خبر های امروز : 2
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
کسب روزی حلال برای خانواده
وظیفه شرعی مسئول خانواده، آن است که نیاز‌های روزمرّه زندگی خود و خانواده‌اش را فقط از راه حلال کسب کند.

 به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی هاشمی کارشناس دینی استان هرمزگان در یادداشتی با موضوع «کسب روزی حلال برای خانواده»، نوشت: خانواده و تشکیل آن باید بر اساس تقوا و اخلاص و شالوده آن، پاکی و پاکیزگی باشد.

 یکی از ستون‌های خانواده به‌عنوان یک بنای محکم و استوار و پاکیزه؛ کسب روزی حلال در خانواده است، این مسئله علاوه بر تأثیرات مثبت مادی و اقتصادی برای خانواده، ثمرات فراوان روانی و روحی را هم در پی دارد.

 تأثیر لقمه حرام بر روح و جسم انسان، قابل‌انکار نیست که نمونه‌ها فراوان است، یک نمونه، روز عاشورا است که خطابه‌های امام حسین (ع) بر مردم که شیعه هم بودند اثر نمی‌کند، حضرت زینب (س) از علت آن سؤال می‌کند، امام حسین (ع) جواب می‌دهد که «تمام وجود آن‌ها از لقمه حرام رشد کرده است».

 علاوه بر اهمیت تأثیرات روحی و اعتقادی لقمه، وظیفه شرعی مسئول خانواده، آن است که نیازهای روزمرّه زندگی خود و خانواده‌اش را فقط از راه حلال کسب کند و به‌خاطر تأمین نیازهای خویش معصیت نکند.
 مرد خانواده گمان نکند که می‌تواند از هر راهی به تأمین درآمد خانواده بپردازد و البته پایبندی به این امر، و به‌ویژه در هنگام سختی و گرفتاری‌ها بسیار مشکل و گاهی غیرقابل‌تحمل است، ولی زوج‌های عزیز، یک چیز را فراموش نکنند که وعده‌های خدا، حق و تحقق‌پذیر است.

خداوند در سوره انشراح دو بار فرموده «انَّ مَعَ العسر یسری» «بدانید بعدی سختی‌ها و مشکلات آسانی و راحتی است» فقط یک مقدار تحمل می‌خواهد، به همین جهت است که پیامبر (ص) فرموده «اَلکَادُّ لِعَیَالِهِ کَالمُجَاهِدُ فیِِ سُبِیل اللهِ» مردی که با کار و تلاش نیازهای خانواده را بدون حرام و از راه حلال تأمین کند، همانند مجاهدی است که در راه خدا در میدان‌های نبرد با دشمنان خدا می‌جنگد، بلکه بالاتر از آن می‌داند.
فضیل بن یسار از امام صادق (ع) نقل می‌کند «اِذَاَ کُانَ الرَّجُلُ فَقِیراً یَعمَلُ بِقَدرِ مَا یَقُوتُ بِهِ نَفسَهَ وَاهلَهَ وَلَا یَطلُبُ حَرَاماً فَهُوَ کَالمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللهِ» «هرگاه مردی فقیر و تنگ‌دستی به‌اندازه توان خودش، برای خودش و خانواده عمل می‌کند و سراغ حرام و لقمه‌های حرام نمی‌رود، او مثل مجاهد راه خداست که در جبهه حق با شیاطین درونی و بیرونی می‌جنگد».

منابع: سوره انشراح، وسائل‌الشیعه، اصول کافی، ازدواج در اسلام مظاهری

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ