خبر های امروز : 13
فرهنگی | - شماره خبر : 4285
1403-04-20 14:03 https://hormoz.ir/short/NYax2
سینه‌زنی واحد میراث ماندگار جنوب کشور است
سینه‌زنی سنتی واحد میراث ماندگار آباواجداد مردمان خطه جنوب است که نسل به نسل از بزرگان به ارث رسیده است و امروز نیز همچنان این رسم کهن پابرجاست.

 به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ ماه محرم، به ماه عزا و عزاداری و حاجت‌روایی شهرت دارد و در این ماه بزرگ‌ترین مصیبت یعنی شهادت سرور سالار شهیدان و یاران باوفایش اتفاق افتاده است.

 با آغاز ماه محرم مردم به‌رسم ادب و احترام لباس‌های مشکی بر تن می‌کنند و به یاد اباعبدالله الحسین و یارانش مراسم عزاداری بر پا می‌کنند.

 استان هرمزگان که محبت و دوست‌داشتن اهل‌بیت در میان مردمان آن موج می‌زند، این روزها با سیه‌پوش کردن اماکن عمومی، مساجد و تکیه‌ها و حتی درب‌خانه‌ها و درون منازلشان غم و اندوه خود را نشان می‌دهند.

 هر خانه حسینیه‌ای برای عزاداری امام حسین (ع) شده است و از کودک گرفته تا پیر و جوان در جنوبی‌ترین نقطه کشور با پوشیدن لباس مشکی غم و عزای خود را اعلام می‌کند.

 مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و تکایا این روزها حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفته است و به دلیل گرمای هوا در این خطه از جنوب مراسمات بعد از نماز مغرب و عشا در هرمزگان برگزار می‌شود؛ اما کودکان با اشتیاقی فراوان از عصر به مسجد می‌آیند و منتظر برگزاری مراسم عزاداری می‌مانند.

 

نظرات