خبر های امروز : 2
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
وانت‌بارهای میوه‌فروش معضل ترافیکی بندرعباس
این روزها با ورود فصل تابستان و میوه‌های تابستانی وانت‌بارهای میوه‌فروش در سطح شهر بندرعباس بی‌نظمی‌های را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، فصل تابستان در جنوب کشور به‌ویژه هرمزگان صحبت از هوای گرم و خشکی است البته با ضمیمه شرجی که هر رهگذری را در خیابان‌ها و کوچه یا بازار با خیس شدن استقبال می‌کند.

اما از طرف دیگر این هوای گرم سبب به‌ثمررسیدن میوه‌ها و مرکبات ویژه این استان می‌شود و درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده با رنگ‌های مختلف چنان دیدگان شهروندان را به خود جلب می‌کند که همگان را به خود مبهوت می‌کند.

 انبه، جم، زیتون محلی، گارمزنگی، موز محلی، لیمو و لیموشیرین، گل یاسمین فضای باغات را با بوی معطر و دلنشین خود معطر کرده و انواع و اقسام رطب‌های آل مهتری که شروع‌کننده و خیزی و دیگر از نخلستان‌ها در میناب و رودان و حاجی‌آباد جای‌جای هرمزگان که محصول مخصوص جنوب است.

اما غیر از این محصولات هرمزگان، میوه‌های که خارج از استان سرازیر هرمزگان می‌شود که خود حکایت از تنوع این میوه‌های سردسیری دارد از هلو، زردآلو و گیلاس گرفته تا دیگر میوه‌ها، شهرهای هرمزگان را به تسخیر طعم و مزه خود درآورده‌اند و نمی‌شود از آن گذشت.

اما چیزی که مردم را نگران کرده است، عدم ساماندهی برای فروش دست‌فروشان در سطح شهر است و دیگر نبود نظارت بر قیمت‌ها در عرضه میوه‌های در سطح شهر است و به‌ویژه بندرعباس که خیابان‌ها مملو از خودروهای و وانت‌بارها شده که تا خرخره میوه می‌زنند و در خیابان‌های غیر از مرکز شهر در همه‌جا بساط کرده‌اند و برای خود قیمتی دارند و گاهی ترافیک‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند.

اگر در مغازه وارد شوید و یک میوه برداری با قیمتی روبرو خواهی شد که لرزه بر اندامت می‌افتد و سر ماشین را چرخ می‌دهی و به سمت خیابان‌ها رفته و با یک نیش‌ترمز برای خرید یک کیلو هلو چنان ترافیکی ایجاد کنی و میوه خود را تهیه می‌کنید.

آیا نظارتی بر روند قیمت میوه‌ها در بندرعباس وجود دارد؟ و اگر نظارت هست ظاهراً به‌اندازه یک جریمه است و صاحب کسب‌وکار با اندکی بالا کردن قیمت و به خورد مردم دادن پولش را تسویه می‌کند و به ریش مأمور نظارت خواهد خندید. این حکایت نظارت‌ها است؛ یعنی نظارتی که عملاً جیب مردم خواهد پرداخت.

عبدالرضا پیروی منش معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، گفت: از ابتدای سالاری تاکنون، سه‌هزاری و ۵۸۰ فقره پرونده تخلف تشکیل و برای صدور رأی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد که ارزش پرونده‌های تخلف صنفی استان طی سه‌ماهه نخست امسال ۴۲۷ میلیارد و ۱۴۶ میلیون ریال بوده است.

 وی عنوان کرد: بیشترین تخلف صنفی ثبت شده در هرمزگان، درج‌نکردن قیمت و گران‌فروشی بوده است و از خواست شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی می‌توانند با اعلام به سامانه تلفنی ۱۲۴ ما را در رصد بازار یاری کنند.

آیا این نظارت‌ها توانسته است قیمت‌ها را در سطح شهر متعادل کند و آیا شهرداری برای ساماندهی وانت‌بارها برنامه‌ای دارد و اکنون در این هوای گرم و ضرر به مردم را تسهیل کرده و کسی جواب‌گو هست. این سؤالات باید اندکی تأمل شود.

یکی از شهروندان بندرعباس می‌گوید: من برای تهیه میوه‌ها رغبتی به مغازه رفتن ندارم چرا که دست‌فروشان در سطح شهر با قیمتی مناسب و نزدیک‌تر به جیب بنده میوه می‌فروشند و گاهی کیفیت آنها حتی از میوه‌فروشی بهتر است.

وی گفت: اگر شهرداری بتواند این وانت‌بارها را کنترل و در محدوده خاصی ساماندهی کند این بی‌نظمی‌ها از بین خواهد رفت و با کسانی که خارج از محدوده هستند نیز برخورد کند تا این ناهنجاری ایجاد نشود.

وی گفت: چه‌بسا برخی از مردم در سطح شهر میوه‌های باغات خود را در وانت‌بار می‌کنند و به شهر بندرعباس می‌آوردند و باید با جایگاه و محدوده مشخص از زشت شدن ظاهر شهر جلوگیری کرد و با مبالغ ناچیز برخی از خدمات به آنان ارائه شود.

این شهروند ادامه داد: وضعیت ناهنجار کنونی شهر با وجود وانت‌بارها در همه اطراف شهر مناسب شهر بندرعباس نیست و این رویکرد باعث تهیه زباله زیاد خواهد شد.

شهروند دیگری نیز گفت: وانت‌بارها میوه‌فروش در سطح شهر بندرعباس کار بسیار پسندیده است و این میوه‌ها با قیمت مناسب و گاهی اوقات از خود باغات به‌صورت مستقیم به سطح شهر بندرعباس آورده می‌شود که حکایت از کیفیت خود دارد که توجه را به خود جلب می‌کند.

 وی گفت: از طرفی این عرصه میوه در این محدوده مناسب و مفید برای قشر ضعیف جامعه است و به‌راحتی و آسودگی می‌توانند قیمت را پرداخت کنند.

این شهروند افزود: اما وانت‌بارهای عرضه میوه یک معضل و ناهنجاری در سطح شهر نیز ایجاد کرده و گاهاً ظهر و شب محل ترافیک شده و آسایش مردم را مورد مخاطره قرار دادند و این بی‌نظمی ایجاد خواهد کرد.

شهروند بندر عباسی ادامه داد: شهرداری محدوده مشخص کند و برای این کار می‌تواند یا کانکس جانمایی کند و یا اینکه قسمتی از شهر مانند بلوار جدید شهید رجایی را برای این کار قرار دهد و بخواهد در جاهای دیگر مبادرت به فروش نکنند.

شهرداری بندرعباس محل‌های مناسبی را برای فروش و عرضه میوه‌ها توسط وانت‌بارها در سطح شهر را ایجاد کرده و با نصب بنر در سطح شهر تا حدودی موفق عملکرد؛ اما با هجوم وانت‌بارها در حال حاضر بی‌نظمی عمیقی و وجود آمده است.

آیا شهرداری بندرعباس می‌خواهدد ومی‌تواند یک ساماندهی مناسب و بدون حاشیه برای وانت‌بارهای عرضه میوه در سطح شهر بندرعباس به وجود آورد.

آیا قیمت‌هایی میوه بانظارت‌ها به ریل واقعی خود خواهد رسید و این امیدواری ایجاد شود که میوه مغازه با میوه دست‌فروشانن تفاوت قیمت بسیار بالایی از همدیگر نداشته باشند.

انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ