکانی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان است.

امروز مسئله حمل‌ و نقل مشخصه کلیدی در تجارت دنیا دارد؛ نزدیکی پارسیان به قطر، عربستان و امارات را از مزیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی این منطقه می‌باشد.

به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان؛ فرصت‌‌های سرمایه‌‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان شامل تولید صنایع انرژ‌ی‌بر (پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و آلومینا)، پروژه‌های پشتیبانی (شامل نیروگاه، پروژه‌‌های بندری و آب‌شیرین‌کن) و پروژه‌‌های پایین‌دستی (شامل شهرک صنعتی صنایع پایین‌دستی صنایع انرژی‌بر و احداث شهرک صنعتی صنایع‌کوچک) می‌شود.

منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) به شمار می‌رود و در محل تلاقی سه استان هرمزگان، فارس و بوشهر واقع شده است. بندر منطقه پارسیان نیز بزرگ‌ترین بندر تخصصی کشور و دومین بندر بعد از شهید رجایی (بندرعباس) محسوب می‌شود که در این منطقه قرار دارد.

منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را شروع کرد، اما متاسفانه بنا به دلایلی در تمام این سال‌ها اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها در این منطقه روند کندی را طی می‌کرد و رونق چندانی نداشت تا اینکه اواخر سال ۹۹ و با تغییر مدیریت این مجموعه فعالیت‌ها در منطقه آغاز شد. به عبارت دیگر از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم این منطقه موردتوجه ویژه وزارت صمت و سازمان توسعه‌و‌نوسازی معادن‌وصنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) قرار گرفت و روند اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها شتاب بیشتری گرفت.

صنایع انرژی‌بر به صنایعی اطلاق می‌شود که سهم هزینه انرژی در کل هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده آن بالا باشد.

از مصادیق این صنایع فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، سیمان، تولید نیرو، سرب، روی، مس، شیشه‌ و آجر است.

از بین صنایع فوق صنایع فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، تولید نیرو و سیمان که در بازار جهانی و منطقه‌ای قابلیت رقابت دارند؛ برای تولید در سواحل جنوبی ایران انتخاب شدند. در نظر بوده و هست که برای ایجاد این صنایع تا جایی که ممکن است از سرمایه مستقیم خارجی و تکنولوژی برتر و روز دنیا استفاده شود.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان در دولت سیزدهم، در حوزه‌های مختلف رشد و توسعه یافته و به موفقیت‌هایی دست یافته که نمونه بارز آن، اقدامات این منطقه ویژه اقتصادی در حوزه امیدآفرینی و روایتگری پیشرفت است که هم مدیرعامل و هم مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان در یک جشنواره مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

نظرات