خبر های امروز : 15
فرهنگی ,فرهنگی | - شماره خبر : 656
1402-08-01 00:08 http://hormoz.ir/short/eogWe
شهيد باسره هواي جنگ‌زده‌ها را داشت
شهيد باسره، از یادگاران دفاع مقدس استان هرمزگان به خانواده‌های مردم جنگ‌زده رسیدگی می‌کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز، شهيد عباس باسره از يادگاران دوران دفاع مقدس استان هرمزگان به خانواده‌هاي مردم جنگ‌زده مقيم بندرعباس رسيدگي مي‌كرده و در وصيت‌نامه خود از همسرش مي‌خواهد پول براي جنگ‌زده‌ها با همان روش خودش به اين خانواده‌ها بپردازد.

 

شهيد عباس باسره دوم فروردين سال ۱۳۲۳ در روستاي پشتكوه بندرعباس به دنيا آمد. يادگار حسين و هاجر سواد نهضت داشت و به شغل كارگري مشغول بود.

 

وي ساكن محله كمربندي بود و علاقه زيادي به جبهه رفتن داشته است و بارها به مردم جنگ زده به صورت ماهيانه كمك مي‌كرد.

 

سردار علي دانشمند از رزمندگان دوران دفاع مقدس از جمله كساني بوده كه ارتباط نزديكي با شهيد عباس باصره داشته است.

 

وي از علاقه‌‌اش شهيد باصره به جبهه مي‌گويد: شهيد عباس باصره يكي از آن انسان‌هاي بسيارعجيب بود كه هرچقدر از اين شهيد بنويسيد بازهم كم است. ايشان با اين‌ كه سن و سالي هم از او گذشته بود، ولي اصرار زيادي براي رفتن به جبهه داشت.

 

با دوستانم راجع به سن و سالش مشورت كردم. دفعه اول گفتيم فعلاً صبر كنيد جوان‌‌ترها را بفرستيم تا بعد. خيلي ناراحت شد گفت به ظاهرم نگاه نكنيد من آمادگي كامل دارم، من حاضرم هركاري در جبهه است انجام بدهم. ناراحت شد كه چرا اسمش را ننوشتيم. به چندنفر هم گفته بود به آقاي دانشمند بگوييد اسم من را بنويسد، اصرار زيادي براي رفتن داشت.

 

بلاخره اسمش را نوشتيم. جالب اين‌ كه روز اعزام هنوز يادم هست شيريني گرفته بود و نقل و نبات پخش مي ‌كرد، پرسيدم شيريني به چه مناسبت ا‌ست؟ بچه‌‌ها گفتند شيريني آقاي باسره است. همين قدر كه اسمش نوشته شده براي جبهه، خوشحال شده. رفت بعد از مدتي هم شهيد شد. جالب‌تر اينكه در زمان تشييع جنازه‌ اش به سمت بهشت زهرا(س)، خانواده‌‌اش نقل و نبات و پول خرد مي ‌ريختند. اين صحنه بسيار زيبايي بود كه هنوز به خاطر دارم.

 

شهيد عباس باسره با اينكه در پشت جبهه كمك‌هاي زيادي به خانواده رزمندگان و جنگ‌زده‌ها در شهر بندرعباس داشته است اما خود نيز سال ۱۳۶۰ به جبهه می‌رود و ۱۱ آبان ماه همان سال بر اثر تركش به سر در منطقه كرخه به شهادت مي‌رسد.

 

مزار اين شهيد در روستاي پشتكوه قرار دارد.

 

شهيد عباس باسره ۱۹ تيرماه سال ۱۲۶۰ در وصيت‌نامه خود آورده است: چون دستور اسلام اين است كه هر فرد مسلمان بايد وصيت نمايد وصيت اين جانب اين است كه از طرف خودم وكيل قرار دادم همسرم آمنه باسره فرزند سلمان بعد از حياتم عمل نمايد.

 

وي كه به پرداخت خمس و بدهكاريش قانون‌مند بوده است، در ادامه بيان داشته است: وجهي كه در بانك موجود است خمس آن را نداده‌ام، پرداخت نمائید خمس آن را و بدهكاري كه دارم ۹هزار و پانصد تومان است كه خود همسرم مي‌داند كه ماهيانه ۵۰۰تومان از حقوقم كه از اداره مي‌گيرم براي او پرداخت نمائید.

 

شهيد باسره اضافه كرده است: مبلغ دو هزارتومان وجهي كه به مسجد صاحب‌الزمان داده‌ام خمس آن را نداده‌ام پرداخت كنيد.

وي آورده است: پول مسجد و كتابخانه و پول براي جنگ‌زده‌ها كه ماهيانه پرداخت مي‌كردم، شما نيز به همان روش پرداخت كنيد.

 

انتهای خبر/

نظرات